تاریخ انتشار: دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
شناسایی بیومارکر جدید در خون برای پیش بینی زود هنگام آلزایمر

  شناسایی بیومارکر جدید در خون برای پیش بینی زود هنگام آلزایمر

اندازه گیری سطوح خونی P-tau181 ممکن است به پزشکان اجازه دهد تا قبل از شروع علائم آلزایمر، بیماری را تشخیص دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقات دانشمندان دانشگاه  NUI Galway و دانشگاه بوستون منجر به شناسایی یک نشانگر زیستی در خون شده است که ‌‌می‌تواند به شناسایی افراد مبتلا به آلزایمر بدون علامت یا دارای علائم اولیه بیماری هستند، کمک کند.

محققان سطوح خونی P-tau181، نشانگر تخریب عصبی، را در 52 فرد بزرگسال سالم از نظر شناختی اندازه‌گیری کردند. نمونه خون از افرادی گرفته شد که هیچ علائم شناختی نداشتند و در زمان آزمایش خون تست شناختی طبیعی داشتند. نتایج نشان داد که سطوح بالا P-tau181 در خون با تجمع بیشتر آمیلوئید بتا، یک پروتئین غیر طبیعی در بیماری آلزایمر، با اسکن‌‌‌های تخصصی مغز مرتبط است. این اسکن‌‌‌ها به طور متوسط ​​هفت سال پس از آزمایش خون کامل شدند.

نتایج این مطالعه بسیار امیدوارکننده است؛ زیرا، P-tau181 این پتانسیل را دارد تا در شناسایی افراد در معرض خطر بالای زوال عقل در مراحل اولیه بیماری، قبل از اینکه دچار مشکلات حافظه یا تغییر در رفتار شوند، کمک کند. این تحقیق همچنین پیامدهای بالقوه مهمی‌ در زمینه آزمایشات بالینی دارد. سطوح خونی P-tau181 ‌‌می‌تواند برای شناسایی شرکت‌کنندگان مناسب در تحقیقات بیشتر، از جمله در مطالعات جدید در حوزه‌ی زوال عقل استفاده شود.

این نشانگر زیستی برای شناسایی افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به زوال عقل هستند؛ اما، هنوز در مراحل اولیه بیماری، زمانی که هنوز فرصتی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد، قرار دارند، استفاده ‌‌می‌شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/p-tau181-alzheimers-20504/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه