تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 مرداد 1401
واکنش پذیری سلول T گذرا و بادوام پس از COVID-19

  واکنش پذیری سلول T گذرا و بادوام پس از COVID-19

براساس بررسی‌ها، محققین نشان دادند که سلول‌های T بسیار تخصصی 20 ماه پس از COVID-19 در خون باقی می‌مانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مطالعه اخیر که در ژورنال PNAS منتشر شد، محققان واکنش‌پذیری سلول T را پس از بهبودی از بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) تجزیه و تحلیل کردند.
سلول‌های لنفوسیت‌های T CD4( مثبت)  پس از مواجهه با آنتی ژن به سلول‌های موثر آنتی ژن و حافظه T (TH) تمایز می‌یابند. این سلول‌ها، سلول‌های IFN-γ و اینترلوکین 2 تولید می‌کنند و متعاقباً باعث حذف ویروس‌ها و سایر پاتوژن‌های داخل سلولی با واسطه می‌شوند. در مقابل، سلول‌های TH 2 IL-4 و IL-13 تولید کرده و در نتیجه فعالیت سلول‌های B را تسهیل می‌کنند و ترمیم بافت پس از عفونت را ارتقا می‌دهند. به همین ترتیب، لنفوسیت‌های CD8+ T ساده به حافظه مؤثر، حافظه مرکزی و سلول‌های عاملی تمایز می‌یابند که سمیت سلولی را در برابر سلول‌های آلوده به ویروس نشان می‌دهند.
مطالعه حاضر واکنش‌پذیری سلول‌های T را برای سندرم حاد تنفسی کروناویروس ۲ (SARS-CoV-2) مشخص کرد. نمونه‌های خون کامل از افراد سالم بهبود یافته از کووید-۱۹ یک تا ۲۱ ماه پس از بهبودی جمع‌آوری شد. سایتوکاین‌های سلول TH اختصاصی آنتی‌ژن در نمونه‌ها پس از تحریک ex vivo با پپتیدهایی که در انتهای N پروتئین SARS-CoV-2 spike 1 (S1) یا پروتئین کامل نوکلئوکپسید قرار داشتند، آنالیز شدند.
مشخص شد که نمونه‌ها سیتوکین‌های نوع TH 2 IL-4 و IL-13 را در پاسخ به پپتیدهای نوکلئوکپسید تا 70 روز پس از بهبودی COVID-19 تولید می‌کنند. این پاسخ‌ها در نمونه‌های خون غیرتحریک و در نمونه‌های کنترل غیر آلوده تحریک‌شده توسط پپتیدها شناسایی نشد. این پاسخ اولیه TH 2 همزمان با پاسخ نوع TH 17 بود. سطح سیتوکین‌های TH 2- و TH 17 ناشی از نوکلئوکپسید بسیار همبسته بود. زمانی که پپتیدهای S1 نمونه‌های خون کامل را تحریک کردند، نتایج مشابه بود.
علاوه بر این، القای IL-12 توسط S1 و پپتیدهای نوکلئوکپسید همزمان با سطوح IL-4، IL-13 و IL-17 در ماه‌های اولیه پس از عفونت بود. همبستگی قابل توجه بین سطوح این سیتوکین‌ها در مرحله اولیه عفونت نشان می‌دهد که آن‌ها توسط همان سلول‌های T تولید شده‌اند. سلول‌های کمکی فولیکولی T (TFH)، که ژن‌های سیتوکین متعددی را رونویسی می‌کنند، نیز برای کشف یک فنوتیپ سلول T یکپارچه که مسئول تولید این سیتوکین‌ها بود، تجزیه و تحلیل شدند. با این حال، القای IL-21، که سیتوکین امضای سلول‌های TFH است، پس از تحریک توسط هر دو گروه پپتیدی ضعیف بود. این یافته نشان می‌دهد که سلول‌های IL-21+ TFH ممکن است منبع پاسخ سیتوکین چندقطبی نبوده باشند.
IFN-γ و IL-2 ناشی از S1 و نوکلئوکپسید در ماه‌های اولیه پس از عفونت القا شدند و با سطوح IL-4، IL-12، IL13 و IL-17 همبستگی ضعیفی داشتند یا هیچ ارتباطی نداشتند. با این حال، این سیتوکین‌ها بدون کاهش در طول زمان باقی ماندند و به خوبی همبستگی داشتند. دوام پاسخ‌های IFN-γ و IL-2 گزارش‌شده در مطالعه حاضر نشان‌دهنده پاسخ پایدار حافظه سلول T پس از عفونت با SARS-CoV-2 است. این با گزارش‌های اخیر که نشان می‌دهد پاسخ حافظه سلول T واکنش‌دهنده به SARS-CoV-2 پس از عفونت CD4+ و CD8+ بوده، مطابقت دارد.
مشاهده شد که زیر گروهی از سلول‌های T تخصصی (سلول‌های Th1) که تخریب سلول‌های آلوده به ویروس را ترویج می‌کنند، حداقل به مدت 20 ماه پس از COVID-19 طبیعی فعال بودند. بیماران مبتلا همچنین دارای چندین نوع سلول T دیگر بودند که با SARS-CoV-2 واکنش نشان دادند. این سلول‌های T تقریباً دو ماه پس از بهبودی از عفونت از خون ناپدید شدند. 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه