تاریخ انتشار: دوشنبه 08 فروردین 1401
خاک می تواند پاتولوژی را در بیماری آلزایمر تعدیل کند

  خاک می تواند پاتولوژی را در بیماری آلزایمر تعدیل کند

یک متابولیت ثانویه تولید شده توسط قارچ Myrothecium spp، مقدار آمیلوئید-بتا 40 و 42 را در نورون های قشر مغزی که برنامه‌ریزی مجدد شده‌اند، کاهش داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک مطالعه جدید با استفاده از برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های iPS، نشان می‌دهد که چگونه چنین متابولیت‌هایی ممکن است بر نورون‌های قشر مغز بیماران مبتلا به آلزایمر و افراد سالم تأثیر بگذارند.

فواید بالقوه میکروبیوم برای سلامتی مدت‌هاست که ثابت شده است. حتی نرخ‌های مختلف مرگ و میر ناشی از کووید-19 در سراسر کشورها نیز به میکروارگانیسم‌های مختلف بدن نسبت داده می‌شود. درک این موضوع که میکروبیوتا می‌تواند بر مغز تأثیر بگذارد در اواخر قرن حاضر آشکار شد.

در سال‌های اخیر، تحقیقات نشان داده است که پپتیدهای آمیلوئید β می‌توانند یک پاسخ ایمنی طبیعی به پاتوژن‌ها باشند. از سوی دیگر، شواهدی نیز وجود دارد که میکروبیوتا در روده یا حفره دهان می تواند بیماری آلزایمر را تنظیم کند.

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که حدود 50 میلیون نفر را در سراسر جهان به آن مبتلا می‌کند، این رقم تنها با افزایش سن جمعیت افزایش می‌یابد. از نظر مولکولی، مغز بیماران مبتلا به آلزایمر پلاک هایی از پپتیدهای β آمیلوئید را نشان می دهد. برای چندین دهه، دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که توقف این پلاک‌ها برای متوقف کردن این بیماری بسیار مهم است.

با این حال، مکانیسم‌های اصلی در تجمع آمیلوئید β نامشخص باقی می‌مانند و شرایط مختلف بدن مانند میکروبیوتا نیز ممکن است عامل باشند. به خصوص، تنها تعداد کمی از تحقیقات برای بررسی رابطه بین بیماری آلزایمر و میکروبیوتای خاک به دلیل مشکل در کشت میکروبیوتای خاک یا کمبود پایگاه داده انجام شده است.

برای تعیین اثرات میکروارگانیسم‌ها، دانشمندان از فناوری سلول iPS برای برنامه‌ ریزی مجدد سلول‌های سوماتیک بیماران مبتلا به آلزایمر به سلول‌های عصبی قشر مغز در ترکیب با منبعی از ۹۸ متابولیت ثانویه که توسط میکروبیوتای خاک تولید می‌شوند، استفاده کردند.

آمیلوئید در مغز به دو شکل وجود دارد. آمیلوئید بتا 42 که سمی در نظر گرفته می شود، در حالی که آمیلوئید بتا 40 خوش خیم در نظر گرفته می شود. مقادیر بالای آمیلوئید بتا 42 یا نسبت آمیلوئید بتا 42 به آمیلوئید بتا 40 با خطر بالاتری از ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان دریافتند که وروکارین A، یک متابولیت ثانویه تولید شده توسط قارچ Myrothecium spp، میزان هر دو آمیلوئید بتا 42 و 40 را در نورون‌های قشر مغز که مجددا برنامه ریزی شده‌اند، کاهش می دهد. با اصلاح بیشتر ساختار شیمیایی آن، وروکارین A ممکن است مزایای درمانی بالقوه ای در کاهش آمیلوئید β داشته باشد.

متابولیت ثانویه دیگر، Mer-A2026A، تولید شده توسط Streptomyces pactum، بسته به دوز، اثرات متفاوتی بر روی نورون ها داشت. در دوزهای متوسط، Mer-A2026A سطح آمیلوئید β 42 و 40 را کاهش داد، اما در غلظت های بالاتر، سطح آمیلوئید β 42 را افزایش داد. بنابراین، ماهیت دوگانه خطر و پیشگیری در بیماری آلزایمر دارد.

این گزارش شواهدی ارائه می‌دهد که چگونه مطالعه متابولیت‌های تولید شده از میکروارگانیسم ها با استفاده از سلول های iPS ممکن است منجر به درمان های جدیدی برای اختلالات عصبی شود. میکروارگانیسم‌های موجود در حفره دهان و دستگاه روده با شرایط مختلف بیماری آلزایمر مرتبط هستند. بنابراین، درک و کنترل اثرات آن‌ها می تواند مزایای درمانی داشته باشد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/dirt-alzheimers-20136/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه