تاریخ انتشار: شنبه 27 فروردین 1401
درخواست دانشمندان برای وارد کردن دیدگاه‌های مسلمانان در اصول اخلاقی سلول‌های بنیادی

  درخواست دانشمندان برای وارد کردن دیدگاه‌های مسلمانان در اصول اخلاقی سلول‌های بنیادی

دانشمندان خواستار گنجاندن دیدگاه‌های مسلمانان در سیاست سلول‌های بنیادی هستند
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقات سلول‌های بنیادی مسئول پیشرفت‌های عمده در پزشکی بوده است، اما استفاده از سلول‌های بنیادی از بافت جنینی یک بحث اخلاقی فعال است. از نظر تاریخی، دیدگاه‌های مسیحی مرکز این گفتگوها بوده است، اما در تفسیری که در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است، دانشمندان توصیه می‌کنند دیدگاه‌هایی از جهان اسلام ارائه شود، که می‌تواند آنچه را که در تحقیقات سلول‌های بنیادی ممکن است، گسترش دهد.
در مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است (توسط اعضای یک اندیشکده جهانی تحقیقات سلول‌های بنیادی) تاریخچه مشارکت جهان اسلام در علم و تهیه دانش را مورد ارزیابی قرار داده و پیشنهاد گردید که از افکار و نظریات دانشمندان مسلمان جهت مباحث اخلاقی در موضوع تحقیقات سلول‌های بنیادی استفاده گردد. 
نویسندگان در این مطالعه همچنین ابراز داشتند که رهنمودهای اخلاقی بین‌المللی در حال حاضر مبتنی بر رویکردهای رایج در اخلاق زیستی است، که عمدتاً تحت سلطه یک رویکرد اصول محور است که خود را جهانی می‌بیند. این رویکرد که رسما سکولار است، به صورت عمیق و تاریخی به سنت مسیحی غربی تعلق دارد. برای مثال، نویسندگان به «قانون 14 روزه» اشاره می‌کنند، دستورالعملی که در ایالات متحده و بریتانیا ایجاد شده است که زمان رشد سلول‌های بنیادی جنینی را در شرایط آزمایشگاهی برای اهداف تحقیقاتی محدود می‌کند. اگرچه این دستورالعمل در کشورهای غیر مسلمان تدوین شده است، اما در کشورهای مسلمان از آن پیروی می شود. در حالی که برخی از کشورهای مسلمان در سیاست آزمایشگاهی خود محافظه‌کارتر هستند، برخی دیگر معتقدند که سلول‌های بنیادی جنینی را می‌توان تا 40 روز از نظر اخلاقی رشد داد و اجازه دادن به سیاست‌های دقیق‌تر و فراگیرتر می‌تواند پتانسیل تحقیقاتی را افزایش دهد. در این مطالعه به برخی از قوانین اخلاقی در کشورهای مسلمان اشاره شده است. در یکی از این کشورهای از جمله ایران، شورای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی بر سیاست ملی تحقیقات سلول‌های بنیادی نظارت می‌کنند. در کشورهای مالزی، اردن، پاکستان، قطر و عربستان نیز کارگروهای تخصصی اسلامی به سلول های بنیادی در حوزه تحقیقات و درمان نظارت می‌کند. 
پایان مطلب/
لینک منبع:

https://doi.org/10.1016/j.stemcr.2022.03.008

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه