تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 تیر 1401
درمان دژنراسیون ماکولا با سلول‌های بنیادی OpRegen
یادداشت

  درمان دژنراسیون ماکولا با سلول‌های بنیادی OpRegen

محققان با تولید سلول OpRegen توانستند، با موفقیت بالایی سلول‌های از دست رفته در ماکولا چشم را احیا کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، برای کمک به افراد مبتلا به از دست دادن بینایی ناشی از دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن (AMD) تحقیقات زیادی زیادی در حوزه‌های متعددی درجریان بوده است، زیرا دژنراسیون ماکولا وابسته به سن شایع ترین علت از دست دادن بینایی در بزرگسالان بالای 50 سال است، تاکنون نیز درمان‌های کمی برای درمان این بیماران وجود دارد. اکنون محققان در حال توسعه درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی امیدوارکننده‌ای برای درمان این بیماری هستند. جدیدا گروهی از محققان رشته زیست شناسی سلولی مولکولی به رهبری برایان کالی، مدیر اجرایی شرکت سلول درمانی بیوفارما، در یکی از اهداف خود به دنبال کمک به افراد مبتلا به از دست دادن بینایی ناشی از دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن (AMD) هستند. این محققان در حوزه سلول درمانی، در حال حاضر در حال آزمایش یک سلول درمانی با استفاده از یک سلول احیا کننده به نام OpRegen هستند. OpRegen توسط FDA با نام Fast Track تاییدیه گرفته است.

در حال حاضر AMD چگونه درمان می شود؟

AMD در دو شکل ظاهر می‌شود، شکل مرطوب و خشک، ما به عنوان یک صنعت واقعاً درک می‌کنیم که در بیماران مبتلا به AMD مرطوب چه چیزی آسیب دیده است. در AMD مرطوب، رگ‌های خونی شکننده در اطراف پشت چشم رشد می‌کنند و وقتی می‌شکنند، خون نشت می‌کند و به ماکولا آسیب می‌زند. داروهایی وجود دارند که توسط FDA و سایر آژانس‌های نظارتی در مناطق دیگر برای درمان این بیماری تأیید شده‌اند، زیرا وقتی بدانیم چه چیزی شکسته و دقیقا کجا آسیب دیده است، می‌توانیم آن را برطرف کنیم. به عنوان مثال اگر ماشین به دلیل تمام شدن باتری روشن نشود، می‌توان باتری را تعویض کرد، اما اگر ماشین روشن نشود، هر چیزی ممکن است رخ داده باشد. آیا بنزین داخل ماشین هست؟ آیا سیم ها وصل هستند؟ بنابراین درمان AMD خشک پیچیده‌تر است، پس ما باید با بررسی عوامل مختلفی به درمان AMD خشک نزدیک شویم. ویژگی‌های شناخته شده‌ای درخصوص ایجاد این بیماری مانند التهاب و شکستگی مسیرهای سلولی مشخص شده است، اما هنوز هیچ کس واقعاً منشا ایجاد بیماری را نمی‌داند. به همین دلیل است که در حال حاضر هیچ درمان تایید شده FDA برای AMD خشک وجود ندارد. رویکرد ما این است که به جای تلاش برای تعمیر آن با استفاده از مولکول‌های کوچک، این بود که بتوانیم این خودروی شکسته را به طور کامل با استفاده از پیوند سلول‌ها جایگزین کنیم.

درمان مبتنی بر سلول شما چگونه کار می‌کند؟

ما از سلول‌های بنیادی پرتوان استفاده می‌کنیم که می توانند به هر یک از 200 نوع سلول در بدن تبدیل شوند. در مورد OpRegen، ما می‌توانیم یک سلول بسیار خاص به نام RPE بسازیم که برای بینایی حیاتی است. زیرا این سلول‌ها در طول پیری می‌میرند. بنابراین ما سلول‌های جایگزین را می‌سازیم و آنها را به چشم پیوند می زنیم. این سلول‌های جایگزین سلول‌های RPE که مرده‌اند، می‌شوند و بینایی را بازیابی می‌کنند. ما تاکنون 24 نفر دارای AMD خشک را با این روش درمان کرده‌ایم و با مشاهده پیشرفت بهبود بیماران، طی پیگیری‌های دنبال شده، بسیار هیجان‌زده هستیم. زیرا در حالت طبیعی انسان‌ها نمی‌توانند بافت شبکیه را همانند بافت پوست، دوباره ترمیم کنند. این فوق العاده بود که ما توانستیم این سلول‌ها را جایگزین کنیم وترمیم مجدد صورت گیرد.

آیا سلول‌هایی که استفاده می کنید مشتق از بیمار هستند؟

نه، اینها رده‌های سلولی آلوژن هستند. ما رده‌های سلولی داریم که پرتوان هستند و می‌توان آنها را به طور نامحدود کشت داد. ما این سلول‌ها را با استفاده از یک پروتکل تعریف شده ، تمایز می‌دهیم تا آنها را به سلول‌های RPE تبدیل کنیم. با توجه به اینکه چشم گلبول‌های سفید زیادی ندارد، بنابراین در مقایسه با سایر بافت‌ها، پدیده دفع سیستم ایمنی  به میزان سطحی وجود دارد، زیرا ما در 24 نفری که تحت درمان قرار دادیم، حتی یک مورد رد پیوند مشاهده نکردیم. ما برخی از آن بیماران را بیش از پنج سال دنبال کرده ایم. این درمان واقعاً منحصر بفرد است بسیار آسان است و در مجموع سی دقیقه طول میکشد. زیرا ما هرزمان نیاز به پیوند داشتیم،سلول ها ی فریز شده را مدت پنج دقیقه درون بن ماری قرار داده و سپس به بیمار تزریق می‌کنیم. یکی از مشکلات برخی از سلول‌درمانی‌ها، زمان بربودن روش آنها برای آماده‌سازی سلول برای پیوند به بیمار است.

اثربخشی OpRegen را چگونه ارزیابی میکنید؟

تست‌های سنتی زیادی برای بینایی وجود دارد. واضح‌ترین آن، بررسی دقت بینایی است، جایی که شخصی حروف با اندازه‌های مختلف را روی تخته‌ای دور می‌خواند، همانطور که برای تست گواهینامه رانندگی انجام می‌شود. از میان 24 بیمار تحت درمان ما، 12 نفر از نظر قانونی نابینا بودند.یعنی بینایی آنها به حدی از بین رفته بود که خیلی دور از انتظار بود که این روش درمانی بتواند برای آنها موثر باشد. اما 12 نفر دیگر بینایی به اندازه 20/65 داشتند. در اکثر ایالت ها، فردی با دید 20/65 می تواند ماشین را رانندگی کند. پس از درمان، این 12 بیمار توانستند هشت حرف بیشتر از قبل ببینند. ما همچنین از چیزی به نام توموگرافی نوری با وضوح بالا (OCT) استفاده کردیم، OCT تقریباً سطوح بافتی دید را به شبکیه می‌دهد. اگر شبکیه از ده لایه سلول تشکیل شده باشد، OCT به ما امکان می‌دهد به هر یک از این ده لایه نگاه کنیم و ضخامت آنها را ترسیم و اندازه گیری کنیم. در بیماران AMD، این ناحیه باریک‌تر می‌شود، فرو می‌ریزد و کاملاً مات می‌شود.

بنابرایم مشاهده کردیم که این نواحی لطیف در این بیماران، پس از دریافت این شیوه درمانی بازسازی شدند. این یک مشاهده آناتومیکی و عینی است. ما خوشحال شدیم که دیدیم با استفاده از چنین تکنیک‌های تصویربرداری با وضوح بالا، بافت را در آن ناحیه بازسازی کردیم.

 بررسی این روش درمانی برای ترمیم در سایر بافت‌ها

در تئوری، ما می‌توانیم 200 محصول مختلف تولید کنیم، زیرا هر نوع سلولی در بدن می‌تواند از طریق این پروتکل‌ها تولید شود. ما می‌خواهیم از نخاع، سرطان یا چشم به مناطقی برویم که قبلاً از سلول‌های بنیادی استفاده نشده است. ما می خواهیم وسعت این فناوری را بررسی کنیم.

پایان مطلب/.

:Ref

https://www.drugdiscoverynews.com/stem-cell-therapy-for-macular-degeneration-15433

https://news.usc.edu/196827/usc-discovery-shows-long-term-viability-of-stem-cell-derived-retinal-implant/#:~:text=Now%2C%20newly%20published%20data%20from,need%20for%20long%2Dterm%20immunosuppressants.

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 29 بهمن,1402

نریمان مرادی

باتوجه به اینکه ایران درزمینه سلول های بنیادی ودرمان باانهاقوی است ومتخصصان متبحری درداخل وخارج داردواماربیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولادرایران شدیداروبه افزایش گذاشته خوبست یک اقدام جدی ویک نهضت نیرومندی برای درمان درکشورفراهم شود.دراین مواردهادولتهادرحمایت ازاین نهضت معمولانقش پیشتازی راایفامی کنند.انشاالله

چهارشنبه, 09 اسفند,1402

پزشک مشاور

نریمان مرادی@:
باسلام
در این حوزه درمانی متخصصین حوزه سلول‌های بنیادی و سلول درمانی در مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته رویان به دنبال تولید محصول منحصر به فرد سلولی رفته‌اند که این محصول در مراحل پیش بالینی و کارآزمائی‌های بالینی بوده و در صورتی که نتایج قابل قبول در درمان بیماری‌ دیستروفی ماکولار چشم از خود نشان دهد، پس از اخذ مجوزهای مورد نظر از سازمان غذا و دارو و نهادهای نظارتی داخلی و بین‌المللی، در طی سال‌های آتی وارد زنجیره درمانی و بازار فروش خواهد شد.تبدیل کار تحقیقاتی به بالینی زمانبر است. بنابراین ایران هم راستا با سایر کشورها پیش میرود.

شنبه, 29 مهر,1402

ندا

سلام اشتارگات درمان براش میاد در خارج از ایران

یکشنبه, 30 مهر,1402

پزشک مشاور

ندا@:
با سلام در خارج از ایران فاز دوم تحقیقات بالینی آن انجام شده است و بیماران منتظر شروع فاز سوم تحقیقات بالینی این بیماری هستند، بعد از گرفتن تاییدیه و اتمام فاز سوم این بیماری به مرحله خدمات درمانی میرسد در این مرحله نیز علاوه بر هزینه بالای درمان، اولویت درمان با بیماران همان کشور است.

شنبه, 18 تیر,1401

مهدی

چه زمانی ممکنه که این درمان بیاد؟!
چند سال روی بعضی ها تست کردن جواب گرفتن منتظر چی هستن دیگه؟!

دوشنبه, 20 تیر,1401

پزشک مشاور

مهدی@:
با سلام
در این تحقیق با توجه به کسب نتایج دلخواه در 24 بیمار، لازم است در تعداد بیماران بیشتری تست شود تا تمامی عوارض درمان اتخاذ شده مشخص شود و دارو بهبود یافته تر وارد مراحل درمانی شود.

شنبه, 18 تیر,1401

مهدی

چه زمانی ممکنه که این درمان بیاد؟!
چند سال روی بعضی ها تست کردن جواب گرفتن منتظر چی هستن دیگه؟!

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه