تاریخ انتشار: شنبه 14 اسفند 1400
کشف جهش‌های محافظت کننده در برابر ابتلا به آلزایمر

  کشف جهش‌های محافظت کننده در برابر ابتلا به آلزایمر

دانشمندان نشان دادند که واریانت خاصی از ژن PLCG2 به محافظت در برابر ابتلا به آلزایمر کمک می‎‌کند
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، ژنوم انسان معمولاً حاوی ژن‌های یکسانی است، اما تفاوت‌های توالی کوچکی در همه این ژن‌ها وجود دارد که می‌تواند منجر به تغییرات بیولوژیکی وسیعی شود. در حالی که بسیاری ازجهش‌های بیماری‌زا موجود در توالی ژنتیکی، یافت شده‌اند، هنوز انواعی از جهش‌ها با تأثیر متوسط شناسایی نشده‌اند. برخی از جهش‌ها ممکن است جهش دیگری را تعدیل کند و یا در رمزگشایی جهش‌های دیگر تاثیرگذار باشند. برخی از جهش‌ها نیز همیشه به یک نتیجه منفی منجر نمی‌شود. در طول سال‌ها، جهش‌های ژنتیکی که منجر به بهبود سلامت فرد می‌شوند نیز یافت شده است. در چند مطالعه اخیر، ژن‌های جدیدی را شناسایی کرده‌اند که از ناقلین در برابر انواع اختلالات از جمله آلزایمر و نقایص قلبی محافظت می‌کنند.

دانشمندان نشان داده‌اند که یک نوع جهش در ژنی به نام PLCG2 ژنی که دستورالعمل‌های تولید آنزیمی را برای سلول‌های ایمنی مغز به نام میکروگلیا صادر می‌کند، به جلوگیری از بروزبیماری آلزایمر در افرادی که ناقل آن جهش هستند کمک می‌کند. محققان تشخیص دادند که واریانت P522R باعث افزایش سطح سلول‌های T و همچنین افزایش بیان برخی از ژن‌های میکروگلیال می‌شود که به طور غیرطبیعی در بیماران آلزایمری کم هستند.

محققان از فناوری ویرایش ژن CRISPR برای ایجاد جهش محافظتی در سلول‌های بنیادی انسان استفاده کردند و سپس میکروگلیاهای مشتق شده از این سلول‌های بنیادی را در مدل‌های جوندگان انسانی بیماری آلزایمر تزریق کردند. نتایج آن‌ها برای اولین بار نشان داد که واریانت P522R سطح بیان چندین ژن میکروگلیال را افزایش می‌دهد که در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش می‌یابد. این نتایج، شواهد اولیه‌ای را ارائه می‌دهد که چگونه این جهش محافظتی ممکن است خطر آلزایمر را کاهش دهد.

این واریانت همچنین تعداد سلول‌های T یا سلول‌های سفید سیستم ایمنی خون را در مغز افزایش می‌دهد که می‌تواند بر فعال شدن سایر جنبه‌های مهم عملکرد ایمنی تاثیرگذار باشد. این یافته‌ها می‌تواند منجر به طراحی مطالعات بیشتر برای درک دقیق چگونگی تعامل میکروگلیا و سلول‌های T برای کاهش پیشرفت آلزایمر شود.

فراتر از آن، گام بعدی می‌تواند شناسایی داروهایی باشد که می‌توانند به طور ایمن فعالیت آنزیم PLCG2 را افزایش دهند و عملکردهای محافظتی میکروگلیال را ارتقا دهند.

پایان مطلب/

لینک خبر:

https://alz-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/alz.12577

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه