تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 مرداد 1401
ایمنی زایی واکسن نوترکیب مننگوکوک B (4CMenB) در گیرندگان پیوند سلول‌های بنیادی خونساز آلوژنیک

  ایمنی زایی واکسن نوترکیب مننگوکوک B (4CMenB) در گیرندگان پیوند سلول‌های بنیادی خونساز آلوژنیک

محققان حفاظت در برابر عفونت مننگوکوکی در گیرندگان پیوند سلول‌های بنیادی خونساز را بررسی کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تیمی در بخش هماتولوژی در بیمارستان  Henri Mondor AP-HP با هماهنگی دانشمندانی از انستیتو پاستور (واحد عفونت‌های باکتریایی مهاجم به سرپرستی پروفسور محمد خیر طاها) اخیراً محافظت در برابر عفونت مننگوکوک را در بیمارانی مطالعه کردند که پیوند سلول‌های بنیادی خونساز دریافت کرده بودند. نتایج این کارآزمایی (NCT03509051) که توسط شبکه بیمارستان عمومی پاریس (AP-HP) حمایت می‌شود، در 4 جولای 2022 در ژورنال Clinical Microbiology and Infection منتشر شد. عفونت مننگوکوکی مسئول بیماری‌های شدید و اغلب کشنده مانند مننژیت است. بیمارانی که تحت پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSCT)  قرار گرفته اند، به عنوان مثال برای درمان سرطان خون، 30 برابر بیشتر از جمعیت عمومی به این عفونت های شدید مبتلا می‌شوند.
در این کارآزمایی، تیم تحقیقاتی برای تعیین پتانسیل ایمنی زایی واکسن در گیرندگان HSCT اقدام کردند. چهل بیمار بین 31 تا 68 سال که HSCT را بین 6 ماه تا 13 سال قبل از آزمایش دریافت کرده بودند، وارد مطالعه شدند. آنها با CMenB  واکسینه شدند.
یک ماه پس از دوز دوم، 90٪ از بیماران سطوح آنتی‌بادی مرتبط با محافظت را نشان دادند. نه ماه بعد این نسبت به 62 درصد کاهش یافت. هیچ عارضه جانبی شدیدی مشاهده نشد. این کارآزمایی از گنجاندن واکسیناسیون علیه مننگوکوک گروه B، همراه با واکسیناسیون علیه گروه‌های  A، C، W  و Y در برنامه واکسیناسیون این بیماران از 6 ماه پس از پیوند حمایت می‌کند تا حفاظت آن‌ها را بهبود بخشد.
چندین گروه مننگوکوک وجود دارد و بنابراین چندین واکسن برای بیماران HSCT توصیه می‌شود. ارزیابی واکسن دیگر مننگوکوک B، Trumenba®، در گیرندگان HSCT می‌تواند مرحله بعدی تحقیق در مورد محافظت در برابر عفونت مننگوکوک باشد.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه