تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 خرداد 1401
اهمیت DNAی راه‌یافته به خون در درمان سرطان روده بزرگ

  اهمیت DNAی راه‌یافته به خون در درمان سرطان روده بزرگ

DNAی سلول‌های توموری روده بزرگ که به جریان خون ریخته می‌شود (ctDNA)، می‌تواند با کمک به تشخیص ضرورت انجام شیمی‌درمانی سایر بیماران را از این نوع درمان بی‌نیاز کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، DNAی تومور را می‌توان در خون تشخیص داد و خطر عود سرطان، پس از جراحی را پیش‌بینی کرد. این مطالعه بین‌المللی که توسط محققان مرکز سرطان جانز‌هاپکینز آمریکایی و دانشگاه ملبورن- استرالیا انجام شد، نشان داد که آزمایش پس از جراحی و هدایت بیماران دارای ctDNA مثبت به شیمی‌درمانی، استفاده از شیمی‌درمانی را به طور کلی کاهش می‌دهد، بدون اینکه آمار عود بیماری را در افراد مبتلا افزایش دهد.

این اولین مطالعه‌ی بالینی است که نشان می‌دهد اندازه‌گیری DNAی تومور در گردش، قبل از درمان ممکن است برای بیماران مفید باشد. این یافته‌ها در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد و در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا در 4 ژوئن ارائه خواهد شد.

سرطان کولون گرید 2، یک چالش منحصر به فرد است. در گرید اول سرطان روده بزرگ، بیماران شیمی‌درمانی دریافت نمی‌کنند زیرا احتمال بقای آنها بیش از 90٪ است. برای این گروه از بیماران، خطر و ضرر شیمی‌درمانی بیشتر از فواید آن است. از سوی دیگر، در حال حاضر هر بیمار مبتلا به سرطان کولون در مرحله 3، شیمی‌درمانی می‌شود، زیرا خطر عود تومور زیاد است. اما، بین متخصصان سرطان در مورد فواید شیمی‌درمانی برای بیماران گرید 2 -یعنی بیمارانی که تومور در دیواره روده بزرگ آنها رشد کرده اما به غدد لنفاوی یا سایر اندام‌ها گسترش نیافته‌است- اتفاق‌نظر وجود ندارد.

پیش از این نشان داده‌ شده‌است که، DNAی ریخته شده از تومورها را می‌توان در خون، مدفوع و سایر مایعات بدن تشخیص داد. هدف از شیمی‌درمانی در سرطان روده بزرگ، از بین بردن میکرومتاستازها است، سلول‌های سرطانی که هنوز در تصاویر رادیولوژی قابل مشاهده نیستند و در جریان خون حرکت می‌کنند و باعث بازگشت سرطان یا پخش آن به سایر قسمت‌های بدن می‌شوند. با استفاده از ctDNA برای شناسایی این سلول‌های نامرئی، اکنون می‌توان تشخیص داد که کدام بیماران به احتمال زیاد میکرومتاستاز دارند و بنابراین، احتمالاً از شیمی‌درمانی سود می‌برند.

پایان مطلب/

لینک منبع: https://medicalxpress.com

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه