تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 اردیبهشت 1401
ضرورت برگزاری جشنواره‌ «رویانا» و «کاظمی» برای دانش آموزان و معلمان

  ضرورت برگزاری جشنواره‌ «رویانا» و «کاظمی» برای دانش آموزان و معلمان

وزیر آموزش و پرورش ، در جریان بازدید از پژوهشگاه رویان گفت: برگزاری جشنواره‌هایی مانند «رویانا» برای دانش آموزان و «کاظمی» برای معلمان الزامی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان و  به نقل از ایسنا، دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و هیات همراه، (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بازدید کردند .
وزیر آموزش و پرورش در بازدید از ساختمان سلول درمانی و پزشکی بازساختی این پژوهشگاه با دانش آموزان و دبیرانی که در مرکز آموزشی سلول‌های بنیادی برای آشنایی با سلول‌های بنیادی و اهمیت آن در دنیای امروز حضور داشتند، گفت و گو کرد. یوسف نوری در جریان این بازدید ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد کاظمی آشتیانی که از قله‌های علم فناوری و معلمی بود، اظهار کرد: اگر بخواهید کاری انجام دهید که مانا باشد باید از پیش از دبستان آغاز کنید. این بذر باید در دوران کودکی کاشته شود که بهترین جا و موثرترین جا قطعا آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که برگزاری جشنواره‌هایی مانند «رویانا» برای دانش آموزان و «کاظمی» برای معلمان الزامی است گفت: باید این اقدامات را انجام دهیم تا مردم در جریان این اتفاقات قرار بگیرند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین مکلف شده است موزه علم ایجاد کند. حدود ۲۳ میلیون دانش آموز، نوآموز پیش از دبستانی و واجب التعلیم داریم. دانشگاه فرهنگیان حدود ۱۰۰ هزار دانشجو معلم دارد. پیشنهاد می‌کنم همانند «چهره‌های ماندگار» برنامه‌ای برای تجلیل از معلمان تدارک و از آنها تقدیر شود.
وزیر آموزش پرورش با بیان این که ۶۸۰ پژوهش سرا داریم، گفت: قرار است همکارانم پژوهشسراها را به خانه‌های خلاق تبدیل کنند که پژوهشگاه رویان در یک همکاری مشترک با این وزارت می‌تواند بخشی از کار را برعهده بگیرد؛ اما باید این همکاری در قالب تفاهم نامه‌ای به صورت جدی و منظم پیگیری شود. به ویژه باید به مناطق کم برخوردار توجه بیشتری داشته باشیم. امید است مجموعه این اقدامات گام موثری برای حضور آموزش و پرورش در جامعه دانش‌بنیان باشد.
در رابطه با کنگره کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا با نام «وانا» که خردادماه در مشهد برگزار می شود، گفت: به دبیران و معلمان زیست و علوم و دانشجویان تربیت معلم تاکید می کنم در کنگره حضور پیدا کنند.

تلاش برای ایجاد جریان علمی مستمر در کشور:

عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در نشستی که با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان این وزارتخانه و رییس جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در جمع معلمان و فرهنگیان کشور را به فال نیک می‌گیریم. برخی افراد هم در زمان حیات و هم در زمان ممات‌شان، منشأ خیر بوده‌اند و مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی (بنیانگذار پژوهشگاه رویان) هم از جمله این افراد بوده است. حمایت‌های رهبری، ‌مسئولیت همکاران پژوهشگاه رویان را برای حفظ تلاش‌های مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی دوچندان می‌کند تا بتوانیم این پرچم را به نسل بعدی منتقل کنیم.
شاهوردی خاطر نشان کرد: مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی برآمده از یک خانواده اصیل فرهنگی بود و در دوران انقلاب فرهنگی، معلمی در آموزش و پرورش را تجربه کرده بود. این تجربه معلمی در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت نیروی انسانی ایشان (در پژوهشگاه رویان) بسیار تأثیرگذار بود. ما نیز در ادامه راه مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی، به دنبال فرهنگ‌سازی و انتقال این تجربیات و همکاری مستمر با آموزش و پرورش هستیم. تعاملات ما با نسل جوان و همکاری با آموزش و پرورش می‌تواند با مدیریت منسجم‌تر و همکاری نزدیک، منشأ انجام کارهای مهم‌تری شود.
رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: مجموعه آموزشی پژوهشگاه رویان از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است که می‌تواند در سطح مدیران، دبیران و حتی دانش‌آموزان مدارس مورد استفاده قرار گیرد و زمینه‌ساز تعلق خاطر به یک رشته خاص و انتخاب شغل آینده برای دانش‌آموزان باشد. می‌توانیم از طریق برگزاری جشنواره‌ها و اعطای جوایزی به نام دانشمندان کشور از جمله مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی (با همکاری وزارت آموزش و پرورش)،‌ جریان علمی مستمری در کشور ایجاد کنیم.

برگزاری جایزه رویانا در سطح دانش‌‍‌آموزی:

روح‌الله فتحی، معاون آموزشی پژوهشگاه رویان نیز در این نشست گفت: برنامه‌های راهبردی پژوهشگاه رویان شامل پژوهشی، آموزشی،‌ تجاری‌سازی علم، درمان (بخصوص ناباروری) است. این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده علوم تولیدمثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی، زیست فناوری است. ۳۸۱ پروژه دانشجویی درحال انجام داریم. همچنین کمیته اخلاق رویان یکی از قوی‌ترین کمیته‌ها در این حوزه محسوب می‌شود.
فتحی با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه درمان ناباروری گفت: درمان‌های متعدد و تخصصی در زمینه درمان ناباروری را پیگیری می‌کنیم. درصد موفقیت درمان ناباروری پژوهشگاه رویان ۴۰ درصد است که در این زمینه با بزرگ‌ترین مراکز درمان ناباروری در دنیا رقابت می‌کنیم. سالانه ۲۰۰ هزار ویزیت بیمار در این بخش داریم و ۶۵۰۰ سیکل درمانی در جریان داریم که در این زمینه نیز بین یک تا سه مرکز برتر در زمینه پذیرش بیماران نابارور در دنیا قرار داریم.
معاون آموزشی پژوهشگاه رویان تأکید کرد: به دنبال راه‌اندازی مرکز تحقیقات نخستی‌سانان در منطقه پردیس هستیم که با تکمیل و راه‌اندازی، ‌یکی از مراکز بزرگ تحقیقاتی در خاورمیانه خواهد بود. در حوزه آموزش نیز به دنبال مهارت‌افزایی هستیم و فعالیت‌هایی مانند مرکز آموزش سلول‌های بنیادی برای همه؛ روز باز رویان؛ مدرسه تابستانی؛ راه‌اندازی استودیو امید و برگزاری هفته پژوهش در رویان را پیگیری می‌کنیم. به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در دو سال گذشته نتوانستیم برنامه‌های هفته پژوهش را برگزار کنیم و امیدواریم امسال با همکاری آموزش و پرورش، هفته پژوهش را برگزار کنیم.
پایان مطلب/

فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه