تاریخ انتشار: یکشنبه 28 فروردین 1401
تغییر مهم در سلول‌های B، اجزای مهم سیستم ایمنی در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان

  تغییر مهم در سلول‌های B، اجزای مهم سیستم ایمنی در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان در زنان منجر به بروز تفاوت‌های قابل توجهی در فعالیت سلول‌های B که به تولید آنتی‌بادی‌ها و ترشح فاکتورهای ضد‌التهابی کمک ‌‌می‌کنند، می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، این مطالعه به سطوح مختلف زیست‌شناسی در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان(PPD)  نگاه می‌کند تا ببیند زنان مبتلا به این عارضه چه تفاوتی با زنان بدون آن دارند.

افسردگی پس از زایمان 1 نفر از هر 7 زن را تحت تاثیر قرار ‌‌می‌دهد و پیامدهای منفی بر سلامت روان مادر و کودک دارد. با این حال، مکانیسم‌های بیولوژیکی دقیق پشت این اختلال ناشناخته است.

مطالعات قبلی فقط نمونه‌های خون کامل را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. اما، در این مطالعه اجزای مختلف خون دقیق تر بررسی شد. نمونه‌های 1500 زن که در شش هفته گذشته زایمان کرده بودند، بررسی شد و نشان داد که 482 نفر از آن‌ها مبتلا به PPD بودند.

محققان از توالی ‌‌یابی RNA، ژنوتیپ DNA و ارزیابی متیلاسیونDNA -  که شامل سه سطح ارزیابی زیست شناسی پایه است - برای جستجوی تفاوت در اجزای نمونه خون زنان مبتلا به PPD در مقایسه با زنان بدون PPD استفاده کردند.

سپس دریافتند که فعالیت سلول‌های B در زنان مبتلا به PPD تفاوت‌های معنی داری دارند. سلول‌های B زمانی فعال ‌‌می‌شوند که گیرنده آن‌ها ‌‌یک آنتی ژن را تشخیص دهد و به آن متصل شود. سلول‌های B فعال شده سپس آنتی‌بادی تولید می‌کنند و همچنین، فاکتورهای ضد التهابی و پیش‌التهابی ترشح می‌کنند.

سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری بسیار حساس است تا بتواند از عفونت ناشی از سرماخوردگی جلوگیری کند و همچنین باید خود را به خوبی تنظیم کند تا جنین را به عنوان‌‌ یک جسم خارجی نشناسد و به آن حمله کند. سپس در دوره پس از زایمان، همه این هورمون‌ها و مسیرها دوباره تنظیم ‌‌می‌شوند تا به دوران قبل از بارداری برگردند.

در زنان مبتلا به PPD، محققان هزاران رونوشت سلول B را پیدا کردند که با زنان بدون PPD متفاوت بود که تا حدی توسط انواع ژنتیکی و متیلاسیون DNA تنظیم ‌‌می‌شد. برای تأیید این‌‌یافته‌ها، تجزیه و تحلیل مسیر بر تغییر فعال‌سازی سلول‌های B و مقاومت به انسولین دلالت داشت.

اما هنوز مشخص نیست که چرا سلول‌های B در حال تغییر هستند. آیا آن‌ها منعکس کننده تغییر دیگری در بدن هستند که ناشی از PPD است‌‌ یا باعث آن ‌‌می‌شود؟ مطالعات همچنان ادامه دارد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/b-cells-ppd-20349/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه