تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 اسفند 1400
واکسن کووید برای اطفال
یادداشت

  واکسن کووید برای اطفال

آنچه که والدین باید در مورد تزریق واکسن کووید در کودکان بدانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی امکان واکسیناسیون کوید-19 برای کودکان بالای 5 سال را برقرار کرده است، این امر منجر به بروز سوالاتی برای والدین شده است که ما در این خبر به اختصار جدیدترین اطلاعات را برای کمک به تصمیم گیری والدین در اختیار خوانندگان قرار خواهیم داد. 

آیا کودک من می‌تواند واکسن کووید-19 دریافت کند؟

مرکز جهانی کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اکنون واکسن کووید-19 را برای کودکان 5 سال و بالاتر توصیه می‌کند. دانشگاه پزشکی جان هاپکینز نیز همه خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا کودکان واجد شرایط را با واکسن COVID-19 واکسینه کنند.

کودکان چه واکسنی و به چه میزانی دریافت می‌کنند؟

همانطور که شرکت‌های داروسازی برای تایید واکسن بزرگسالان با هم رقابت دارند، در تولید واکسن کودکان هم سعی دارند با تکرار آزمایش های مختلف در مورد «بی خطری» و همچنین موثر بودن آن بر نوجوانان و کودکان به یقین برسند. تاکنون تنها واکسن فایزر مجوز لازم را در اروپا و آمریکا برای تزریق به کودکان زیر ۱۲ سال به دست آورده است. آزمایش‌ها نشان دهنده آن است که این واکسن از یک تاثیر ۹۱ درصدی روی کودکان برخوردار است. این درحالیست که واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال در کشورهای دیگری نظیر کلمبیا، کاموج و امارات با واکسن های ساخت چین در دستور کار قرار گرفته است.

آیا عوارض جانبی واکسن کووید در کودکان یکسان است؟

به طور کلی، بله. کودک شما ممکن است متوجه درد در محل تزریق (بالای بازو) شود و بیشتر از حد معمول احساس خستگی کند. سردرد، درد عضلات یا مفاصل، و حتی تب و لرز نیز ممکن است. این عوارض معمولا موقتی هستند و به طور کلی ظرف 48 ساعت از بین می‌روند.

آیا واکسن کووید بر باروری تأثیر می‌گذارد؟

خیر، واکسینه شدن برای کووید-19 در باروری آینده دختر یا پسر تداخلی ندارد. اطلاعات نادرست زیادی در این مورد وجود دارد، بنابراین قابل درک است که نگرانی داشته باشید. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن‌های COVID-19 باعث ناباروری می‌شوند وجود ندارد. از دست دادن باروری در میان هزاران شرکت کننده در مطالعات گزارش نشده و به عنوان یک رویداد نامطلوب در میان میلیون‌ها نفر که واکسینه شده‌اند تأیید نشده است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، واکسن در هیچ نقطه‌ای با DNA فرد تعامل نمی‌کند یا باعث تغییرات ژنتیکی نمی‌شود، زیرا ترکیبات واکسن به هسته سلول، جایی که DNA ما نگهداری می‌شود، وارد نمی‌شود.

آیا تزریق دوز بوستر (دوز سوم) برای کودکان لازم است؟

بله، بسته به سن و وضعیت ایمنی بدن، مرکز جهانی کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای کودکان توصیه می‌کند:

افراد 12 تا 17 ساله می‌توانند دوز تقویت کننده دریافت کنند.

همه افراد 5 ساله و بالاتر که دارای شرایط پزشکی خاص مرتبط با سیستم ایمنی هستند می‌توانند دوز اضافی دریافت کنند. کودکان 5 تا 11 ساله که به طور کامل واکسینه شده‌اند و دچار مشکل سیستم ایمنی نیستند، در حال حاضر مجاز به دریافت دوز تقویت‌کننده نیستند.

آیا باید به فکر واکسینه شدن فرزندم برای COVID-19 باشم؟

بله. کارشناسان، از جمله متخصصان جانز هاپکینز، بر این باورند که مزایای زیادی وجود دارد:

این واکسن به پیشگیری از ابتلای کودکان به کووید-۱۹ کمک می‌کند: اگرچه کووید-۱۹ در کودکان گاهی خفیف‌تر از بزرگسالان است، اما برخی از کودکان آلوده به ویروس کرونا ممکن است دچار عفونت‌های شدید ریه شوند، بسیار بیمار شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. این امر به ویژه با توجه به نوع دلتا که مسری تر از سایر انواع ویروس کرونا است، مهم است. قابل ذکر است که واکسن‌های فعلی، در پیشگیری از بیماری‌های شدید ناشی از نوع دلتای ویروس، هنوز مؤثر هستند. کودکان همچنین می‌توانند عوارضی مانند سندرم التهابی چند سیستمی‌ در کودکان داشته باشند که ممکن است نیاز به مراقبت‌های ویژه یا علائم طولانی مدت داشته باشند که بر سلامت و رفاه آنها تأثیر می‌گذارد. این ویروس می‌تواند باعث مرگ در کودکان شود، اگرچه این امر نادرتر از بزرگسالان است.

این واکسن به پیشگیری یا کاهش شیوع COVID-19 کمک می‌کند: مانند بزرگسالان، کودکان نیز می‌توانند در صورت آلوده شدن، حتی زمانی که هیچ علامتی ندارند، ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند. دریافت واکسن کووید-19 می‌تواند از کودک و دیگران محافظت کند و احتمال انتقال ویروس را به دیگران، از جمله اعضای خانواده و دوستانی که ممکن است بیشتر در معرض عواقب شدید عفونت باشند، کاهش دهد.

واکسینه شدن برای کووید-19 می‌تواند به جلوگیری از ظهور انواع دیگر کمک کند: موارد کووید-19 در بین کودکان در حال افزایش است. کاهش انتقال ویروس با واکسینه شدن، احتمال جهش ویروس را به انواع جدیدی که ممکن است حتی خطرناک‌تر باشند نیز کاهش می‌دهد. با این حال، ویروس می‌تواند به راحتی بین کودکان واکسینه نشده و بزرگسالان منتقل شود، و باعث ایجاد تغییرات جدید در ظاهر می‌شود.

واکسینه کردن فرزندتان برای کووید می‌تواند به بازگرداندن زندگی عادی‌تر کمک کند: واکسیناسیون همچنین به ماندن کودکان در مدرسه و مشارکت در چیزهایی که از آن لذت می‌برند کمک می‌کند. کودکانی که در معرض ویروس کرونا قرار می‌گیرند و واکسینه می‌شوند کمتر احتمال دارد آلوده شوند، و بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانند با اختلالات کمتری در حضور در مدرسه و سایر فعالیت‌ها به مشارکت ادامه دهند.

پایان مطلب/

لینک منابع: 

https://www.hopkinsmedicine.org

https://www.cdc.gov

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه