تاریخ انتشار: پنجشنبه 23 تیر 1401
کمک به نوزادان برای داشتن خواب بیشتر
یادداشت

  کمک به نوزادان برای داشتن خواب بیشتر

محققان در مطالعه INSIGHT به مادران آموزش دادند که چگونه به موقع به حالت‌های رفتاری نوزاد مانند بی‌حوصلگی، هوشیاری (تغذیه و بازی تعاملی)، خواب‌آلودگی و بی‌خوابی پاسخ دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، آموزش مهارت‌های فرزندپروری می‌تواند به چندین نوزاد در یک خانواده کمک کند تا بیشتر بخوابند و درنتیجه زمینه استراحت بیشتر را برای والدین فراهم کنند. از دهه گذشته تاکنون محققان زیادی روی مطالعه INSIGHT در Penn State کار می‌کنند، تا به مادران جدید مهارت‌هایی را آموزش دهند که بتوانند به نوزادان خود کمک کنند تا در طول شب بیشتر بخوابند. زیرا والدین جدید اغلب می‌خواهند نوزادان بخوابند تا خودشان هم بتوانند استراحت کنند. در همین راستا، تحقیقات جدید مرکز تحقیقات چاقی کودکان (CCOR) در ایالت پن، نشان می‌دهد که فرزندان دوم این خانواده‌ها بعد از انجام این مطالعه خواب طولانی‌‌تری داشتند، اهمیت این مطالعه این به دلیل است که خواب برای سلامتی والدین و رشد نوزادان بسیار مهم است.

در همین راستا محققان درمرکز تحقیقاتی CCOR موضوع خواب را مطالعه می‌کنند، زیرا خواب بر روی چاقی کودکان و همچنین بر ظرفیت کودک برای تنظیم رفتار هیجانی و رشد شناختی  او تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که والدینی که خواب کمی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و درگیر شدن در تصادفات رانندگی هستند. بنابراین خواب نوزاد می‌تواند برای سلامت و رفاه کل خانواده مهم باشد.

مهارت "والدین پاسخگو" در مطالعه INSIGHT

مطالعه INSIGHT در واقع  مخفف اصطلاح" مداخله‌ پرستاران  برای رشد نوزادان در مسیرهای سالم" می‌باشد که در سال 2012 با آموزش محققان CCOR به 279 مادر دارای نوزاد اول و البته با هدف آموزش شیوه‌های کسب مهارت والدین پاسخگو(RP)، آغاز شد. مهارت والدین پاسخگو، مهارتی است که بر اساس نیازهای ارائه شده کودک طراحی می‌شود، به عنوان مثال می‌توان به موارد پاسخگویی به موقع، دقیق و متناسب با سن کودکان اشاره کرد. در واقع در مطالعه INSIGHT، به مادران آموزش داده شد که چگونه به حالت‌های رفتاری نوزاد مانند بی‌حوصلگی، هوشیاری (تغذیه و بازی تعاملی)، خواب‌آلودگی و خواب پاسخ دهند. این آموزش شامل چندین توصیه خاص در مورد روال قبل از خواب و پاسخ به بیداری نوزاد در طول شب بوده است.

نتایج حاصل از مطالعه INSIGHT  

کودکان گروه مورد بررسی در INSIGHT (گروه مداخله در این مطالعه) هر شب طولانی‌تر می‌خوابیدند و نسبت به کودکان گروه کنترل احتمال بیشتری داشت که خود را در خواب آرام کنند. نکته مهمتر اینکه این کودکان در سه سال اول زندگی خود به طور معناداری، دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتری بودند. از سویی دیگر پیش‌برد خوب نتایج حاصل از مطالعه INSIGHT، محققین را بر آن داشت تا در بررسی‌های بعدی خودشان، این سوال را مطرح کنند که آیا این آموزش بر روش خواب کودکانی که بعداً در خانواده‌های INSIGHT متولد شده‌اند نیز تأثیر می‌گذارد یا خیر؟ Emily Hohman، استادیار پژوهشی در CCOR توضیح داد: "بسیاری از والدین این جمله را می‌گویندکه، من همه کارها را با فرزند اولم درست انجام میدادم ولی برای بقیه فرزندانم وقت نداشتم".

انتقال اثرات INSIGHT به سایر فرزندان

بنابراین، برای درک اینکه آیا اثرات INSIGHT به سایر خواهران و برادران سرایت می‌کند یا خیر، مطالعه جدیدی را راه‌اندازی کردیم که در آن هیچ آموزش یا مداخله‌ای جدیدی برای والدین یا فرزندان ارائه نکردیم، ما فقط اطلاعات مربوط به فرزندان دوم را در خانواده‌هایی دنبال کردیم که مادران آن‌ها آموزش INSIGHT را برای فرزند اول خود دیده بودند.» در این مطالعه، هومن تیمی از محققان را رهبری کرد که داده‌های 117 مادر را از مطالعه اصلی INSIGHT که صاحب فرزند دومی بودند، بررسی کردند این درحالی بود که حدود نیمی از آنها آموزش‌های والدین پاسخگو را با فرزند اول خود دریافت کرده بودند. این تیم از یک پرسشنامه مختصر برای ارزیابی رفتار و مدت زمان خواب فرزندان دوم در سه، 16 و 52 هفته استفاده کردند.

در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Pediatrics منتشر شد، محققان نشان دادند که فرزندان دوم در خانواده‌های INSIGHT به طور متوسط ​​40 دقیقه بیشتر از فرزندان دوم در گروه کنترل می‌خوابند. فرزندان دوم INSIGHT همچنین بیش از 50 دقیقه بیشتر در هر دوره 24 ساعته می خوابیدند، در اوایل زندگی زمان خواب زودتری داشتند و حتی احتمال بیشتری داشت که در کمتر از 15 دقیقه به خواب بروند. در واقع باید گفت که این اولین مطالعه‌ای نیست که نشان می‌دهد اثرات INSIGHT بر فرزندان دوم سرایت می‌کند، زیرا مطالعات دیگری نیز نشان داده‌اند که فرزندان دوم در خانواده‌های INSIGHT، نسبت به نوزادان گروه کنترل، دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتری بوده و علاوه بر این، شیوه‌های تغذیه والدین و دریافت رژیم غذایی نوزادان در این گروه، سالم تر از نوزادان خانواده‌های گروه کنترل بوده است.

چگونه والدین می‌توانند خواب بهتری را برای خودشان و نوزادانشان ترویج دهند

باید گفت که مطالعه INSIGHT به مادران آموزش لازم را داده است، اما والدین باید بدانند که کسب کردن مهارت‌های والدین پاسخگو، برای هر کسی که از نوزاد مراقبت می‌کند مفید است. به عنوان مثال، در خصوص زمان خواب، طرح آموزشی والدین پاسخگو، ایجاد روال‌های صحیح پاسخ دادن به کودکان بر اساس رشد و نیازهای آنها و آموزش کودکان برای آرام کردن خود را به خوبی آموزش داده است.

همینطور برای والدینی که چیزی در مورد والدین پاسخگو نمی‌دانند، هومن توصیه می‌کند که با تعیین زمان خواب شروع کنند. "مردم گاهی به اشتباه فکر می‌کنند که اگر شب، نوزادان خود را بیشتر بیدار نگهدارند و دیرتر بخوابانند نوزاد بهتر می‌خوابد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تعیین ساعت خواب زود هنگام، بین ساعت هفت تا هشت شب، به نوزادان کمک می‌کند که بیشتر بخوابند.»

زیرا تحقیقات نشان می‌دهد، هنگامی که یک زمان خواب منظم مشخص شد، انجام روال‌های منظم قبل از خواب نیز باعث طولانی‌تر شدن خواب  می‌شود. این روال‌ها باید همراه با کارهای آرام بخش مانند مانند مواردی چون حمام کردن و مطالعه باشد، این در حالی است که باید از انجام فعالیت‌های بیش از حد تحریک کننده مانند بازی‌های بی سر و صدا و هشیار کردن نوزاد اجتناب کنید. این روال قبل از خواب، به کودک کمک می‌کند تا برای خواب آماده شود. علاوه بر این، برای افزایش حس آرامش نوزادانی که هنوز غلت نمی‌زنند می‌توان از قنداق کردن استفاده کرد.

خودآرامش بخشی مهارت ارزشمندی است که کودکان باید آن را بیاموزند

در این مطالعه همچنین برای کمک به کودکان برای اینکه یاد بگیرند خود را در خواب آرام کنند، والدین تشویق می‌شوند که کودکان خود را در حالی که خواب آلود اما هنوز بیدار هستند، بخوابانند. بنابراین والدین باید بدانند که خودآرامش بخشی مهارت ارزشمندی است و هر چه کودکان زودتر آن را بیاموزند، خواب بهتری برای خود و والدینشان خواهند داشت. چون که بیداری در شب اجتناب ناپذیر است. نوزادان در طول شب به دلایل زیادی از جمله گرسنگی بیدار می‌شوند. اما این بدان معنا نیست که شیر دادن همیشه باید اولین واکنش والدین در هنگام بیدار شدن نوزادشان باشد.

هومن و همکارانش والدین را تشویق می‌کنند تا از روش‌های آرام‌بخش «لمس سبک‌تر» مانند دادن پستانک به نوزاد، گفتن کلمات اطمینان‌بخش و لمس‌های آرام استفاده کنند. از طرفی باید توجه داشته باشین که انجام حرکات تسکین دهنده بیشتر، مانند در آغوش گرفتن، تکان دادن و شیر دادن، فقط در صورتی باید استفاده شود که کودک مضطرب باشد یا علائم گرسنگی را نشان دهد.

هومن گفت: "هیچکس دوست ندارد گریه کودک خود را بشنود، و همه می‌خواهند هر چه زودتر بخوابند." اما یک نوزاد تنها زمانی می‌تواند یاد بگیرد که خودش را آرام کند که توسط شخص دیگری آرام نشده باشد. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در طول روز، والدین باید احساس راحتی کنند تا از راهبردهای تسکین دهنده فعال‌تری مانند در دست گرفتن یا تکان دادن در شب استفاده کنند، بنابراین به منظور ارتقای خواب بهتر در طول شب ، این راهبردها باید با احتیاط بیشتری مورد استفاده قرار گیرند.

کمک به خانواده‌ها در همه جا

در آخر اینکه نتایج مطالعه نشان می‌دهد که مداخله با والدینی که برای اولین بار دارای فرزند می‌شوند می‌تواند راهی کارآمد برای کمک به  ایجاد چند فرزندی در یک خانواده باشد. هومن گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که پزشکان اطفال هنگام ملاقات خانواده‌های جدید ممکن است با بکار گرفتن این شواهد، برای کمک به خواب بهتر نوزاد و جلوگیری از افزایش وزن ناسالم نوزاد رویکرد درمانی جدیدی را به والدین ارائه دهند. اگر پزشکان بتوانند به والدین جدید کمک کنند تا مهارت‌های والدین پاسخگو را در خودشان ایجاد کنند، مزایای این کار می‌تواند شامل والدین، نوزادان آنها و تولد هر فرزند احتمالی آینده در آن خانواده‌ها شود.»

جنیفر ساویج ویلیامز، دانشیار علوم تغذیه در ایالت پن و مدیر CCOR. میشل ای. مارینی، کارمند بازنشسته CCOR; استفانی آنزمن فراسکا، استادیار اطفال در دانشگاه بوفالو؛ الیزابت فنتون، استاد بهداشت زیست رفتاری در ایالت پن. اریک لوکن، دانشیار روانشناسی تربیتی در دانشگاه کنتیکت؛ و ایان ام پل، استاد اطفال و علوم بهداشت عمومی در کالج پزشکی ایالت پن، همگی در این تحقیق مشارکت داشتند.

پایان مطلب/.

:REF

https://neurosciencenews.com/baby-sleep-training-20933/

https://publications.aap.org/pediatrics/article/doi/10.1542/peds.2021-055244/188273/Effect-of-the-INSIGHT-Firstborn

https://neurosciencenews.com/urine-stem-cell-regeneration-20927/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه