تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 مرداد 1401
 FDA اولین درمان خانگی برای رنگدانه پوست در بیماران ویتیلیگو را تایید کرد
یادداشت

  FDA اولین درمان خانگی برای رنگدانه پوست در بیماران ویتیلیگو را تایید کرد

به زودی بیماران مبتلا به ویتیلیگو به اولین داروی درمان خانگی رنگدانه پوست، که توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است دسترسی خواهند داشت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیماری ویتیلیگو میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تخمین زده می‌شود که بیماران مبتلا به ویتیلیگو، حدود 0.5٪ تا 2٪ از جمعیت جهان را شامل می‌شوند. FDA  بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌ شده از دو کارآزمایی بالینی فاز 3، نشان داد که 30 درصد از بیمارانی که از این کرم استفاده می‌کردند، 75 درصد یا بیشتر از رنگدانه‌های پوستی روی صورت خود را دوباره به دست آوردند و تقریباً 20 درصد از بیماران، بعد از 24 هفته، 50% یا بیشتر از رنگدانه های روی بدن خود را دوباره به دست آوردند.

جیم لی، نایب مدیر گروه التهاب و خودایمنی مرکز پزشکی Incyte، گفت: قبل از تایید داروی ruxolitinib، که نام تجاری آن Opzelura است، بیماران ویتیلیگو به درمان‌های کمی محدود شده بودند که تنها در مطب پزشک انجام می شد. اکنون، آنها می توانند کرم را در خانه تجویز کنند. لی گفت: «این بسیار هیجان‌انگیز و مایه افتخار است که بتوانیم اولین گزینه درمانی را برای این بیماران ارائه دهیم. دیوید روزمارین، متخصص پوست در مرکز پزشکی Tufts و محقق اصلی کارآزمایی بالینی این درمان، گفت که تقریباً نیمی از بیماران مبتلا به ویتیلیگو تا سن 20 سالگی علائم را مشاهده می‌کنند. برای اینکه بدانیم نوجوانان چگونه این دارو را تحمل می‌کنند، یک دهم شرکت کنندگان در این مطالعه بین 12 تا 17 سال سن داشتند.

نتایج کسب شده از کارآزمایی بالینی فردی به نام براردو ریواس

براردو ریواس برای اولین بار در حدود 10 سالگی لکه‌های سفیدی را روی زانوها و سینه خود مشاهده کرد. او گفت که مصرف ویتامین‌ها، کرم‌های موضعی و درمان با اشعه ماوراء بنفش را امتحان کرده است که برخی از آنها کمک کرده است، در حالی که برخی دیگر "تاثیر صفر" داشته‌اند. بنابراین از ناپدید شدن لکه‌های روی صورت، بازوها و دست‌هایش خیلی نا امید شده بود. ریواس در طول مدتی که در نیروی دریایی بود، در یک محیط پر استرس به عنوان کنترل کننده ترافیک هوایی کار می‌کرد و می‌گفت که همین عامل موجب می‌شد که رنگدانه‌ها سریعتر پخش ‌شود. بنابراین ریواس وقتی با تصمیمی مبنی بر تمدید قراردادش با ارتش مواجه شد، گفت که سلامتی خود را انتخاب کرده است و این کار را رها کرد.

در سال 2020، ریواس گفت درست زمانی که از پیداکردن درمان ویتیلیگو منصرف شده بودم، از طریق آگهی استخدام در رسانه‌های اجتماعی برای انجام کارآزمایی بالینی Incyte مطلع شدم. بنابراین او در این کارآزمایی بالینی ثبت نام کرد و شروع به استفاده از کرم ruxolitinib کرد که به گفته او، این کرم ظرف چند دقیقه جذب پوست می‌شود. ریواس پس از یک مطالعه بالینی یک ساله و استفاده از کرم ruxolitinib در طول دوره مشخصی، گفت که تنها کمتر از 5 درصد رنگدانه روی صورت و حدود 20 درصد در بقیه بدنم باقی مانده است. ریواس گفت: در حال حاضر بعد از این دوره درمانی«در صورتم، فقط دو نقطه کوچک از بیماری دارم. بنابراین از این تغییر حالت صورتم که مشابه حیوان راکون بوده تا نداشتن لکه بر روی صورتم، می‌توان گفت یک یک معجزه رخ داده است.

مکانیسم عملکرد کرم ruxolitinib

این دارو از طریق سرکوب فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بیماران عمل می‌کند. این دارو به گیرنده‌های کیناز مرتبط با ژانوس (JAK) روی سطح سلول ایمنی متصل می‌شود تا سلول‌های پوست یا ملانوسیت‌ها را از بین ببرد. بنا بر این هنگامی که سلول‌های ایمنی مهار می‌شوند، ملانوسیت‌های جدید می‌توانند در ناحیه آسیب دیده رشد کنند و به آرامی رنگدانه به پوست بیماران باز می‌گردد.

برای کسب نتایج دلخواه لازم است دارو به طور منظم مصرف شود

با توجه به روند کند تولید مجدد رنگدانه، روزمارین گفت که برخی از بیماران برای دیدن اثرات و فواید کرم ruxolitinib به زمان بیشتری نیاز دارند. آمار بدست آمده نشان داد که در مدت زمانی شش ماه تا یک سال استفاده، درصد بیمارانی که حداقل 75 درصد رنگدانه روی صورت خود را تجربه کردند از 30 درصد به نزدیک به 50 درصد افزایش یافت. البته لازم است گفته شود که هنوز مشخص نیست که اگر بیماران استفاده از کرم را متوقف کنند یا کمتر از برنامه تجویز شده ( دو بار در روز)، از آن استفاده کنند، چه اتفاقی برای بیماران می‌افتد، رژیمی که ریواس می‌گوید لازم است که به طور منظم مصرف شود. او گفت: «این از آن چیزهایی نیست که امروز انجام می‌دهید و فردا نتیجه خواهید گرفت.» "این چیزی جز صبر و مقاومت نیست ... زیرا تنها از این راه به نتایج آینده خود خواهید رسید."

Rivas گفت حتی اگر لازم باشد برای همیشه این دارو را مصرف کنم اصلا از ادامه درمان دلسرد نمی‌شوم. او گفت: «من به استفاده از آن را ادامه خواهم داد تا زمانی که دیگر ویتیلیگو نداشته باشم، یا حداقل... تا جایی به مصرف آن ادامه می‌دهم که سرعت پیشرفت بیماری را مهار کرده باشم.

استفاده از مهارکننده‌های JAK برای درمان سایر بیماری‌های خودایمنی

 ممکن است برای تسریع در تولید رنگدانه لازم باشد، کرم را با درمان‌های دیگر مانند نور درمانی ادامه داد. روزمارین گفت که مشتاق است این راه‌ها را در آزمایش‌های بالینی آینده بررسی کند و بفهمد چگونه می‌تواند از مهارکننده‌های JAK برای درمان سایر بیماری‌های خودایمنی که در بیماران ویتیلیگو ظاهر می‌شوند، استفاده کند. گروه دیگری از بیماران ، تقریباً 20٪ از بیماران ویتیلیگو که بیش از 10٪ از کل ناحیه بدن آنها دارای لکه بود، در کارآزمایی بالینی Incyte قرار نگرفتند. FDA و Incyte توافق کردند که این بیماران ممکن است برای درمان سیستمیک مناسب تر باشند.

FDA اخیراً یکی دیگر از داروهای مهارکننده JAK را که توسط Incyte ساخته شده است، به نام baricitinib تایید کرده است، قرصی که برای درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی آره آتا مصرف می‌شود. اگرچه مکانیسمی که این قرص (که اکنون متعلق به Eli Lilly است) با آن عمل میکند، شبیه به کرم ruxolitinib است، اما با این وجود، لی گفت که این قرص در درمان سلول‌های موجود در عمق پوست مانند سلول‌های مو موثرتر است.

عرضه داروهای بیشتری از مهارکننده‌های JAK برای درمان اختلالات خودایمنی

لی امیدوار است با عرضه داروهای بیشتری که از مهارکننده‌های JAK برای درمان اختلالات خودایمنی به بازار می‌آیند، پزشکان و بیماران از آنها آگاه‌تر و راحت‌تر از آنها استفاده کنند. لی و روزمارین موافق هستند که این کرم به میزان زیادی در دسترس بیماران بیشتری قرار داده شود.

روزمارین گفت: ویتیلیگو تنها یک بیماری زیبایی نیست. بلکه"این بیماری می‌تواند تاثیر زیادی بر بیماران داشته باشد، بنابراین ما می‌خواهیم مطمئن شویم که بیماران به دارویی که می‌خواهند از آن استفاده کنند دسترسی دارند."

پایان مطلب/.

:REF

 

https://www.statnews.com/2022/07/18/fda-approves-first-at-home-therapy-for-skin-repigmentation-in-vitiligo-patients

https://www.statnews.com/2022/06/13/eli-lilly-wins-fda-approval-for-first-ever-treatment-for-hair-loss-caused-by-autoimmunity

https://druginfo.nlm.nih.gov/drugportal/name/Ruxolitinib

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه