تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 خرداد 1401
طراحی باکتری‌هایی با قابلیت ضبط وضعیت سلامت روده

  طراحی باکتری‌هایی با قابلیت ضبط وضعیت سلامت روده

محققان موفق به طراحی باکتری‌هایی شدند که به‌عنوان ثبت‌کننده داده برای اطلاعات مربوط به فعالیت ژن‌ها عمل می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، همه ما آموخته‌ایم که باکتری‌ها مضر هستند و باید کارهای لازم را برای خلاص شدن از شر آن‌ها انجام دهیم چون منجر به بروز بیماری‌ها می شوند. اما، چیزی که ممکن است کمتر به آن توجه کرده باشیم این است که باکتری‌ها می توانند برای ما مفید باشند. چیزی که ما نمی‌دانیم این است که در حال حاضر به معنای واقعی کلمه تریلیون‌ها باکتری هم در بدن و هم روی بدن ما زندگی می‌کنند که اکثر آن‌ها نه تنها به ما آسیبی نمی‌رسانند بلکه در واقع در حال کمک به ما از طرق مختلف، شامل نحوه هضم غذا، حفظ سلامتی و حفظ سلامت باروری ما هستند. اکنون دانشمندان راهی برای کمک به بهبود این تأثیر مثبتی که باکتری‌ها بر بدن ما دارند، کشف کرده اند.

در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Science منتشر شده است، محققان دپارتمان علوم و مهندسی بیوسیستم در ETH زوریخ، باکتری‌ها را طوری اصلاح کردند که به‌عنوان ثبت‌کننده داده برای اطلاعات مربوط به فعالیت ژن‌ها عمل کنند. آن‌ها سپس با دانشمندانی از بیمارستان دانشگاه برن برای آزمایش این باکتری‌ها روی موش‌ها همکاری کردند. این  مطالعه گام مهمی در جهت استفاده از باکتری‌های حسگر در پزشکی آینده برای کاربردهایی مانند تشخیص سوء تغذیه و درک اینکه کدام رژیم‌های غذایی برای یک فرد خوب است به حساب می‌آید.

سوءتغذیه یک مسئله جهانی بسیار جدی است و اشکال مختلفی دارد، از جمله سوءتغذیه (لاغری، کوتاه‌قدی، یا کمبود وزن)، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، چاقی و در نتیجه بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم. در سراسر جهان، 1.9 میلیارد بزرگسال چاق هستند، در حالی که 462 میلیون نفر دچار کمبود وزن هستند، و در سال 2020 تخمین زده شد که 149 میلیون کودک کوتاه‌قد هستند. همچنین حدود 45 درصد از مرگ و میرهای کودکان زیر 5 سال با سوء تغذیه مرتبط است.

این روش جدید این امکان را فراهم می‌کند که بدون ایجاد اختلال در عملکرد روده، اطلاعاتی را مستقیماً از روده به دست آوریم زیرا باکتری‌ها در ثبت شرایط محیطی و سازگاری متابولیسم خود با شرایط جدید مانند تغییرات رژیم غذایی بسیار خوب هستند. محققان مایلند با توسعه این روش، روزی بتوانند تاثیر رژیم غذایی بر اکوسیستم روده و سلامت بیماران را ارزیابی کنند. آن‌ها امیدوارند در آینده از این روش برای تعیین وضعیت رژیم غذایی کودکان یا بزرگسالان استفاده کنند. پزشکان با داشتن این اطلاعات می‌توانند سوء تغذیه را تشخیص دهند یا تصمیم بگیرند که آیا بیمار به مکمل‌های غذایی نیاز دارد یا خیر.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm6038

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه