تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 خرداد 1401
اولین درمان سیستمیک برای آلوپسی آره‌اتا تایید شد

  اولین درمان سیستمیک برای آلوپسی آره‌اتا تایید شد

به تازگی سازمان غذا و داروی ایالات متحده، اولین قرص‌‌های خوراکی اولومیانت Olumiant (baricitinib) را برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا به آلوپسی آره‌آتا شدید تایید کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آلوپسی آره‌آتا، ‌‌‌یک اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به فولیکول‌های موی خود حمله می‌کند و باعث ریزش مو، اغلب به صورت ناحیه ای می‌شود. Olumiant‌‌‌ یک مهارکننده ژانوس کیناز(JAK)  است که فعالیت‌‌‌ یک ‌‌‌یا چند خانواده خاص از آنزیم‌‌ها را مسدود ‌می‌کند و در مسیری که منجر به التهاب ‌می‌شود، تداخل ‌می‌کند.

شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با اولومیانت عبارتند از: عفونت‌‌های دستگاه تنفسی فوقانی، سردرد، آکنه، کلسترول بالا (هیپرلیپیدمی)، افزایش آنزی‌می‌به نام کراتینین فسفوکیناز، عفونت ادراری، افزایش آنزیم‌‌های کبدی، التهاب فولیکول‌‌های مو (فولیکولیت)، خستگی، عفونت‌‌های دستگاه تنفسی تحتانی، حالت تهوع، عفونت‌‌های قارچی تناسلی (عفونت‌‌های کاندیدا)، کم خونی، تعداد کم برخی از انواع گلبول‌‌های سفید خون (نوتروپنی)، درد شکم، زونا (هرپس زوستر) و افزایش وزن.

Olumiant برای استفاده در ترکیب با سایر مهارکننده‌‌های JAK، تعدیل کننده‌‌های ایمنی بیولوژیک، سیکلوسپورین‌‌‌ یا سایر سرکوب کننده‌‌های ایمنی قوی توصیه نمی‌شود. Olumiant با هشدارها و اقدامات احتیاطی از جمله توصیه نظارت دقیق برای ایجاد علائم و نشانه‌‌های عفونت در طول و بعد از درمان ارائه ‌می‌شود. ارزیابی بیماران از نظر عفونت سل فعال و آزمایش سل نهفته قبل از درمان باOlumiant  الزا‌می‌است. علاوه بر این، سایر هشدارها و اقدامات احتیاطی شامل حساسیت مفرط (واکنش‌های آلرژیک)، پارگی دستگاه گوارش (پارگی معده‌‌‌یا روده) و اختلالات آزمایشگاهی از جمله کاهش تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون، افزایش آنزیم‌های کبدی و افزایش چربی است.

هشدار جدی برای Olumiant عفونت‌‌های جدی، مرگ و میر، بدخیمی، حوادث ناگوار قلبی عروقی و ترومبوز است.

Olumiant در ابتدا در سال 2018 به عنوان درمانی برای بیماران بزرگسال مبتلا به آرتریت روماتوئید فعال متوسط ​​تا شدید تایید شد. Olumiant همچنین برای درمان COVID-19 در برخی بزرگسالان بستری در بیمارستان نیز تأیید شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-first-systemic-treatment-alopecia-areata

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه