تاریخ انتشار: شنبه 30 بهمن 1400
درمان یک زن مبتلا به ایدز، به کمک پیوند خون بندناف

  درمان یک زن مبتلا به ایدز، به کمک پیوند خون بندناف

پیوند سلول‌های بنیادی خون بندناف، امید جدیدی را برای درمان افراد مبتلا به HIV ایجاد می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، تیمی ‌از محققان در یک مرکز پزشکی در نیویورک-آمریکا اعلام کردند که ظاهرا HIV زنی که هم برای HIV و هم سرطان خون تحت درمان بود، درمان شده است و با اینکه 14 ماه از قطع داروهای ضد ویروسی این زن گذشته است، هنوز آزمایش ویروس HIV او منفی است. آنها یافته‌های خود را در کنفرانس سالیانه‌ای که در مورد رتروویروس‌ها و عفونت‌های فرصت طلب است ارائه کرده‌اند.

قبل از این مورد اخیر، تنها دو نفر دیگر از عفونت HIV درمان شده‌اند؛ که هر دو مرد بودند و هر دو نیز از سرطان خون رنج می‌بردند. این بیماران با پیوند مغز استخوان از فرد دیگری که حامل یک جهش ژنتیکی شناخته شده برای مهار HIV بود، تحت درمان قرار گرفتند.

در این تلاش جدید، خون بند‌ناف فردی با همان جهش ژنتیکی که به طور طبیعی در برابر ویروس عامل بیماری ایدز مقاومت ایجاد می‌کند، به این زن پیوند زده شد. علاوه بر این، به منظور تقویت سیستم ایمنی این بیمار، سلول‌های بنیادی خون یکی از بستگان درجه اول نیز به او پیوند شد. ولی در نهایت، سلول‌های خون بندناف اهدایی در بدن او غالب شدند. سلول‌های بنیادی مشتق از خون بندناف تقریباً شش هفته طول می‌کشد تا در بدن غالب شوند؛ برخلاف سلول‌های بنیادی مغز استخوان، که زمان بسیار کمتری می‌برند. این زن به مدت 37 ماه پس از پیوند، به مصرف داروهای ضد ویروسی جهت درمان HIV ادامه داد. اکنون، 14 ماه از زمان قطع داروهای ضد ویروسی او گذشته و او هنوز عاری از HIV است.

محققان نتوانسته‌اند توضیح دهند که چرا سلول‌های خون بندناف برای خلاص شدن از شر ویروس HIV به خوبی کار می‌کنند، اما گمان می‌کنند که این امر به توانایی این سلول‌ها برای سازگاری با محیط جدید مرتبط است. آنها همچنین حدس می‌زنند که خون بند ناف ممکن است حاوی سلول‌های بنیادی باشد که به این روند کمک می‌کنند و همچنین خاطرنشان کردند که این واقعیت که بیمار، یک زن و همچنین از نژادهای مختلط بود، ممکن است بر نتیجه حاصله تاثیر داشته باشد. چرا که اکثر مطالعات گذشته مربوط به تلاش برای درمان یا معالجه HIV، مردان سفیدپوست را شامل می‌شود.

خون بند‌ناف بسیار آسان‌تر از سلول‌های بنیادی مورد استفاده در پیوند مغز استخوان به دست می‌آید و پیوند آن نیز برای بیمار، بسیار راحت‌تر از پیوند رایج مغز استخوان است. هر دو مردی که پیش از این از طریق پیوند مغز استخوان درمان شدند، دچار عوارض جانبی شدیدی همچون بیماری پیوند در مقابل میزبان شدند. یکی از بیماران تقریباً پس از پیوند جان خود را از دست داد. دیگری متحمل کاهش وزن شدید و آسیب به گوش داخلی خود شد و تقریباً ناشنوا شد. ولی خوشبختانه در این تلاش جدید، بیمار دچار عوارض جانبی بسیار کمی‌شد این رویکرد جدید می‌تواند نوید درمان را برای افراد مبتلا به HIV مثبت، صرف نظر از نژاد یا قومیت آنها، ارائه دهد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-woman-hiv-treatment-umbilical-cord.html

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه