تاریخ انتشار: یکشنبه 29 خرداد 1401
تغییرات فاحش در ساختار مغز در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی مشاهده شد

  تغییرات فاحش در ساختار مغز در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی مشاهده شد

مغز افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی در سه معیار مهم ضخامت قشر مغز، حجم تحت قشری و سطح قشر مغز کاهش قابل توجهی نشان داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک مطالعه بزرگ که توسط دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه باث انجام شده است، تفاوت‌های کلیدی را در ساختار مغز بین افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی و بدون آن آشکار کرده است.

بی‌اشتهایی که‌ یک اختلال شدید خوردن و وضعیتی از عدم سلامت روان است، بیش از‌ یک چهارم میلیون نفر از افراد 16 ساله و بالاتر را در بریتانیا تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم در افرادی بروز می‌کند که سعی می‌کنند وزن خود را تا حد ممکن با غذا نخوردن کم نگه دارند.

درک اینکه چرا برخی افراد به بی‌اشتهایی مبتلا می‌شوند، هنوز تا حد زیادی ناشناخته است، اگرچه عوامل بیولوژیکی به طور گسترده‌ای شناخته شده است. این‌ یافته‌های جدید که بر اساس تحلیل‌های گسترده اسکن‌های مغزی گرفته شده از بیماران در سراسر جهان است و در مجله Biological Psychiatry منتشر شده است، تا حدودی به این سوال پاسخ می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بی‌اشتهایی در سه معیار مهم مغز «کاهش قابل توجهی» نشان می‌دهند: ضخامت قشر، حجم‌ تحت قشری و سطح قشر مغز. کاهش در اندازه مغز قابل توجه است. زیرا، به معنای از بین رفتن سلول‌های مغز‌ یا ارتباطات بین آنها، انگاشته می‌شود.

افراد مبتلا به بی‌اشتهایی بین دو تا چهار برابر بزرگتر از افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند افسردگی، ADHD‌ یا OCD کاهش در اندازه و شکل مغز نشان دادند. تغییرات مشاهده شده در اندازه مغز برای بی‌اشتهایی ممکن است به کاهش شاخص توده بدنی افراد (BMI) نسبت داده شود.

بر اساس نتایج، این تیم بر اهمیت درمان زودهنگام برای کمک به افراد مبتلا به بی‌اشتهایی برای جلوگیری از تغییرات ساختاری مغزی طولانی مدت تاکید می‌کند. درمان موجود معمولاً شامل رفتار درمانی شناختی و به طور اساسی افزایش وزن است. بسیاری از افراد مبتلا به بی‌اشتهایی به طور موفقیت آمیزی درمان می‌شوند و این نتایج نشان می‌دهد که چنین درمانی تأثیر مثبتی بر ساختار مغز دارد.

مطالعه آنها نزدیک به 2000 اسکن مغزی از قبل موجود را برای افراد مبتلا به بی‌اشتهایی، از جمله افرادی که در حال بهبودی هستند و افراد سالم جمع آوری کردند. برای افرادی که در حال بهبودی از بی‌اشتهایی هستند، این مطالعه نشان داد که این کاهش در ساختار مغز کمتر شده است، به این معنی که با درمان و حمایت اولیه مناسب، مغز ممکن است بتواند خود را ترمیم کند. بنابراین، این تغییرات ممکن است دائمی‌ نباشند و با درمان مناسب، مغز ممکن است بتواند به عقب برگردد.

این مطالعه از نظر هزاران اسکن مغزی مورد تجزیه و تحلیل جدید نشان می‌دهد که بی اشتهایی عمیق‌تر از هر بیماری روانپزشکی دیگری بر مغز تأثیر می‌گذارد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/anorexia-brain-structure-20771/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه