تاریخ انتشار: شنبه 11 تیر 1401
ترمیم آسیب رگ‌‌‌‌های خونی، گا‌‌‌‌می‌اساسی به سوی درمان آلزایمر

  ترمیم آسیب رگ‌‌‌‌های خونی، گا‌‌‌‌می‌اساسی به سوی درمان آلزایمر

یک مطالعه جدید گزارش ‌‌‌‌می‌دهد که نسخه کوچکتر پروتئین آمیلوئید بتا، AB 1-40، بر روی دیواره شریان‌‌‌‌های کوچک ساخته ‌‌‌‌می‌شود و جریان خون به مغز را کاهش ‌‌‌‌می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقات اخیر دانشگاه منچستر پیشرفتی بر بیماری آلزایمر تغییراتی را در رگ‌های خونی در مغز نشان داده است که به طور بالقوه مسیری را برای توسعه داروهای جدید برای کمک به مبارزه با این بیماری ارائه می‌کند.

بیماری آلزایمر به طور سنتی به عنوان‌‌‌ یک بیماری سلول‌‌‌‌های مغزی در نظر گرفته ‌‌‌‌می‌شود که در آن پروتئینی به نام آمیلوئید بتا تجمع‌‌‌یافته و پلاک‌‌‌‌ها را تشکیل ‌‌‌‌می‌دهد. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد در این بیماری خونرسانی به مغز نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد، اما نحوه وقوع این اتفاق ناشناخته است.

اکنون، محققان دانشگاه منچستر دریافته‌اند که نسخه کوچک‌تری از پروتئین به نام آمیلوئید-بتا 1-40  (Aβ 1-40) در دیواره‌های سرخرگ‌های کوچک تجمع می‌کند و جریان خون به مغز را کاهش می‌دهد. سطح مغز با شریان‌‌‌‌های کوچکی به نام شریان‌‌‌‌های پیال پوشیده شده است که خون و اکسیژن مغز را کنترل ‌‌‌‌می‌کنند. اگر این شریان‌‌‌‌ها برای مدت طولانی تنگ شوند، مغز نمی‌تواند مواد مغذی کافی دریافت کند. این‌‌‌ یکی از دلایل از دست دادن حافظه است که در افراد مبتلا به این بیماری دیده ‌‌‌‌می‌شود.

هنگا‌‌‌‌می‌ که تیم شریان‌های پیال موش‌های مسن‌تر مبتلا به آلزایمر که بیش از حد Aβ1-40 تولید می‌کردند را بررسی کرد، دریافت که شریان‌ها در مقایسه با شریان‌های موش‌های سالم باریک‌تر هستند.

مشخص شد که این باریک شدن به دلیل خاموش کردن پروتئینی به نام BK در سلول‌های پوشاننده رگ‌های خونی توسط Aβ 1-40 ایجاد می‌شود. هنگا‌‌‌‌می‌که به طور معمول کار ‌‌‌‌می‌کند، BK سیگنالی را ارسال ‌‌‌‌می‌کند که باعث گشاد شدن شریان‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌شود.

برای تأیید اینکه Aβ 1-40 مانع از عملکرد صحیح BK ‌‌‌‌می‌شود، آنها شریان‌‌‌‌های پیال سالم را با Aβ 1-40 کشت دادند و سیگنال‌‌‌‌های ارسال شده توسط پروتئین BK را پس از ‌‌‌یک ساعت اندازه گیری کردند. Aβ 1-40 این سیگنال‌‌‌‌ها را ضعیف ‌‌‌‌می‌کند و باعث باریک شدن شریان‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌شود.

محققان اکنون قصد دارند تا بخشی از Aβ 1-40 که پروتئین BK را مسدود ‌‌‌‌می‌کند، بررسی کنند. بنابراین، داروهایی برای جلوگیری از این اتفاق ‌‌‌‌می‌توانند به عنوان ‌‌‌یک درمان بسیار مورد نیاز برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر تولید و آزمایش شوند.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/blood-vessel-alzheimers-20872/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه