تاریخ انتشار: یکشنبه 26 تیر 1401
پتانسیل بازسازی قوی سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسان
یادداشت

  پتانسیل بازسازی قوی سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسان

محققان به تازگی دریافتند که سلول‌های بنیادی ادرار انسان، دارای پتانسیل بازسازی بافت هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان موسسه پزشکی بازساختی مرکز (WFIRM) که از اولین کسانی بودند که تشخیص دادند سلول‌های بنیادی ادرار انسان دارای پتانسیل بازسازی بافت هستند، این بار، در این مطالعه تحقیقات و یافته‌های خود را در مورد توانایی تمایزی این سلول‌ها گسترش دادند. بنابراین این محققین در آخرین مطالعه منتشر شده خود، بر چگونگی تأثیر فعالیت تلومراز بر پتانسیل بازسازی این سلول‌ها و سایر انواع سلول‌های بنیادی تمرکز کردند.

تلومراز و فعالیت‌های بازسازی کننده این آنزیم

تلومراز آنزیمی است که برای خود نوسازی و بروز پتانسیل تولید انواع مختلف سلول‌های بنیادی ضروری است. فعالیت تلومراز ارتباط نزدیکی با طول عمر سلول دارد، زیرا تلومراز پیری سلولی را مهار می‌کند و از حفظ سلول‌های بنیادی در بافت‌های خودنوزایی کننده پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توان پی برد که فعالیت تلومراز برای خود نوسازی و بروز پتانسیل پرتوانی سلول‌های بنیادی جنینی، پرتوان القایی و سرطانی و همچنین تعداد کمی از سلول‌های بنیادی سوماتیکی، مانند سلول‌های بنیادی مشتق از ادرار انسان (USCs) ضروری است. با این حال، مشخص نیست که چگونه فعالیت تلومراز بر پتانسیل بازسازی سلول‌های بنیادی سوماتیک تأثیر می‌گذارد.

هدف از انجام مطالعه

این تیم تحقیقاتی هدف از این مطالعه را تعیین اهمیت فعالیت بازسازی‌کننده تلومراز، به ویژه برای حفظ بیان نشانگر سطح سلولی، قابلیت تمایز چند توان، ثبات کروموزومی و ایمنی عدم تشکیل تومورها در داخل بدن عنوان کرده‌اند. یافته‌های آن‌ها دیدگاه جدیدی برای ارزیابی ظرفیت سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسان با تلومراز مثبت برای تبدیل شدن به طیف گسترده‌ای از انواع سلول‌های دیگر و استفاده به عنوان منبع سلولی بهینه برای درمان سلول‌های بنیادی یا بازسازی بافت مبتنی بر سلول ارائه می‌کند. نتایج این مقاله در مجله Frontiers in Cell and Developmental Biology منتشر شد.

مزایای سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسان

دکتر Yuanyuan Zhang از WFIRM، نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسان مزایای آشکاری نسبت به سلول‌های بنیادی استخراج شده از منابع دیگر جمله استخوان برخوردار است. به عنوان مثال می‌توان گفت که این سلول‌ها را به راحتی از نمونه‌های ادرار جدا کرد، این درحالی است که برای جمع آوری سلول‌های‌ بنیادی از مغز یا بافت چربی اغلب نیاز به عمل جراحی است.

آنتونی آتالا، مدیر WFIRM، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله، از دیگر مزایای این سلول‌ها گفت: «توانایی استفاده از سلول‌های بنیادی خود بیمار برای درمان، مفید تلقی می‌شود، زیرا آنها پاسخ ایمنی یا رد را القا نمی‌کنند». "علاوه بر این، روش جمع آوری غیر تهاجمی این سلول‌ها برای ترجمه سریع بالینی این سلول‌ها بسیار مناسب است." به گفته ژانگ، این مطالعه نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی با فعالیت تلومراز مثبت ادرار انسان، به عنوان یک جمعیت کوچک سلولی دارای ظرفیت بازسازی بالقوه‌ای به شمار می‌رود، زیرا هم قادر به تکثیر و تمایز بوده و هم دارای ظرفیت تبدیل شدن به انواع سلول‌های دیگر است.

منبع سلولی بهینه برای درمان سلول‌های بنیادی یا بازسازی بافت

یافته‌های کسب شده در این مطالعه، دیدگاه جدیدی را برای ارزیابی ظرفیت سلول‌های بنیادی تلومراز مثبت مشتق شده از ادرار انسان را ارائه می‌دهد بدین صورت که هم به قابلیت تبدیل شدن این سلول‌ها به طیف گسترده‌ای از انواع سلول‌های دیگر اشاره می‌کند و هم اینکه این سلول‌ها را به عنوان یک منبع سلولی بهینه برای درمان سلول‌های بنیادی یا بازسازی بافت مبتنی بر سلول معرفی می‌کند. از طرفی با درک بهتر تغییرات در این جمعیت کوچک سلولی در طول عمر انسان، می‌توان به چگونگی تبدیل این سلول‌ها به یک جمعیت سلولی پیر و دارای آسیب کلیوی و یا دارای سرطان پی برد. ژانگ می‌گوید: سلول‌های بنیادی مشتق شده از ادرار انسان با تلومراز مثبت، به عنوان یک منبع سلولی ایمن، دارای پتانسیل بازسازی قوی هستند که ممکن است باعث ترمیم بهتر بافت شود.

به طور کلی، این داده‌ها نشان دادکه سلول‌های بنیادی تلومراز مثبت ادرار انسان به خاطر برخورداری از ظرفیت حفظ فعالیت تلومراز، می‌تواند به عنوان یک منبع سلولی ایمن که دارای پتانسیل بازسازی قوی در تکثیر سلولی و همچنین دارای ظرفیت تمایز چند توان هستند عمل کنند. نکته مهم این است که این سلول‌ها پس از پیوند در داخل بدن، جمعیت‌های سلولی دارای کروموزوم طبیعی و بدون تغییر انکولوژیک را نشان دادند.

لازم به ذکر است که بودجه این کار توسط کمک‌های تحقیقاتی مؤسسه ملی بهداشت NIDDK (R21DK071791)، (R56DK100669)، NIAID (R21AI152832) و (R03AI165170) پشتیبانی می‌شود.

پایان مطلب/.

:REF

https://neurosciencenews.com/urine-stem-cell-regeneration-2092

Differentiation Capacity of Human Urine-Derived Stem Cells to Retain Telomerase Activity” by Yuanyuan Zhang et al. Frontiers in Cell and Developmental Biology

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه