تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 خرداد 1401
امکان درمان سرطان ریه با ترکیب داروئی

  امکان درمان سرطان ریه با ترکیب داروئی

محققان نشان دادند که داروی Lurbinectedin Plus Pembrolizumab سیگنال‌های اثربخشی اولیه را در سرطان ریه سلول‌های کوچک عودکننده تولید می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ترکیب دارویی لوربینکتدین (Zepzelca) و پمبرولیزوماب (Keytruda) سیگنال‌های اولیه اثربخشی را در بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) که با شدت دوز متوسط بیش از 90٪  در شیمی‌درمانی مبتنی بر پلاتین عود می‌کنند، نشان داده است. محققان این مطالعه نشان دادند که درمان با لوربینکتدین به همراه پمبرولیزوماب منجر به نرخ پاسخ کلی (ORR) 30.8٪ در بین 13 بیمار می‌شود. تا 10 مارس 2022، 4 بیمار تحت درمان باقی مانده‌اند. یافته‌های اولیه نشان داد که میانگین مدت درمان 3.1 ماه بود. علاوه بر این، مدت زمان متوسط پاسخ (DOR) هنوز به دست نیامده است. در این مطالعه نشان داده شد که هفتاد و پنج درصد بیماران در ماه 9‌ام به درمان پاسخ می‌دهند.
پیش از این، سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از لوربینکتدین را برای درمان بزرگسالان مبتلا به SCLC متاستاتیک با پیشرفت بیماری در شیمی درمانی مبتنی بر پلاتین یا پس از آن تایید کرده بود. این یافته‌ها نشان داد که تک‌درمانی با لوربینکتدین ORR 35% و DOR متوسط 5.3 ماه در هر ارزیابی نتیجه را نشان می‌دهد. در این مطالعه، نویسندگان مطالعه داده‌های اولیه از کارآزمایی فاز اولیه را ارائه کردند که به گفته محققان، ایمنی، تحمل‌پذیری و اثربخشی لوربینکتدین به همراه پمبرولیزوماب را برای اولین بار در این جمعیت بیمار ارزیابی کردند.
در این مطالعه بیمارانی که قبلاً تحت درمان با ایمونوتراپی قرار گرفته بودند، از ورود به مطالعه حذف شدند. با این حال، بیمارانی که متاستازهای مغزی ثابت، بدون علامت و تحت درمان داشته، مجاز به شرکت در کارآزمایی بودند. هدف از بخش فاز 1 کارآزمایی، شناسایی حداکثر دوز قابل تحمل و همچنین دوز فاز 2 توصیه شده از درمان ترکیبی بود. در مورد بخش فاز 2 کارآزمایی، هدف آنالیز اثربخشی درمان مطالعه در هر ORR است. نقاط پایانی اضافی شامل ایمنی، اثربخشی اولیه و فارماکوکینتیک ترکیب است.
بیمارانی که در مرحله 1 کارآزمایی وارد شده بودند، 200 میلی گرم پمبرولیزوماب هر 3 هفته (Q3W) به اضافه دوز شروع 2.4 میلی گرم بر متر مربع لوربینکتدین Q3W تجویز شد. خستگی درجه 3 در بخش فاز 1 کارآزمایی رخ داد. این عارضه جانبی (AE) باعث شد که برای بیمار دوز کاهش یابد. پس از ارزیابی بیشتر، محققین دوز فاز 2 توصیه شده را 3.2 میلی گرم بر متر مربع لوربینکتدین و 200 میلی گرم پمبرولیزوماب تجویز شده با Q3W شناسایی کردند.
شایع ترین TEAE که هماتولوژیک بود، نوتروپنی گزارش شد (53.9٪). خستگی با شدت هر درجه (76.9%) شایع ترین TEAE غیر هماتولوژیک بود. شایان ذکر است، یک بیمار جان خود را از در این مطالعه از دست داد. نویسندگان مطالعه نتیجه‌گیری کردند که این ترکیب تأیید بیشتری را در مرحله توسعه در حال انجام فاز 2 با تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی بیشتر از اثربخشی تضمین می‌کند.
پایان مطلب/
منابع: 
1.    Calles A, Navarro A, Doger B, et al. A phase 1/2 trial of lurbinectedin (L) in combination with pembrolizumab (P) in relapsed small cell lung cancer (SCLC): The LUPER study. J Clin Oncol. 2022; 40 (suppl 16):8581. doi: doi.10.1200/JCO.2022.40.16_suppl.8581
2.    Jazz Pharmaceuticals announces U.S. FDA accelerated approval of Zepzelca™ (lurbinectedin) for the treatment of metastatic small cell lung cancer. News Release. AstraZeneca. June 15, 2020. https://yhoo.it/3NXrJ0y

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه