تاریخ انتشار: دوشنبه 29 فروردین 1401
درمان کم‌شنوایی با کمک ریزمولکول‌ها
یادداشت

  درمان کم‌شنوایی با کمک ریزمولکول‌ها

با تلاش محققین، دارویی تولید شده‌است که عملکرد تشخیص گفتار را در افراد مبتلا به کم‌شنوایی مزمن افزایش می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی بنیان، بسیاری از ما فردی را می‌شناسیم که دچار کم شنوایی شده است، اما ممکن است به طور کامل متوجه سختی‌هایی که کمبود شنوایی می‌تواند به همراه داشته باشد نباشیم. از دست دادن شنوایی می‌تواند منجر به انزوا، ناامیدی، و صدای زنگ ناتوان‌کننده در گوش به نام وزوز گوش شود. همچنین ارتباط نزدیکی با زوال عقل دارد.

سلول‌های مویی گوش وقتی در معرض صداهای بلند یا داروها از جمله شیمی‌درمانی‌ و آنتی بیوتیک‌های خاص قرار ‌گیرند از بین می‌روند. تا کنون، هیچ درمان دارویی تایید شده‌ای برای کم شنوایی حسی عصبی مزمن (SNHL) وجود ندارد. شرکت بیوتکنولوژی Frequency Therapeutics به دنبال درمان کم شنوایی است؛ نه با سمعک یا ایمپلنت، بلکه با نوع جدیدی از درمان ترمیمی. محققین این شرکت، داروی جدیدی را طراحی کرده‌اند که به داخل گوش تزریق می‌شود و این سلول‌ها را در حلزون بازسازی می‌کند.

این شرکت از ریزمولکول‌ها برای برنامه‌ریزی سلول‌های پیش‌سازی که از نسل سلول‌های بنیادی در گوش داخلی است، استفاده می‌کند تا سلول‌های مویی ریزی را ایجاد کند که به ما امکان شنیدن را می‌دهند. پیش از این، مطالعات این دانشمندان نشان‌داده بود که، ترکیب دو ریزمولکول CHIR99021  و اسید والپروئیک (FX-322)، سلول‌های مویی حلزون پستانداران را در شرایط آزمایشگاهی بازسازی می‌کند.

اکنون، نتایج اولین آزمایش بالینی در خصوص توانایی درک گفتار و تشخیص کلمات نشان داده‌اند که با استفاده از FX-322، شنوایی برخی از شرکت‌کنندگان، بهبودهای آماری قابل توجهی یافته است. FX-322 به صورت مایع داخل گوش تزریق و سپس در ناحیه گوش میانی به ژل تبدیل می‌شود؛ تا امکان انتشار و بقای طولانی مدت در حلزون گوش را فراهم کند.

سلول‌های پیش‌ساز در گوش داخلی قرار می‌گیرند و زمانی که انسان در رحم هستند سلول‌های مویی را تولید می‌کنند، اما قبل از تولد غیر فعال می‌شوند و دیگر هرگز به سلول‌های تخصصی تر مانند سلول‌های مویی حلزون گوش تبدیل نمی‌شوند. انسان‌ها با حدود 15000 سلول مو در هر حلزون به دنیا می‌آیند. چنین سلول‌هایی با گذشت زمان می‌میرند و هرگز بازسازی نمی‌شوند.

این شرکت تا به امروز بیش از 200 بیمار را تحت درمان قرار داده‌است و در سه مطالعه بالینی جداگانه، بهبودهای بالینی معنی‌داری در درک گفتار مشاهده کرده است. قابل ذکر است که، بروز برخی از علائم بهبود تقریباً دو سال پس از تزریق به طول ‌انجامیده است.

این تیم تحقیقاتی توانست از ریزمولکول‌ها برای تبدیل سلول‌های پیش ساز به هزاران سلول مویی در آزمایشگاه استفاده کند. پیش از آن، هیچ‌کس قبلاً چنین تعداد سلول مویی تولید نکرده بود. بنیانگذاران این روش معتقدند رویکرد آنها در تزریق ریزمولکول‌ها به گوش داخلی برای تبدیل سلول‌های پیش‌ساز به سلول‌های تخصصی‌تر، مزایایی نسبت به ژن‌درمانی دارد؛ چراکه ژن‌درمانی متکی بر استخراج سلول‌های بیمار، کشت و برنامه‌ریزی آنها در آزمایشگاه و سپس پیوند مجدد آنها به بیمار است.

مطالعات بیشتر با جمعیت‌های مطالعه بزرگ‌تر، تکرار دوز، آزمایش بیشتر و پیگیری طولانی‌تر برای مشخص کردن کامل‌ رژیم درمانی بهینه، اثربخشی و نتایج درمان با FX-322 ضروری است. دانشمندان بر این باور هستند که کار شرکت Frequency، توانایی محققان را برای دستکاری سلول‌های پیش‌ساز ارتقا می‌دهد و در نهایت منجر به بروز درمان‌های جدید می‌شود.

پایان مطلب/

لینک منابع:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8279894/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29318324/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31075354/
ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 13 خرداد,1402

سیدمحمدرضا نبوی

بنظرتون با توجه ب وضعیت کشور این دارو وارد ایران میشه؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه