تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 خرداد 1401
چاقی در بارداری و  افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در جنین
یادداشت

  چاقی در بارداری و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در جنین

چاقی در دوران بارداری باعث تغییرات مولکولی در قلب جنین می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، چاقی یک موضوع گسترده و وخیم در سراسر جهان است و تقریباً از هر سه زن در سنین باروری، یک زن تحت تأثیر چاقی قرار دارد. مطالعه‌ی جدیدی که در مجله فیزیولوژی منتشر شده نشان می‌دهد که چاقی در دوران بارداری باعث تغییرات مولکولی در قلب جنین می‌شود که خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را در مراحل بعدی زندگی وی افزایش می‌دهد.

محققان در این مطالعه از مدل موشی برای شبیه‌سازی فیزیولوژی مادر و انتقال مواد مغذی جفت در انسان استفاده کردند. موش‌های ماده (n=31) با رژیم غذایی با محتوای چربی بالا همراه با یک نوشیدنی شیرین تغذیه شدند که معادل مصرف منظم یک همبرگر، چیپس و یک نوشیدنی گازدار (1500 کیلو کالری) توسط انسان است. موش‌های ماده تا زمانی که دچار چاقی شدند از این رژیم غذایی استفاده کردند و حدود 25 درصد وزن اولیه بدن آن‌ها افزایش یافت. 50 موش ماده نیز با رژیم غذایی شاهد تغذیه شدند.

توله‌های موش (187=n) در رحم و همچنین پس از تولد در 3، 6، 9 و 24 ماهگی با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری، از جمله اکوکاردیوگرافی و توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان ژن‌ها، پروتئین‌ها و میتوکندری فرزندان را تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج نشان داد که تغییرات در متابولیسم قلبی فرزندان به شدت به جنسیت بستگی دارد. بیان 841 ژن در قلب جنین‌های دختر و 764 ژن در جنین‌های پسر تغییر یافت، اما کمتر از 10 درصد ژن‌ها معمولاً در هر دو جنس تغییر کردند. نکته جالب توجه این بود که اگرچه فرزندان پسر و دختر مادران چاق دارای اختلال در عملکرد قلبی بودند، تفاوت‌هایی در پیشرفت بین جنس‌ها وجود داشت و فرز ندان پسر از ابتدا دچار اختلال می‌شدند، در حالی که عملکرد قلب دختران با افزایش سن به تدریج بدتر می‌شد.

این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد قلب توسط مواد مغذی دریافت شده در زندگی جنین "برنامه ریزی" می‌شود. تغییرات در بیان ژن‌ها می‌تواند نحوه متابولیسم طبیعی کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را در قلب تغییر دهد. به نحوی که مواد مغذی قلب را بیشتر به سمت چربی سوق داده و از قند دور می‌کند. در نتیجه، قلب جنین‌های موش ماده چاق بزرگ‌تر، به وزن بیشتر، دیواره‌های ضخیم‌تر وعلائم التهابی هستند که به انقباض کارآمد قلب و پمپاژ خون در اطراف بدن آسیب می رساند.

تفاوت جنسیتی در اختلالات پایدار سلامت و عملکرد قلب و عروق می‌تواند به دلیل استروژن باشد. سطوح بالاتر در زنان جوان ممکن است از سلامت قلبی عروقی محافظت کند، با کاهش سطح استروژن با کاهش سن زنان، محافظت کاهش می‌یابد. علت مولکولی تفاوت جنسی هنوز شناخته نشده است.

این مطالعه مکانیسمی را نشان می‌دهد که چاقی مادر را با بیماری قلبی متابولیک در نسل بعدی مرتبط می‌کند. این مساله با توجه به گسترش سریع چاقی در جمعیت انسانی بسیار حائز اهمیت است و تقریباً یک سوم زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با بهبود درک ما از مکانیسم های مرتبط، تحقیقات راه را برای درمان هایی هموار می‌کند که می‌توانند در اوایل زندگی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی متابولیک در سال‌های بعد که برای خدمات بهداشتی پرهزینه هستند و کیفیت زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، استفاده شوند. به عنوان مثال، محققان می‌توانند توصیه‌های مناسب‌تری در مورد تغذیه به مادران یا کودکان ارائه داده و بر اساس شاخص توده بدنی یا جنسیت آن‌ها، یا داروهای جدیدی تولید کنند که متابولیسم را در قلب جنین هدف قرار می‌دهند.

اگرچه این تحقیق می‌تواند به بهینه سازی اهداف تغذیه‌ای و مرتبط با وزن برای زنان باردار کمک کند. با این وجود، موش‌ها حاملگی کوتاه‌تر، فرزندان بیشتر و رژیم‌های غذایی متفاوت با انسان‌ها دارند، بنابراین مطالعات بیشتری در داوطلبان انسانی برای تعمیم یافته‌ها به سلامت زنان مورد نیاز است. همچنین برای اثبات این مکانیسم مرتبط با چاقی مادر و عملکرد قلب فرزندان و مشخص کردن دقیق مولکول‌های دخیل، باید مطالعات مرتبط با غیرفعال کردن عملکرد ژن‌ها نیز انجام شود.

پایان مطلب/

لینک منابع:

 https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220512092650.htm

https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1113/JP282462

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه