تاریخ انتشار: دوشنبه 02 اسفند 1400
نتایج آزمایشگاهی، نویدبخش درمان سرطان پانکراس، در آینده است

  نتایج آزمایشگاهی، نویدبخش درمان سرطان پانکراس، در آینده است

محققان آمریکایی ترکیب دارویی ساخته‌اند که ممکن است امیدی برای درمان سرطان لوزالمعده ایجاد کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مطالعه‌ای به رهبری ایجی رانا، استاد جراحی و عضو مرکز سرطان دانشگاه ایلینویز- آمریکا، آزمایش‌ها و نحوه عملکرد ترکیبی به نام XP-524 بررسی شده است. این مطالعه‌ی پیش بالینی که در مدل موشی سرطان پانکراس انجام شده‌است، نشان می‌دهد که این ترکیب، میانگین زمان بقای موش‌های مبتلا به سرطان لوزالمعده را بیش از دو برابر می‌کند و زمان بقا در صورت ترکیب با ایمونوتراپی، بیشتر نیز می‎‌شود.

XP-524 به طور همزمان، دو پروتئین دخیل در تشکیل چندین نوع تومور را مهار می‌کند و به فعال شدن مجدد پاسخ‌های ایمنی به شایع‌ترین نوع سرطان پانکراس، آدنوکارسینوم مجرای پانکراس، کمک می‌کند. در این مطالعه، محققان دریافتند که XP-524 همچنین تومورهای لوزالمعده را نسبت به ایمنوتراپی (درمان با کمک سلول‌های ایمنی خود بیمار) حساس می‌کند.

در حال حاضر، هیچ درمان موثری برای آدنوکارسینوم مجرای پانکراس وجود ندارد. این بیماری که به شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی مقاوم است، نرخ بقای پنج ساله پایینی دارد - 11٪ در صورت استفاده از همه روش‌های درمانی  و کمتر از 5٪ برای سرطانی که گسترش یافته است. XP-524 منجر به برنامه ریزی مجدد گسترده ریز محیط تومور پانکراس، حساس شدن سرطان موش به مهار ایست بازرسی ایمنی و افزایش بیشتر بقا می‌شود. با توجه به نیاز فوری به رویکردهای درمانی در PDAC، ترکیب XP-524 و مهار ایست بازرسی ایمنی نیازمند کاوش بیشتر است. نتایج حاصل از این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع: 

https://www.pnas.org/content/119/4/e2116764119

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه