تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 اردیبهشت 1401
چاقی با آسیب به ماهیچه‌ها همراه است

  چاقی با آسیب به ماهیچه‌ها همراه است

محققان نشان دادند که چربی خون بالا می‌تواند به ماهیچه‌ها هم آسیب بزند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افزایش سطح چربی خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی مضرتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. در بیماران مبتلا به بیماری‌های متابولیک، افزایش سطح چربی در خون باعث ایجاد استرس در سلول‌های ماهیچه‌ای می‌شود که در واقع واکنشی به تغییرات خارج از سلول بوده و  به ساختار و عملکرد آن‌ها آسیب می‌زند.
محققان دانشگاه لیدز کشف کرده‌اند که این سلول‌های تحت فشار سیگنالی را منتشر می‌کنند که می‌تواند به سلول‌های دیگر منتقل شود. سیگنال‌هایی که به عنوان سرامیدها شناخته می‌شوند، ممکن است در کوتاه مدت یک مزیت محافظتی داشته باشند، زیرا بخشی از مکانیسمی هستند که برای کاهش استرس در سلول طراحی شده است. اما در بیماری‌های متابولیک، که شرایط طولانی مدت هستند، سیگنال‌ها می‌توانند سلول‌ها را بکشند، علائم را شدیدتر کرده و بیماری را بدتر کنند.
افزایش چربی در خون مدت‌هاست که به بافت‌ها و اندام‌ها آسیب می‌زند و در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک از جمله دیابت نوع 2 نقش دارد. این بیماری می‌تواند ناشی از چاقی باشد که میزان آن از سال 1975 تقریباً سه برابر شده است. در سال 2016، بیش از 650 میلیون بزرگسال 18 ساله و بالاتر مبتلا به چاقی بودند.
Lee Roberts، سرپرست تحقیقات، پروفسور فیزیولوژی مولکولی و متابولیسم در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز، گفت: اگرچه این تحقیق در مراحل اولیه است، با این وجود یافته‌های حاضر ممکن است مبنای درمان‌ها یا رویکردهای درمانی جدید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری های متابولیک مانند دیابت در افراد دارای چربی خون بالا یا در چاقی باشد. در آزمایشگاه، این تیم سطوح چربی خون مشاهده شده در انسان‌های مبتلا به بیماری متابولیک را با قرار دادن سلول‌های ماهیچه‌های اسکلتی در معرض اسید چرب به نام پالمیتات تکرار کردند. سلول‌ها شروع به انتقال سیگنال سرامید کردند. هنگامی که این سلول‌ها با سلول‌های دیگری که قبلاً در معرض چربی قرار نگرفته بودند مخلوط شدند، محققان دریافتند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و سیگنال را در بسته‌هایی به نام وزیکول‌های خارج سلولی منتقل می‌کنند.
این آزمایش در افراد داوطلب مبتلا به بیماری‌های متابولیک تکرار شد و نتایج قابل مقایسه ای به دست آورد. این یافته‌ها زاویه کاملاً جدیدی را در مورد نحوه واکنش سلول‌ها به استرس، با پیامدهای مهم برای درک ما از برخی بیماری‌های متابولیک از جمله چاقی ارائه می‌کند. پروفسور رابرتز ابراز داشت که این تحقیق دیدگاه جدیدی را در مورد چگونگی ایجاد استرس در سلول‌های افراد چاق به ما می‌دهد و راه‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که به دنبال توسعه درمان‌های جدید برای بیماری‌های متابولیک هستیم.
با توجه به اینکه چاقی یک اپیدمی در حال افزایش است، بار بیماری‌های مزمن مرتبط مانند دیابت نوع 2 نیاز به درمان‌های جدید دارد. نتایج تحقیقات جاری راه جدیدی را برای تحقیق و کمک به رفع این نگرانی فزاینده باز کرد.
پایان مطلب/
لینک منبع:

DOI: 10.1038/s41467-022-29363-9 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه