تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 خرداد 1401
چرا کلیه‌ها نمی‌توانند پس از تولد بازسازی شوند؟

با نقشه برداری تک سلولی از ژنوم سلول‌های کلیوی، امکان درک نحوه‌ی برنامه‌ریزی این سلول‌ها قبل از تولد، پس از آسیب و القای نفروژنز خارج از بدن، فراهم گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، محققان دانشگاه تولان-آمریکا، مکانیسم جدیدی را کشف کرده‌اند که توضیح می‌دهد چرا کلیه‌های انسان، که از تقریباً یک میلیون سلول تصفیه‌کننده به نام نفرون تشکیل شده‌است، پس از تولد، تولید سلول‌های جدید را متوقف می‌کند. این یافته‌هادر مجله American Society of Nephrology منتشر شده‌است.

درک این فرآیند می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درمان‌های جدیدی را برای درمان کودکان مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که نارس و با اندام‌های توسعه نیافته متولد شده‌اند، طراحی کنند. نقایص مادرزادی و بیماری‌های ارثی از علل اصلی نارسایی کلیه در کودکان زیر 5 سال هستند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر سمیر الدهر، استاد و رئیس دپارتمان اطفال دانشکده پزشکی دانشگاه تولان، از یک مدل موشی برای کشف چگونگی تمایز یک سلول بنیادی جنینی به یک سلول کلیوی بالغ، استفاده کرد. اگر دانشمندان بتوانند این فرایند را در سطح ژنتیکی درک کنند، ممکن است بتوانند سلول‌های بنیادی را برنامه‌ریزی مجدد کنند تا به نفرون تمایز پیدا کنند، و راهی برای ترمیم یا رشد کامل کلیه آسیب دیده کشف کنند.

برای انجام این مطالعه، الدهر و تیمش سلول‌های بنیادی کلیه را از موش جدا کردند و به طور همزمان ساختار و نقشه DNA‌ی سلول‌ها را مشخص کردند. محققان بررسی کردند که کدام بخش از DNA و ژن‌های فردی در طول فرآیند فعال بودند و کدام بخش‌ها فعال نبودند. این اولین بار است که از این تکنیک تک سلولی برای مطالعه رشد سلول‌های کلیه استفاده می‌شود.

در کمال تعجب، محققان دریافتند که در نزدیکی زمان تولد، طرحی که سرنوشت سلول‌های بنیادی کلیه را کنترل می‌کند به طرز چشمگیری تغییر می‌کند و باعث می‌شود سلول‌ها جای بازسازی خود، آماده حفظ عملکرد کلیه هستند.

محققان اکنون قصد دارند با استفاده از CRISPR و سایر فناوری‌ها برای دستکاری بخش‌هایی از DNA تلاش کنند تا اجداد را به حالت خود تجدید شونده‌تری جوان‌سازی کنند.

DOI: 10.1681/ASN.2021091213