تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 تیر 1401
ارتباط شگفت انگیز میان سیستم ایمنی و رشد مو
یادداشت

  ارتباط شگفت انگیز میان سیستم ایمنی و رشد مو

سلول‌های T تنظیم‌کننده سیستم ایمنی و سیگنال‌دهی گلوکوکورتیکوئید در حفظ جایگاه سلول‌های بنیادی فولیکول مو نقش مهمی دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، به تازگی دانشمندان موسسه Salk یک هدف مولکولی غیرمنتظره از یک درمان رایج برای آلوپسی را کشف کرده‌اند، وضعیتی که در آن سیستم ایمنی فرد به فولیکول‌های موی خود حمله می کند و باعث ریزش مو می‌شود. این یافته‌ها که در 23 ژوئن 2022 در مجله Nature Immunology منتشر شد، این مطالعه چگونگی تعامل سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T تنظیم‌کننده با سلول‌های پوست را با استفاده از یک هورمون به‌ عنوان پیام‌رسان برای تولید فولیکول‌های موی جدید و رشد مو توضیح می‌دهند.

سلول‌های Treg  یک جزء حیاتی درکنام سلول‌های بنیادی هستند

حفظ هموستاز یک بافت، به ارتباط میان سلول‌های بنیادی و سلول‌های پشتیبان در شرایط متعادل بافتی بستگی دارد. سلول‌های T تنظیم‌کننده (سلول‌های Treg) به‌ عنوان یک جزء حیاتی ازکنام سلول‌های بنیادی، به جهت حمایت از تمایز این سلول‌ها به حساب می آیند. اینکه چگونه سلول‌های Treg سیگنال‌های دینامیکی را در این ریزمحیط حس می‌کنند و با سلول‌های بنیادی ارتباط برقرار می‌کنند، عمدتا ناشناخته است. در مطالعه حاضر، ما برای نشان دادن تعامل میان سلول Treg و سلول بنیادی، از کنام فولیکول‌های مو استفاده کردیم، همچنین در این کار، ما عملکرد ناشناخته هورمون استروئیدی گلوکوکورتیکوئید را در آموزش سلول‌های Treg ساکن در کنام پوست در جهت تسهیل فعال‌سازی عملکرد سلول‌های بنیادی فولیکول مو نشان می‌دهیم.

شناسایی دوفاکتور مهم برای رشد و بازسازی مو

 Ye Zheng، نویسنده مسئول، استادیار مرکز ایمونوبیولوژی و پاتوژنز میکروبی موسسه سالک می‌گوید: در این مطالعه عملکرد سلول‌های T تنظیمی در بیماری‌های خود ایمنی به جهت بررسی نقش آنها در کاهش واکنش‌های ایمنی شدید، در بازه زمانی طولانی، مورد مطالعه قرار گرفته‌است. در حال حاضر توانسته‌ایم، سیگنال هورمونی بالادست و فاکتور رشد پایین‌دستی را شناسایی کنیم، چون در واقع این دوفاکتور، رشد و بازسازی مو را کاملاً جدا از سرکوب پاسخ ایمنی افزایش می‌دهند.»

هدف دنبال شده در طرح

محققان این مطالعه را باهدف بررسی دلایل ریزش مو شروع نکردند. بلکه آنها علاقه مند به تحقیق در مورد نقش سلول‌های T تنظیمی و هورمون‌های گلوکوکورتیکوئیدی در بیماری‌های خود ایمنی بودند. (هورمون‌های گلوکوکورتیکوئید، هورمون‌های استروئیدی مشتق از کلسترول هستند که توسط غده فوق کلیوی و سایر بافت‌ها تولید می‌شوند.) بنابراین آنها ابتدا چگونگی عملکرد این اجزای ایمنی را در مولتیپل اسکلروزیس(MS)، بیماری کرون و آسم بررسی کردند.

یافتههای بدست آمده از مطالعه

در ابتدای کار آنها دریافتند که گلوکوکورتیکوئیدها و سلول‌های T تنظیمی برای ایفای یک نقش مهم و کلیدی در شرایط بیماریزایی خود ایمنی با هم عمل نمی‌کنند. بنابراین، آنها فکر کردند که شانس بیشتری برای بررسی محیط‌هایی از جمله بافت پوست را خواهند داشت زیرا در این بافت، سلول‌های T تنظیمی سطوح بالایی از گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی (که به هورمون‌های گلوکوکورتیکوئیدی پاسخ می‌دهند)، را بیان می‌کنند. بنابراین این دانشمندان توانستند که ریزش مو را در موش‌های معمولی و موش‌هایی که فاقد گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی در سلول‌های T تنظیمی خود بودند، القا کنند.

ژی لیو، نویسنده اول، یکی از همکاران فوق دکترا در آزمایشگاه ژنگ می گوید: «پس از دو هفته، تفاوت قابل توجهی بین رویش موهای موش‌ها مشاهده کردیم، در موش‌های معمولی، رشد مجدد موها مشاهده شد، اما موش‌هایی که گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی نداشتند به سختی این رویش مو در آنها دیده می‌شد. این شواهد آشکار شده برای ما بسیار چشمگیر بود، زیرا مسیر درست را برای حرکت رو به جلو به ما نشان داد.» زیرا یافته‌ها نشان می‌داد که باید نوعی ارتباط بین سلول‌های T تنظیم‌کننده و سلول‌های بنیادی فولیکول مو وجود داشته باشد تا امکان بازسازی مو فراهم شود.

در ادامه این محققین با استفاده از تکنیک‌های مختلف، ارتباطات چند سلولی، چگونگی رفتار سلول‌های T تنظیم‌کننده و گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی در نمونه‌های بافت پوست را بررسی کردند. در این بررسی به این نتیجه رسیدند که باید نوعی ارتباط بین سلول‌های T تنظیم‌کننده و سلول‌های بنیادی فولیکول مو وجود داشته باشد تا امکان بازسازی مجد مو فراهم شود. زیرا آنها دریافتند که گلوکوکورتیکوئیدها به سلول‌های T تنظیم کننده دستور می‌دهند تا سلول‌های بنیادی فولیکول مو مرتبط با رشد مو را فعال کنند. فعال شدن این ارتباط متقابل بین سلول‌های T و سلول‌های بنیادی به مکانیزمی بستگی دارد که در آن گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئید تولید پروتئین TGF-beta3 را که همه در داخل سلول‌های T تنظیمی هستند، القا می‌کنند.

چگونگی تعامل سلول‌های ایمنی با سلول‌های پوست

ما به این نتیجه رسیدیم که مکانیسم عملکردی این فرآیند به این صورت است که، با از بین رفتن و یا کاهش بیان گیرنده گلوکوکورتیکوئید در سلول‌های Treg، بازسازی مو در پاسخ به این نقص در سیستم هموستاز ایمنی، متوقف می‌شود. از سویی دیگر، از نظر مکانیکی، گلوکوکورتیکوئید و فاکتور Foxp3 در سلول‌های T تنظیم‌کننده برای القای فاکتور رشد تبدیل کننده (TGF-β3)  با هم همکاری می‌کنند، در ادامه با فعال شدن فاکتور TGF-β3، مولکول پایین دست آن یعنی Smad2/3 در سلول‌های بنیادی مو فعال می‌شود و در نهایت امر این مکانیسم سبب تسهیل تکثیر سلول‌های بنیادی و رشد مجدد مو می‌شود. بنابراین سلول‌های T تنظیم‌کننده با استفاده از هورمون‌های گلوکوکورتیکوئیدی برای تولید فولیکول‌های موی جدید و تقویت رشد مو با سلول‌های پوست تعامل دارند. در محموع اینکه، این یافته‌ها می‌تواند برای توسعه روش‌های درمانی جدید برای درمان آلوپسی و سایر اختلالات ریزش مو، پیامدهای مثبتی داشته باشد. بنابراین این مکانیسم به این طریق عمل میکند که  TGF-beta3 سلول‌های بنیادی فولیکول مو را فعال می کند تا به فولیکول‌های موی جدید تمایز یابد و در نتیجه رشد مو را تقویت کند. تجزیه و تحلیل اضافی تأیید کرد که این مسیر کاملاً مستقل از توانایی سلول‌های T تنظیمی برای حفظ تعادل ایمنی است.

استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها سبب مهار واکنش ایمنی در پوست می‌شود

یافته‌های این مطالعه نشان‌ دادکه سلول‌های T تنظیمی به طور معمول TGF-beta3 را تولید نمی‌کنند، البته هنگامی که دانشمندان پایگاه‌های داده را اسکن کردند، دریافتند که این پدیده تولید TGF-beta3 در پاسخ به سلول‌های T، تنها در بافت عضلانی و قلب آسیب دیده رخ می‌دهد. همچنین ما نشان دادیم که در موارد حاد آلوپسی، سلول‌های ایمنی به بافت پوست حمله می‌کنند و باعث ریزش مو می‌شوند. راه حل معمول در این شرایط، استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها برای مهار واکنش ایمنی در پوست است، بنابراین در این صورتسیستم ایمنی نمیتواند به فولیکول‌های مو حمله کنند."در حال حاضر ما میدانیم که استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها دارای مزیت و اهمیت والایی در تحریک سلول ‌های T تنظیمی در پوست به جهت تولید TGF-beta3 است، زیرا از این طریق موجب تحریک و فعال شدن سلول‌های بنیادی فولیکول مو می شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که سلول‌های T تنظیم‌کننده و هورمون‌های گلوکوکورتیکوئیدی نه تنها سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی هستند، بلکه یک عملکرد بازسازی نیز دارند. در مرحله بعد، دانشمندان به مدل‌های آسیب دیگر نگاه می‌کنند و سلول‌های T تنظیم‌کننده را از بافت‌های آسیب دیده جدا می‌کنند تا سطوح افزایش یافته TGF-beta3 و سایر عوامل رشد را بررسی کنند.

بودجه این کار توسط یک فلوشیپ NOMIS و بنیاد NOMIS، موسسه ملی بهداشت حمایت شده است.

پایان مطلب/.

:REF

https://neurosciencenews.com/immune-system-hair-growth-20897/

https://www.salk.edu/news-release/hair-raising-research-salk-scientists-find-surprising-link-between-immune-system-hair-growth/

Glucocorticoid signaling and regulatory T cells collaborate to maintain the hair follicle stem cell niche” 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه