تاریخ انتشار: دوشنبه 23 اسفند 1400
تشخیص آلزایمر با یک آزمایش ساده خون
یادداشت

  تشخیص آلزایمر با یک آزمایش ساده خون

محققان آمریکایی، آزمایش خون بلند مدتی طراحی کرده‌اند که در تشخیص آلزایمر بسیار دقیق عمل می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، آزمایشات خونی که در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد، در مطالعه‌ای که تقریباً 500 بیمار از سه قاره در آن شرکت داشتند، یک تست بسیار دقیق در تشخیص علائم اولیه بیماری آلزایمر را تایید کرد. این مطالعه، شواهد زیادی را ارائه کرد که نشان می‌دهد این آزمایش باید برای غربالگری و تشخیص روتین این بیماری در نظر گرفته شود. نتایج این مطالعه در مجله Neurology موجود است.

آزمایش خون برای آلزایمر، کمک بزرگی به تحقیقات و تشخیص آلزایمر می‌کند و زمان و هزینه را برای شناسایی این بیماری به شدت کاهش می‌دهد و همچنین، باعث ایجاد گزینه‌های درمانی جدید می‌شود. این آزمایش خون که در درازمدت و طی 6 ماه از بیمار گرفته می‌شود، می‌تواند مشخص کند که چه کسانی ممکن است از درمان سود ببرند، حتی بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند. این روش توسط دکتر Bateman و همکارانش ابداع شد و بر اساس نسبت میزان پروتئین‌های بتا آمیلوئید Aβ42 و Aβ40 در خون، بررسی می‌کند که آیا پلاک‌های آمیلوئید در مغز تجمع یافته‌اند یا خیر.

مقایسه این آزمایش خون با سایر روش‌های رایج تشخیص آلزایمر

محققان مدت‌هاست که در پی یافتن یک آزمایش خون کم‌هزینه و آسان برای بیماری آلزایمر هستند؛ به ‌عنوان جایگزینی برای اسکن‌های گران‌قیمت مغز و نمونه برداری از مایع مغزی-نخاعی که اکنون برای ارزیابی وجود و پیشرفت بیماری در مغز استفاده می‌شود. ارزیابی بیماری با استفاده ازPET اسکن مغز- که هنوز استاندارد طلایی است - به اسکن مغزی رادیواکتیو با هزینه متوسط ​​5000 تا 8000 دلار برای هر اسکن نیاز دارد. آزمایش رایج دیگری که سطوح آمیلوئید بتا و پروتئین تاو را در مایع مغزی نخاعی تجزیه و تحلیل می‌کند، حدود 1000 دلار هزینه دارد، اما نیاز به یک فرآیند تهاجمی در ستون فقرات دارد که ممکن است برخی از بیماران تمایلی به تحمل آن نداشته باشند.

این مطالعه تخمین می‌زند که غربالگری اولیه با یک آزمایش خون 500 دلاری می‌تواند هزینه و زمان بیماران در آزمایش‌های بالینی را که از اسکن PET استفاده می‌کنند، به نصف کاهش دهد. این مطالعه نشان می دهد که غربالگری تنها با آزمایش خون می تواند در کمتر از شش ماه کامل شود و هزینه‌ها را ده برابر یا بیشتر کاهش دهد.

نسخه تجاری این تست که به نام Precivity AD شناخته می شود، توسط  شرکت C2N Diagnostics، یک استارت آپ دانشگاه واشنگتن که توسط دکتر بیتمن و همکارانش تأسیس شده است، به بازار عرضه شده است. مطالعه کنونی نشان می‌دهد که آزمایش خون بسیار دقیق است، حتی زمانی که در آزمایشگاه‌های مختلف با پیروی از پروتکل‌های مختلف، و در گروه‌های مختلف در سه قاره انجام شود، نتایج یکسانی به دست می‌آید.

تعیین دقت و صحت این آزمایش

دانشمندان نمی‌دانستند که تفاوت‌های کوچک در روش‌های نمونه‌گیری، مانند اینکه آیا خون ناشتا جمع‌آوری می‌شود یا نوع ضد انعقاد مورد استفاده در پردازش خون، می‌تواند تأثیر زیادی بر دقت آزمایش داشته باشد یا خیر.  چرا که، نتایج بر اساس تغییرات ظریف در آمیلوئید بتا تفسیر می‌شود. بنابراین، تفاوت‌هایی که با اندازه‌گیری دقیق نسبت‌های پروتئین آمیلوئید تداخل دارند، می‌توانند منجر به یک نتیجه منفی یا مثبت کاذب شوند. برای تأیید میزان دقت و صحت این آزمایش، محققان آن را روی نمونه‌های خون افراد ثبت‌نام شده در مطالعات در حال انجام آلزایمر در ایالات متحده، استرالیا و سوئد امتحان کردند؛ که هر کدام از پروتکل‌های متفاوتی برای پردازش نمونه‌های خون و تصویربرداری مربوط به مغز استفاده می‌کنند.

یافته‌های این مطالعه تأیید کرد که آزمایش خون Aβ42/Aβ40 با استفاده از یک تکنیک طیف‌سنجی جرمی رسوب ایمنی، که با دقت بالا در دانشگاه واشنگتن توسعه یافته است، نتایج بسیار دقیق و ثابتی را برای افراد دارای اختلال شناختی و بدون اختلال در هر سه مطالعه ارائه می‌دهد. هنگامی که سطوح آمیلوئید خون با یکی دیگر از عوامل خطر اصلی آلزایمر، یعنی وجود ژن APOE4  ترکیب شد؛ دقت آزمایش خون در مقایسه با تصویربرداری مغز 88 درصد و در مقایسه با نمونه‌برداری مایع مغزی-نخاعی 93 درصد بود.

دانشمندان معتقدند که، این نتایج نشان می‌دهد که این آزمایش می‌تواند در شناسایی بیمارانی که ممکن است در معرض خطر زوال عقل آینده باشند مفید باشد، چرا که مداخله زودهنگام، پتانسیل بالاتری برای درمان دارد. همچنین، نتیجه آزمایش منفی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا آلزایمر را در بیمارانی که اختلال ذهنی آنها به دلیل برخی دیگر از مشکلات سلامتی، بیماری یا دارویی باشد، رد کنند.

پایان مطلب/

لینک منابع:

DOI: 10.1212/WNL.0000000000013211

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه