تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 اسفند 1400
امواج صوتی سلول‌های بنیادی را به استخوان تبدیل می‌کنند

  امواج صوتی سلول‌های بنیادی را به استخوان تبدیل می‌کنند

محققان نشان دادند که امواج صوتی نقش مهمی در تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های استخوان دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، رشد مجدد یا جایگزینی استخوان از دست رفته در اثر بیماری مشکل و اغلب دردناک است. در یک مطالعه جدید، محققان استرالیایی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، روشی نسبتا ساده برای وادار کردن سلول‌های بنیادی به سلول‌های استخوانی به سرعت و کارآمد پیدا کرده‌اند.
سلول‌های بنیادی پتانسیل پزشکی زیادی در کمک به بازسازی بافت‌های مختلف بدن دارند، اما ثابت شده است که کار با استخوان بسیار سخت است. استخوان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) که عمدتاً در مغز استخوان قرار دارند، منشاء می‌گیرد. جمع آوری آن‌ها یک روش دردناک است، سپس تبدیل آن‌ها به سلول‌های استخوانی به سختی می تواند به سطوح مفید برسد.
اما محققان RMIT اکنون راهی سریعتر و ساده تر برای وادار کردن سلول‌های بنیادی مزانشیمی به تمایز به سلول‌های استخوانی یافته‌اند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ارتعاشات امواج صوتی می‌تواند باعث تمایز سلولی شود، اما معمولاً بیش از یک هفته طول کشید و نتایج متفاوتی داشت. این آزمایش‌ها به فرکانس‌های پایین محدود شده‌اند و تصور می‌شد که فرکانس‌های بالاتر سود کمی خواهند داشت. بنابراین برای مطالعه جدید، تیم RMIT این فرکانس‌های بالاتر را بررسی کردند.
این تیم از ریزتراشه‌ای استفاده کردند که امواج صوتی در محدوده مگاهرتز تولید می¬کرد و آن را به سمت سلول‌های بنیادی مزانشیمی در روغن سیلیکونی روی یک صفحه کشت هدایت کرد. آن‌ها دریافتند که راه‌اندازی بهینه این است که این سلول‌ها را به مدت 10 دقیقه در روز به مدت پنج روز در معرض سیگنال‌های 10 مگاهرتز قرار دهند، که باعث افزایش سطح نشانگرهای خاصی می‌شود که نشان می‌دهند آن‌ها در حال تبدیل به سلول‌های استخوانی هستند.
Leslie Yeo، محقق ارشد این مطالعه گفت: ما می‌توانیم از امواج صوتی برای اعمال فشار مناسب در مکان‌های مناسب به سلول‌های بنیادی استفاده کنیم تا فرآیند تغییر را آغاز کنیم. دستگاه به کار گرفته شده در این مطالعه، ارزان و ساده جهت استفاده بود، بنابراین می‌تواند به راحتی برای درمان تعداد زیادی سلول به طور همزمان ارتقا یابد که برای مهندسی بافت موثر و حیاتی است.
هنگامی که سلول‌های بنیادی شروع به تمایز به استخوان کردند، می‌توان آن‌ها را در محل آسیب یا بیماری به بدن تزریق کرد یا روی ایمپلنت پوشاند و آماده رشد استخوان جدید شد. این تیم می‌گوید این فرآیند نیاز به داروهایی را که سلول‌های بنیادی را در این مسیر تحریک می‌کنند، از بین می‌برد و کل کار را بسیار سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند. نکته مهم این است که سلول‌های بنیادی مزانشیمی را می توان از سایر قسمت‌های بدن بیمار، مانند بافت چربی، که نسبت به مغز استخوان کمتر تهاجمی است، به دست آورد.
پایان مطلب/
لینک منبع:

https://newatlas.com/medical/sound-waves-stem-cells-bone
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه