تاریخ انتشار: یکشنبه 02 مرداد 1401
درمان نخاع آسیب دیده بوسیله نوعی داروئی ضدسرطان

  درمان نخاع آسیب دیده بوسیله نوعی داروئی ضدسرطان

براساس بررسی‌ها، استفاده از نوعی داروی سرطان باعث بهبود قابل توجه آسیب نخاعی در موش‌ها می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک دارو که تحت بررسی به عنوان درمان سرطان قرار دارد، در شاخه‌های متفاوتی از تحقیقات پزشکی، نویدهای جدیدی ارائه کرده است. دانشمندان نشان دادند که چگونه این دارو می‌تواند به ترمیم عصب پس از آسیب ستون فقرات کمک کند. این پیشرفت نشان می‌دهد که چگونه دارو بر روی مکانیسم پاسخ آسیب DNA در هر دو شرایط نامرتبط عمل می‌کند و باعث بهبودی "قابل توجه" در موش‌های دارای نخاع آسیب دیده می‌شود.

این تحقیق به رهبری دانشمندان دانشگاه بیرمنگام بر روی یک داروی آزمایشی به نام AZD1390 متمرکز شد. استفاده از این دارو به دلیل پتانسیل آن برای حساس‌تر کردن سلول‌های تومور به پرتودرمانی به عنوان یک درمان سرطان در دست بررسی است. مکانیزم عملکرد این دارو با نفوذ به مغز و مهار مکانیسم مرتبط با آسیب DNA، به نام مسیر پروتئین کیناز ATM فعالیت می‌کند. این ساز و کار چیزی است که نویسندگان آن را سیستم پاسخ به آسیب DNA می‌نامند که در پاسخ به آسیب DNA ناشی از چندین سرطان رایج و همچنین در پاسخ به آسیب نخاعی وارد عمل می‌شود. فعال شدن این سیستم ممکن است با ممانعت از ترمیم اعصاب، بهبودی پس از آسیب نخاعی را کند یا از آن جلوگیری کند. تصور این بود که با استفاده از AZD1390 برای مهار مسیر سیگنال دهی ATM، آن‌ها می‌توانند راه را برای رشد سلول‌های عصبی جدید باز کنند.
برای شروع، آزمایش‌ها بر روی سلول‌های عصبی در محیط کشت متمرکز بودند و مشخص شد که AZD1390 باعث تحریک رشد جدید در این محیط می‌شود. از طرف دیگر مسیر پروتئین کیناز ATM را مهار می‌کند. در موش‌های مبتلا به آسیب نخاعی، تجویز خوراکی AZD1390 نیز به طور قابل توجهی مسیر را سرکوب می‌کند. علاوه بر این، بازسازی عصب را فراتر از محل آسیب افزایش داد و ظرفیت این اعصاب را برای ارسال سیگنال‌های الکتریکی افزایش داد. چندین داروی تحقیقاتی مختلف به عنوان درمان‌های بالقوه برای آسیب نخاعی شناسایی شده‌اند. یافته‌های حاضر بهبودی قابل‌توجهی از عملکردهای حسی و حرکتی را نشان داد و حیوانات تحت درمان با AZD1390 از حیوانات صدمه‌ نخورده طی چهارهفته پس از آسیب قابل تشخیص نیستند.
چنین بهبودی سریع و موثری که باعث می‌شود موش‌های مجروح در چنین بازه زمانی کوتاهی بسیار شبیه موش‌های آسیب‌ندیده به نظر برسند، AZD1390 را به‌عنوان یک درمان بالقوه هیجان‌انگیز برای شرایطی که هیچ درمانی ندارد، قرار می‌دهد. این مطالعه اولیه نشان می‌دهد که AZD1390 می‌تواند به عنوان یک درمان در شرایط تغییر دهنده زندگی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، استفاده مجدد از این داروی تحقیقاتی موجود به طور بالقوه به این معنی است که ما می‌توانیم به طور قابل توجهی سریعتر از توسعه یک داروی جدید به کلینیک برسیم. نتایج این مطالعه در مجله Clinical and Translational Medicine منتشر شد.
پایان مطلب/


 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه