تاریخ انتشار: دوشنبه 06 تیر 1401
درمان 12 بیمار مبتلا به سرطان رکتوم با داروی جدید
یادداشت

  درمان 12 بیمار مبتلا به سرطان رکتوم با داروی جدید

برای اولین بار در دنیا، محققان موفق شدند با استفاده از درمان دارویی جدید، ده‌ها نفر مبتلا به نوع خاصی از سرطان رکتوم (راست روده ) را پس از شش ماه درمان کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، به تازگی در یک نتیجه شگفت‌انگیز محققان مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering  در نیویورک و دانشگاه Yale نشان دادند که یک دوره درمانی شش ماهه دارویی به نام دوستارلیماب (Dostarlimab)، باعث ناپدید شدن تومورهای 12 بیمار شده است، این بیماران دارای سرطان رکتوم پس از مصرف این دارو به مدت شش ماه، به طور کامل از این بیماری بهبود یافتند و تمامی تومورهای رکتوم ناپدید شدند، اما این محققین بر این باورند که علی رغم نتایج بهبودی، خیلی زود است که بتوان آن را درمان نامید. گراهام نیوزتد، جراح کولورکتال و مدیر پزشکی سرطان روده استرالیا، گفت: نتایج کار بسیار مقدماتی است."این قطعا به یک آزمایش بزرگتر نیاز دارد، زیرا چیزهای شگفت انگیزی هست که ما هنوز بی‌خبریم و لازم است بررسی شود.

هدف کاربردی مطالعه

هدف اولیه از این مطالعه برای یافتن اینکه آیا داروی مورد مطالعه، TSR-042 (که معمولاً دوستارلیماب نامیده می‌شود)، و به دنبال آن انجام شیمی‌درمانی و جراحی استاندارد، یک درمان مؤثر برای تومورهای جامد هست و یا خیر. این کارآزمایی پزشکی توسط بنیاد سیمون و ایو کالین، گلاکسو اسمیت کلاین، Stand Up to Cancer، Swim Across America و موسسه ملی سرطان و موسسه ملی بهداشت پشتیبانی شد.

 

شرایط بیماران مورد مطالعه

دکتر نیوزتد گفت: برای واجد شرایط بودن بیماران برای مطالعه، تومورهای شرکت کنندگان در مرحله دوم یا سه توموری بودند. در توضیح مرحله دو یا سه توموری باید گفت: مرحله دو توموری است یعنی اینکه تومور به دیواره رشد کرده است و در مرحله سوم از طریق دیواره به بافت‌های مجاور یا غدد لنفاوی رفته است. بنابراین این سرطان‌ها نسبتاً پیشرفته بودند.» تومورهای آنها همچنین حداقل یک جهش ژنی دارا بود. آنها معمولاً به پرتودرمانی و شیمی درمانی پاسخ خوبی نمی‌دادند، به این معنی که اغلب درمان آنها شامل جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام رکتوم بوده است و این جراحی خود می‌تواند مشکلات طولانی مدت ایجاد کند. دکتر واریر گفت. گاهی اوقات این بیماران ممکن است به دنبال عمل جراحی، اختلال عملکرد روده داشته باشند که می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد.

 

روش درمانی بیماران

به شرکت‌کنندگان کارآزمایی مبتلا به آدنوکارسینوم رکتوم مرحله II یا III با کمبود ترمیم عدم تطابق، 9 دوز دارو داخل وریدی به فاصله هر سه هفته یک‌بار و به مدت شش ماه تجویز شد. طبق برنامه اولیه قرار بود درمان با شیمی درمانی و جراحی استاندارد دنبال شود، ولی تومورهای بیماران با مصرف دارو کاهش یافتند، سپس ناپدید شدند، بنابراین نیازی به انجام شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی نشد. در ادامه پس از حداقل شش ماه پیگیری، همه 12 بیمار، پاسخ کامل بالینی بدون هیچ نشانه‌ای از تومور را نشان دادند. بیماران تحت یک سری معاینات پزشکی و معاینه فیزیکی، آندوسکوپی، بیوسکوپی، اسکن PET و اسکن MRI - قرار گرفتند و هیچ یک از گزارش‌ها، هیچ نشانه‌ای از تومور را نشان ندادند. نتایج این مطالعه در مجله New England Journal of Medicine منتشر شد. لازم به ذکر است، در زمان انتشار مقاله (5 ژوئن 2022)، هیچ بیماری شیمی درمانی دریافت نکرده و یا تحت عمل جراحی قرار نگرفته بودند، حتی هیچ موردی از پیشرفت یا عود بیماری در طول دوره پیگیری بین 6 تا 25 ماه گزارش نشده بود.

عملکرد داروی مورد استفاده

دکتر آندریا سرچک، یکی از نویسندگان مقاله و متخصص سرطان در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ در نیویورک، گفت: "این چیزی است که رویاهای پزشکان سرطان از آن ساخته شده است." او در توضیح نحوه عملکرد داروی مورد استفاده در این آزمایش گفت: «دوستارلیماب با باز کردن قفل سیستم ایمنی طبیعی بدن، برای مبارزه با سرطان عمل می‌کند. بدین روش که، این دارو بر روی پروتئین‌هایی که فقط در سلول‌های سرطان رکتوم یافت می‌شوند می‌چسبد و به سیستم ایمنی هدفی که برای حمله نیاز دارد هشدار می‌دهد. در واقع این دارو با این عملکرد، سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سرطان به خدمت می گیرد و از این طریق تومورهای افراد مبتلا به طور کامل پاک می‌کند. زمانی که ما ایمونوتراپی دوستارلیماب را انجام دادیم، مشاهده کردیم که این دارو سیستم ایمنی را تقویت می‌کند تا سرطان را ببیند و از شر آن خلاص شود. «آنچه در اینجا قابل توجه است این است که مشاهده شد، در طول یک دوره پیگیری متوسط ​​یک ساله، تومورها دوباره رشد نکرده بودند.

نتایج کارآزمایی بالینی

یکی دیگر از نکات قابل توجه این کارآزمایی این بود که هیچ یک از شرکت کنندگان عوارض جانبی شدید قابل توجهی را گزارش نکردند. طبق گزارش نیویورک تایمز، حدود 3 تا 5 درصد از بیمارانی که از مهارکننده‌های دوستارلیماب استفاده کردند، عوارض شدیدی را نشان دادند. دکتر آلن پی ونوک، متخصص سرطان کولورکتال در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، فقدان عوارض جانبی قابل توجه نشان دهنده این است "یا بیماران کافی را درمان نکرده‌اند یا به نوعی، این سرطان‌ها کاملاً متفاوت هستند". که باید این مورد را هم بررسی کرد.

 

آینده این رویکرده درمانی چگونه دنبال می‌شود؟

دکتر هانا سانوف انکولوژیست گوارشی از بیمارستان سرطان کارولینای شمالی در اظهار نظر در مورد کارآزمایی گفت که اگرچه نتایج خوشبینانه است، اما روش درمانی مورد استفاده در این مطالعه نمی‌تواند جایگزین رویکرد درمانی درمانی فعلی شود. او نوشت: "بیمارانی که پس از شیمی درمانی و پرتودرمانی پاسخ کامل بالینی دارند، پیش آگهی بهتری نسبت به بیمارانی دارند که پاسخ کامل بالینی ندارند، با این حال رشد مجدد سرطان در 20 تا 30 درصد از این بیماران، زمانی که سرطان به صورت غیر جراحی مدیریت می‌شود رخ می‌دهد." او همچنین اضافه کرد که به منظور ارائه اطلاعات بیشتر در مورد بیمارانی که ممکن است از ایمونوتراپی بهره‌مند شوند، کارآزمایی های بعدی باید "ناهمگونی در سن، شرایط یکسان همزیستی و حجم تومور" را هدف قرار دهند.

 

بررسی تاثیر دارو برای سایر سرطان‌ها

این محققان اذعان می‌کنند که مطالعه آن‌ها تنها آغاز کار است، و به دنبال این هستند که دوستارلیماب را در سایر تومورهای موضعی با کمبود ناهماهنگی DNA، مانند برخی از سرطان‌های پانکراس، معده و پروستات، آزمایش کنند.

پایان مطلب/.

 

 

 Ref:

https://www.thehindu.com/sci-tech/health/medical-trial-shows-rare-result-as-cancer-vanishes-in-all-patients/article65504496.ece

 

https://www.abc.net.au/news/health/2022-06-10/cancer-drug-immunotherapy-rectal-dostarlimab-treatment-remission/101142596

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه