تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 خرداد 1401
افزایش خطر سرطان پروستات با مصرف بیشتر لبنیات

  افزایش خطر سرطان پروستات با مصرف بیشتر لبنیات

بررسی اخیر محققان نشان داده است که مصرف بیشتر لبنیات با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه بهداشت Loma Linda  انجام شده است، مردانی که غذاهای لبنی به ویژه شیر مصرف می‌کنند، در مقایسه با مردانی که مصرف کمتری دارند، با خطر قابل توجهی بالاتری برای ابتلا به سرطان پروستات روبرو هستند. این مطالعه هیچ ارتباطی بین افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات و مصرف کلسیم غیر لبنی پیدا نکرد، که نشان می‌دهد موادی غیر از کلسیم در خطر ابتلا به سرطان پروستات از لبنیات نقش دارند.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مردانی که حدود 430 گرم لبنیات در روز (1 ¾ فنجان شیر) مصرف می‌کنند، در مقایسه با مردانی که تنها 20.2 گرم لبنیات در روز (1/2 فنجان شیر) مصرف می‌کنند، 25 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. همچنین، مردانی که حدود 430 گرم لبنیات در روز مصرف می‌کردند، در مقایسه با مردانی که مصرف لبنیات در رژیم غذایی خود صفر بود، با افزایش خطر بیشتری مواجه بودند.
محققان این مطالعه را در American Journal of Clinical Nutrition منتشر کردند. در این مطالعه، رژیم غذایی بیش از 28000 مرد آمریکای شمالی با طیف وسیعی از لبنیات و کلسیم که همگی در ابتدا فاقد سرطان بودند، مورد ارزیابی قرار گرفت. دریافت‌های غذایی از پرسشنامه‌های بسامد غذا (FFQ) و یادآوری‌های مکرر 24 ساعته برآورد شد. یک پرسشنامه پایه شامل دموگرافیک، سابقه خانوادگی سرطان پروستات، فعالیت بدنی، مصرف الکل، غربالگری سرطان پروستات و BMI بود. سپس محققان از ثبت وضعیت سرطان برای پیگیری وضعیت سرطان پروستات شرکت‌کنندگان به مدت تقریباً هشت سال استفاده کردند. در پایان دوره مطالعه، ثبت سرطان ایالتی 1254 مورد جدید سرطان پروستات در میان شرکت کنندگان در طول پیگیری گزارش شد.
به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل محققین این مطالعه دریافت کلسیم غیرلبنی (از آجیل، دانه‌ها، چلیپایی و سایر سبزیجات سبز، حبوبات، میوه ها و غلات غنی شده) را از مصرف غذاهای لبنی جدا کردند. آن‌ها از یک مدل آماری برای تمرکز بر مصرف غذاهای لبنی بدون توجه به عوامل دیگری مانند مصرف کلسیم غیر لبنی، سابقه خانوادگی سرطان پروستات، نژاد یا سن استفاده کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش مستمر خطر تا زمانی که به 150 گرم، یعنی حدود دو سوم فنجان شیر در روز برسد، انجام می شود. تقریباً به نظر می رسد که برخی از مسیرهای بیولوژیکی یا بیوشیمیایی با حدود دو سوم فنجان شیر در روز اشباع شده است.
دلایل احتمالی این ارتباط بین سرطان پروستات و شیر لبنیات ممکن است محتوای هورمون جنسی شیر لبنیات باشد. تا 75 درصد گاوهای شیرده باردار هستند و سرطان پروستات سرطانی است که به هورمون پاسخ می‌دهد. علاوه بر این، گزارش‌های قبلی دریافت لبنیات و سایر پروتئین‌های حیوانی را با سطوح بالاتر هورمونی، فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1)  در خون مرتبط دانسته‌اند که تصور می‌شود باعث ایجاد برخی سرطان‌ها از جمله پروستات می‌شود.
مطالعه قبلی از Adventist Health Study-2 در مورد اثرات لبنیات بر خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان نتایج مشابهی را هم در خطر غیر یکنواخت با افزایش سطح مصرف و هم در میزان خطر گزارش کرده است.
به نظر می‌رسد که مکانیسم‌های بیولوژیکی مشابهی در کار هستند. با این حال، این مطالعه هنوز به طور قطعی نشان نمی‌دهد که شیر باعث سرطان پروستات می‌شود.
این مطالعه بخشی از مطالعه سلامت Adventist-2 است، یک مطالعه سلامت بلندمدت که به بررسی ارتباط بین سبک زندگی، رژیم غذایی و بیماری می‌پردازد. 
پایان مطلب/
لینک منبع:
https://academic.oup.com/ajcn/advance-article-abstract/doi/10.1093/ajcn/nqac093/6603759?redirectedFrom=fulltext&login=false 
 

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 24 خرداد,1401

سمانه

تست

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه