تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 فروردین 1401
استفاده از علم بیوانفورماتیک برای تنظیم عوامل مولکولی دخیل در ایجاد بیماری‌ها

  استفاده از علم بیوانفورماتیک برای تنظیم عوامل مولکولی دخیل در ایجاد بیماری‌ها

مسئول گروه ژنتیک رویان اصفهان از برنامه تحقیقاتی این گروه در درمان بیماری‌هایی نظیر ناباروری زنان، بیماری‌های متابولیسمی نظیر دیابت و هم چنین سرطان خبر داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، زهرا صفايي نژاد دانش آموخته دکتری دانشگاه خوارزمی در رشته­‌ي زيست شناسي گرايش سلولي تکويني جانوري و مسئول گروه ژنتیک رویان اصفهان در گفتگو با خبرنگار سایت بنیان در ابتدا به معرفی خدمات و فعالیت­‌های این مرکز پرداختند: ناباروری زنان، بیماری­‌های متابولیسمی نظیر دیابت و هم چنین سرطان حيطه‌­هاي تحقيقاتي گروه ژنتيك را تشكيل مي­دهند. دانشجویان که وارد گروه ژنتیک می­‌شوند بسته به علاقه مندی خود وارد هر یک از زمينه­‌هاي تحقيقاتي مذکور می‌­شوند. هر دانشجو بسته به پروژه­ي تعريفي، كار با حيوانات آزمايشگاهي، كشت سلول و تكنيك­‌هاي مرتبط با بخش سلولي و هم چنين تكنيك‌هاي مولكولي نظير PCR، Real TimePCR، وسترن بلات و وكتور سازي را آموزش خواهد ديد.

درمان سندروم تخمدان پلی کیستک

 در زمینه ناباروری زنان تمرکز فعلی گروه بر سندروم تخمدان پلی کیستک است که یک اختلال شایع تولید مثلی، نورواندوکرینی و متابولیکی است که جمعیت شایعی از زنان در سن باروری را تحت تاثیر قرار می‌­دهد. از آنجايي که علت یا علل اصلی این سندروم تا حدود زیادی ناشناخته است داروهایی که امروزه به صورت متداول برای بیماران مبتلا به این سندروم تجویز می‌­شوند تنها قادرند از پیشروی بیماری جلوگیری نمایند و موجب درمان قطعی نمی‌شوند.

تنظیم عوامل مولکولی دخیل در ایجاد این بیماری

 صفايي نژاد در ادامه از هدف اصلی این گروه گفتند:  بنابراین تلاش ما درگروه ژنتیک برای کمک به درمان تخمدان پلی کیستیک در زنان بر این است با استناد به مطالعات بیوانفورماتیکی و فعالیت‌های آزمایشگاهی، مسیرهای مولکولی و تنظیم کنندگان این مسیرها را که در این بیماری با اختلال روبه رو شده اند را شناسایی نماییم و با تنظیم آنها، گام موثری به سمت درمان این بیماری برداریم.

درمان بیماری­‌های متابولیسمی نظیر دیابت نوع دو و پیش دیابت

صفایی نژاد از هدف درمانی دوم این گروه در مورد بیماری­‌های متابولیسمی نظیر دیابت نوع دو و پیش دیابت بایستی خاطر نشان کرد با توجه به رواج سبک زندگی ناسالم نظیر مصرف رژیم غذایی نامناسب، چاقی و عدم فعالیت فیزیکی این بیماری‌ها به سرعت در حال تبدیل شدن به اپیدمی هستند، لذا ارائه مستندات علمی جهت استفاده از فعالیت‌های ورزشی و شبه داروهای طبیعی جهت کنترل و درمان به موقع این شرایط ضروری به نظر می‌رسد. این گروه تا کنون چندین طرح تحقیقاتی در مورد القا شرایط پیش دیابت و دیابت با استفاده از رژیم­‌های غذایی مختلف نظير رژيم غذايي پرچرب يا رژيم غذايي سرشار از محصولات نهايي گليكوليزاسيون (تركيبي كه به وفور در غذاهاي فرآوري شده نظير سوسيس و كالباس، غذاهاي سرخ شده و در كل تغذيه اي كه امروزه بعنوان fast food شناخته مي­شود يافت مي­شود) ارائه نموده است و مکانیسم مولکولی اثر تمرینات ورزشی استقامتی و زیست داروهای مختلف را بر بهبود این شرایط مورد بررسی قرار داده است.

درمان بیماری دیابت با اصلاح سبک زندگی

صفایی نژاد در ادامه توضیح دادندکه نتایج این تحقیقات در زمینه درمان این بیماری نشان داد که تا رسیدن به یک رویکرد درمانی موثر و قطعی بشر تنها راهی که می‌تواند به کار گیرد کنترل کردن این بیماری است، بنابراین درحال حاضر ضروری است که به کنترل و درمان‌های رایج این بیماری توجه داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه رویکردهای درمانی رایجی در مورد درمان دیابت وجود دارد، افزود: از جمله آنها می‌توان به کنترل و مراقبت، زیر نظر پزشک بودن و اصلاح سبک زندگی اشاره کرد، اصلاح سبک زندگی شامل تغيير رژيم غذايي، انجام مرتب تمرينات ورزشي و استفاده از تركيبات طبيعي نظير دارچين، جين سينگ و نوشيدني­‌هاي طبيعي نظير قهوه سبز می‌تواند از طریق تنظیم مسیرهای مولکولی مشخص نقش چشمگیری در درمان بیماری‌های مذکور داشته باشد.

درمان بیماری صعب العلاج سرطان

صفایی نژاد در خصوص هدف سوم درمانی این گروه یعنی در مورد بیماری سرطان اینطور گفت که، در حال حاضر بیماری سرطان جزء بیماری‌های صعب العلاج محسوب می‌شود و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اين بيماري بعنوان یک مشکل جهانی و دومین عامل مرگ و میر انسانی در کشورهای توسعه­ یافته است. خود کفا بودن در تکثیر سلولی، عدم حساسیت به سیگنال‌های مهار کننده رشد، طفره رفتن از مرگ سلولی برنامه ریزی شده، عدم محدودیت در توانایی تکثیر، وقوع آنژیوژنز، تهاجم بافتی و متاستاز از جمله تغییرات فیزیولوژیکی می­‌باشند که تقریباً در تمامی انواع تومورهای انسانی یافت می‌­شوند. تفاوت‌های ژنتیکی بیشمار و تغییرات اپی­ژنتیکی که در سرطان رخ می‌دهند توضیحی از طبیعت ناهمگن سرطان و پیچیده بودن درمان آن می‌باشد درمان­‌های رایج برای این بیماری عوارض جانبی جدی دارند، کاملاً کارآمد نبوده و در اکثر موارد مقاومت دارویی مشاهده می شود.

بررسی تاثیر داروهای جدید گیاهی و تنظيم فعاليت مولكول­‌هايي دخیل در ایجاد سرطان

ایشان در خصوص راه درمانی این بیماری تاکید کردند که: بنابراین نیاز است که رویکردهای جدیدی برای درمان این بیماری لحاظ شود. لذا تيم­هاي تحقيقاتي مختلف از جمله تيم ما در تلاش هستند كه با بررسي­‌هاي دقيق در سطح مولكولي از جنبه‌هاي مبهم اين بيماري پرده بردارند و بتوانند به صورت هدفمند به درمان اين بيماري صعب العلاج كه علاوه بر هزينه‌هاي سنگين درمان و مراقبت، از نظر روحي و رواني افراد درگير را بسيار متاثر مي­سازد بپردازند. از کارآمد­ترین رویکردهاي درماني جديد كه گروه ژنتيك پژوهشكده زيست فناوري نيز به آنها مي­پردازد، بررسی تاثیر داروهای جدید شامل داروهای گیاهی و درمان‌های هدفمند به طور تک دارو و یا در ترکیب با درمان­‌های استاندارد و شناسايي و تنظيم فعاليت مولكول­‌هايي نظير RNAs بلند غير كد شونده در خصوص سرطان­‌هاي مختلف مانند سرطان كلوركتال و سرطان معده می‌­باشد.

رویکرد درمانی مشترک در این سه بیماری

ایشان در انتهای بحث از رویکرد درمانی مشترک و موثر در درمان این سه بیماری یادآور شدند که: در تمامی زمینه‌های تحقیقاتی مشروح، استفاده از علم بیوانفورماتیک و آنالیز داده‌های hightroughput  به همراه مرور مقالات مرتبط، موجب انتخاب دقیق مولکول­‌ها و مسیرهای سیگنالینگ مرتبط با هریک از این بیماری‌ها گردیده است.

سخن آخر

در پايان مي توان خاطر نشان كرد، گروه ژنتيك در تلاش است همگام با ساير محققين بتواند نتايج علمي مستند و قابل قبولي را در خصوص هر يك از بيماري‌هاي مذكور به جامعه علمي ارائه نمايد و گام­‌هاي ارزشمندي در خصوص كنترل، پيشگيري و درمان آنها بردارد.

پایان مطلب/

 

 

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه