تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 اردیبهشت 1401
درمان نوآورانه‌ای که سلول‌های سرطانی را فریب داده و از بین می‌برد، به مرحله کارآزمایی بالینی رسید
یادداشت

  درمان نوآورانه‌ای که سلول‌های سرطانی را فریب داده و از بین می‌برد، به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

تحقیقات پیش‌بالینی اثر یک ترکیب مشابه آهن، برای درمان بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما - سرطان تهاجمی مغز- را اثربخش و امیدوار کننده نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، درمان جدیدی که در مرکز سرطان دانشکده پزشکی ویسکانسین (Wisconsin)  آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت، منجر به کارآزمایی بالینی برای درمان گلیوبلاستوما، شکل نادر و تهاجمی سرطان مغز و در عین حال شایع‌ترین تومور اولیه مغز در بزرگسالان شد.

 گلیوبلاستوما

 گلیوبلاستوما نوعی سرطان مغزی بوده که به عنوان شایع‌ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی در افراد بالغ شناخته می‌شود که در نخاع یا مغز بروز می‌کند. شیوع کلی تومور ۲ تا ۳ نفر در هر صدهزار نفر است. این تومور معمولاً بسیار تهاجمی است که رشد و انتشار آن به سرعت رخ می‌دهد. با این که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما برخی درمان‌ها می‌توانند سبب تسکین علائم آن شوند. باوجود دهه‌ها تحقیق در سطح جهانی، تنها دستاوردهایی تدریجی برای بهبود یا افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما حاصل شده است. گزینه‌های درمانی در این زمینه محدود بوده و به‌طور معمول شامل ترکیبی از روش‌های جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی می‌باشد.

درمانهای پیشرفته

در حال حاضر، تحقیق بالینی جدیدی که در بیمارستان فراترت (Froedtert) و دانشکده پزشکی ویسکانسین آغاز شده است، درمانی جایگزین را که به ‌صورت خوراکی تجویز می‌شود، ارزیابی می‌کند. این درمان نتیجه سال‌ها تحقیق دکتر کریستوفر چیتامبار (Christopher Chitambar) در آزمایشگاه روی فرآیندهای وابسته به آهن در بیولوژی سرطان و مکانیسم‌هایی است که از طریق آنها ترکیبات گالیوم، متابولیسم آهن را هدف قرار می‌دهند و رشد سلول‌های بدخیم را مسدود می‌کنند.

در تحقیقات پیش بالینی، دکتر چیتامبار و دکتر کاتلین اشمایندا (Kathleen Schmainda) کشف کردند که گالیوم مالتولات (GaM) هنگام تزریق داخل وریدی، به‌طور قابل توجهی رشد گلیوبلاستوما را در مدل تومور مغزی موش‌های صحرایی کاهش می‌دهد. تحقیقات بیشتر نشان داد گالیوم مالتولات که به‌ صورت خوراکی در موش‌های حامل گلیوبلاستوما مصرف می‌شود، به‌طور قابل توجهی اندازه تومورهای آنها را کاهش داده و زنده‌مانی آنها را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است، گالیوم مالتولات یک ترکیب درمانی بالقوه برای سرطان، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های التهابی است.

گالیوم مالتولات که در اصل توسط دانشمند هاروارد و استنفورد، دکتر لورنس آر. برنشتاین (Lawrence R. Bernstein) ساخته شد، شکل خوراکی فلز گالیوم است که در بدن دارای خواص شیمیایی زیادی با شکل بسیار اکسید شده آهن، Fe(III) است. تحقیقات متعددی که رابطه بین آهن و سرطان را بررسی می‌کنند، نشان می‌دهند که افزایش سطح آهن در بدن می‌تواند با افزایش خطر و شدت سرطان مرتبط باشد زیرا سلول‌های سرطانی برای تکثیر و گسترش به آهن وابسته هستند.

به‌دلیل شباهت گالیوم به آهن Fe(III) (فرم آهن که توسط سلول‌های سرطانی جذب می‌شود)، سلول‌های سرطانی به جای آهن، گالیوم را جذب می‌کنند که از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند و در نهایت منجر به مرگشان می‌شود.

دکتر کریستوفر چیتامبار، استاد بازنشسته پزشکی و بیوفیزیک، بخش خون‌شناسی و سرطان‌شناسی در دانشکده پزشکی ویسکانسین می‌گوید: کشف فعالیت ضد سرطانی گالیوم مالتولات در برابر گلیوبلاستوما در تحقیقات پیش بالینی بسیار هیجان انگیز است. این کشف دریچه‌ای را برای توسعه این ماده به‌ عنوان دارویی برای درمان گلیوبلاستوما در بیماران باز می‌کند. او ‌افزود: مکانیسم ضد سرطانی گالیوم مالتولات برای سایر تومورهای جامد نیز کاربرد دارد.

این کارآزمایی با حمایت مالی یک شرکت نرم‌افزاری (Imaging Biometrics)، و با کمک‌های مالی از بنیاد تومور مغزی موزیلا (Musella) و مرکز سرطان دانشکده پزشکی ویسکانسین انجام می‌شود. این شرکت با بیش از یک دهه تجربه در تجزیه و تحلیل کمی تصویربرداری تومور مغز، از جمله تجزیه و تحلیل برای کارآزمایی ملی چند مرکزی مختلف، راه حل‌های تجزیه و تحلیل تصویر را برای ارزیابی پاسخ به گالیوم مالتولات ارائه می‌دهد. مایکل اشمایندا (Michael Schmainda)، مدیر عامل این شرکت می‌گوید: ما با یک گروه عالی از دانشمندان و پزشکان کار می‌کنیم و همه مشتاق هستند که این تحقیق را پیش ببرند.

تصویر: عکس  MRIپیشرفته، کاهش 93 درصدی را در حجم تومور (T1+C: فلش زرد) در یک موش که به درمان GaM (گالیوم مالتولات ) پاسخ داده؛ نشان می‌دهد. همچنین حجم نسبی خون مغزی (rCBV) تا روز 50 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است (فلش سفید).

پایان مطلب/

:Ref

  1. https://www.eurekalert.org/news-releases/949313.
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/glioblastoma/cdc-20350148.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه