تاریخ انتشار: شنبه 07 اسفند 1400
تأیید داروی جدید Pyrukyad برای درمان آنمی‌ همولایتیک

  تأیید داروی جدید Pyrukyad برای درمان آنمی‌ همولایتیک

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی خوراکی جدید Pyrukyad را برای درمان آنمی‌ همولایتیک تأیید کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی داروی Pyrukyad (Mitapivat) را برای درمان بیماری نادر آنمی‌ همولایتیک تأیید کرده است. آنمی‌همولایتیک نوعی از کم خونی است که به علت جهش در تولید آنزیم پیروات کیناز (PK)، آدنوزین تری فسفات کاهش ‌یافته و در نتیجه گلبول قرمز نابالغ تولید می‌شود که طول عمر کوتاه تری دارد و به طور مزمن همولیز می‌شود. این بیماری طیف وسیعی از علائم چون خستگی، رنگ پریدگی، زردی پوست و چشم‌ها، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب را به دنبال دارد. به علاوه، طحال بزرگ شده و به علت دریافت واحدهای متعدد خون، سطح آهن در خون آن‌ها بالاست.

داروی میتاپیوات‌ یک فعال کننده پیروات کیناز است که با اتصال آلوستریک به پیروات کیناز تترامر و افزایش فعالیت PK عمل می‌کند. این دارو به فرم خوراکی و نهایت تا 50 میلی گرم دو بار در روز برای بیماران تجویز و نتایج درمان با ارزیابی سطح هموگلوبین گزارش می‌شود.

به علت تداخلات ذکر شده برای این دارو، باید مصرف آن در کنار سایر داروها تحت نظر پزشک صورت بگیرد و از قطع ناگهانی دارو خودداری شود. همچنین، عوارض این دارو عبارت است از: کاهش استرون و استرادیول در مردان، افزایش اسیداوریک، درد کمر و سفتی مفاصل.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://reference.medscape.com/drug/pyrukynd-mitapivat-4000241#10

https://www.fda.gov/drugs/news-events-human-drugs/fda-approves-treatment-anemia-adults-rare-inherited-disorder

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه