تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 خرداد 1401
نقش فلور میکروبی روده در ایجاد دیابت

  نقش فلور میکروبی روده در ایجاد دیابت

طبق یافته‌های جدید دانشمندان، اثر مضر رژیم غذایی حاوی چربی و قند بالا بر دیابت، ناشی از تغییرات میکروبیوم روده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیک جدی است که تقریباً از هر 10 آمریکایی یک نفر به آن مبتلا می‌شود. این بیماری که قبلاً به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می‌شد، یک بیماری مزمن است که بر نحوه‌ی متابولیسم گلوکز، قندی که منبع اصلی انرژی بدن است، تأثیر می‌گذارد. این نوع دیابت اغلب با چاقی همراه است.

 

برای برخی از بیماران، این بدان معناست که بدن آنها به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهد و در برابر اثرات انسولین (هورمون تولید شده توسط لوزالمعده که در را برای ورود قند به سلول‌ها باز می‌کند)، مقاومت می‌کند. در مراحل بعدی بیماری، زمانی که پانکراس خسته می‌شود، بیماران انسولین کافی برای حفظ سطح طبیعی گلوکز تولید نمی‌کنند. در هر صورت، قند، در جریان خون تجمع می‌یابد و اگر درمان نشود، بسیاری از اندام‌های اصلی را دچار اختلال می‌کند، گاهی اوقات تا حد ناتوان‌کننده یا تهدیدکننده زندگی. یک عامل خطر کلیدی برای دیابت نوع 2 اضافه وزن است که اغلب در نتیجه مصرف بیش از حد چربی و قند، همراه با با فعالیت بدنی کم ایجاد می‌شود.

بر اساس کشفیات جدید محققان، تغییر میکروبیوم روده که ناشی از رژیم غذایی پرچرب و قندی می‌باشد، سبب القای دیابت نوع 2 می‌شود. میکروبیوم روده انسان دارای بیش از 10 تریلیون سلول میکروبی از حدود 1000 گونه مختلف باکتری است. یافته‌ها نشان می‌دهد نوع خاصی از میکروب روده به نام اسیلوباکتر (Oscillibacter)، با مقاومت به انسولین مرتبط است. این نوع میکروب منجر به ایجاد بافت چربی سفیدی که حاوی سلول‌های ماکروفاژ است، می‌شود.

رژیم غذایی پرچرب با قند بالا، عمدتاً با وارد کردن آسیب‌ به میکروبیوم بافت چربی سفید روده انسان، فرآیند سنتز انرژی را مختل می‌کند و منجر به مقاومت سیستمیک به انسولین می‌شود. بر اساس فرضیه این دانشمندان، درمان‌هایی که میکروبیوم بیمار را به گونه ای تغییر می دهند که مقاومت به انسولین را در سلول های ماکروفاژ بافت چربی هدف قرار می دهد، می تواند یک استراتژی جدید درمانی برای دیابت نوع 2 باشند.

پایان مطلب/

لینک منبع: 

https://doi.org/10.1084/jem.20220017

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه