تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 مرداد 1401
کمک به درمان و تشخیص بهتر سرطان پروستات با شناسایی یک عملکرد جدید

براساس بررسی‌ها، پیش آگهی بیماران مبتلا به سرطان پروستات با افزایش دانسته‌ها از مسیر سیگنال دهی فاکتور رشد تبدیل کننده بتا بهبود یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در مردان است. محققان دانشگاه اومئو در سوئد اکنون راهی سریع‌تر و آسان‌تر برای تشخیص اینکه چه کسی دارای نوع تهاجمی سرطان است و چه کسی ندارد، کشف کرده‌اند. سالانه تعداد زیادی از مردان در سراسر جهان به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند. خدمات پزشکی با یک اقدام سریع بین تشخیص سرطان در زمان مناسب و زمانی که تومور بی ضرر است، دست و پنجه نرم می‌کند، زیرا این امر باعث اضطراب غیر ضروری می‌شود و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می‌گذارد.
محققان Umeå اکنون یک عملکرد جدید در پروتئین‌های خاص در مسیر سیگنال دهی فاکتور رشد تبدیل کننده بتا (TGF-β) کشف کرده‌اند که مسیر مهمی بوده و بر نحوه رشد و گسترش سلول‌های سرطانی تأثیر می‌گذارد. این ممکن است پیامدهای بزرگی بر درمان سرطان داشته باشد زیرا این کشف امکان شناسایی مردانی را که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی و تهدید کننده زندگی هستند، آسان‌تر، سریع‌تر و در مراحل اولیه بیماری می‌سازد.
یک عملکرد جدید و قبلا ناشناخته از گیرنده TGF-β نوع I (TbRI) پیدا کردند که یک پروتئین سیگنال دهنده مهم در سلول‌های سرطانی است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سیگنال دهی TGF-β در ایجاد چندین سرطان مهم است. با استفاده از این کشف جدید، می‌توان مردان مبتلا به سرطان پروستات را که پیش‌آگهی آن‌ها امیدوارکننده است، راحت درمان کرد. از طرفی سرطان پروستات پرخطر می‌تواند زودتر درمان شود. یافته‌های حاضر و انتشار آن برای گروه بزرگی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات قابل توجه است. کشف حاضر پیشرفتی در تحقیقات سرطان در زمینه سیگنال دهی TGF-β است.
یافته‌های این محققان نشان داد که AURKB که یک کیناز است معمولاً در سلول‌های سرطانی بیش از حد بیان می‌شود، و در طول تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی پروستات و سلول‌های نوروبلاستوما که نوعی سرطان شایع در کودکان است، با TβRI تعامل می‌کند.  TRAF6 -- آنزیمی که باعث به اصطلاح پلی یوبی کوئیتیناسیون مرتبط با K63 می‌شود -- AURKB را روی دو اسید آمینه یوبی کیتینین می‌کند و در نتیجه به فعالیت کیناز AURKB در هنگام تکثیر سلول‌های سرطانی (در آدنوکارسینوم ریه، سرطان پروستات و کارسینوم سلول کلیوی شفاف در بخش‌های بافت بیمار) کمک می‌کند. علاوه بر این، کمپلکس AURKB-TβRI با بدخیمی سرطان پروستات در ارتباط است. نتایج حاضر نشان می‌دهد که کمپلکس AURKB-TβRI ممکن است یک نشانگر زیستی مفید برای تشخیص زودهنگام باشد. از طرفی محققین این مطالعه در حال بررسی مکانیسم‌های مولکولی بوده که نشان دهد، چگونه این پروتئین‌ها می‌توانند بر فعالیت یکدیگر تأثیر بگذارند.
منبع: