تاریخ انتشار: شنبه 15 مرداد 1401
درمان طاسی سر با شناسایی مواد شیمیایی‌ کنترل‌کننده در فولیکول‌های مو

محققان نشان دادند که می‌توان طاسی سر را با مواد شیمیایی کنترل‌کننده در فولیکول مو شناسایی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان با بررسی پروتئین‌هایی که تقسیم فولیکول‌های مو را تحت کنترل دارند، نشان دادند که ریزش مو درآینده قابل پیشگیری و درمان است. محققان به سرپرستی Qixuan Wang کشف کردند که چگونه پروتئین TGF-beta فرآیندی را کنترل می‌کند که طی آن فولیکول‌های مو، ازجمله سلول‌های بنیادی، تقسیم و سلول‌های جدید تشکیل می‌دهند یا آپوپتوز را هماهنگ می‌کنند. این یافته‌ها می‌تواند گزینه‌های درمانی جدیدی برای طاسی و درمان‌هایی برای تسریع بهبود زخم ارائه دهد.
یک ماده شیمیایی واحد، کلیدی برای کنترل زمان تقسیم سلول‌های فولیکول مو و زمان مرگ آن‌ها است. این کشف نه تنها می‌تواند طاسی را درمان کند، بلکه در نهایت به بهبود زخم سرعت می‌بخشد زیرا فولیکول‌ها منبع سلول‌های بنیادی هستند.
بیشتر سلول‌های بدن انسان شکل و عملکرد خاصی دارند که در طول رشد جنینی تعیین می‌شود و تغییر نمی‌کند. به عنوان مثال، یک سلول خونی نمی‌تواند به سلول عصبی تبدیل شود یا برعکس. با این حال، سلول‌های بنیادی می‌توانند به انواع دیگر سلول‌ها تبدیل شوند. این سازگاری باعث می‌شود برای ترمیم بافت یا اندام‌های آسیب دیده مفید باشند. کبد و معده در پاسخ به زخم‌ها خود را بازسازی می‌کنند. با این حال، محققان فولیکول‌های مو را مورد مطالعه قرار دادند، زیرا این فولیکول‌ها تنها اندامی در انسان هستند که به طور خودکار و دوره‌ای حتی بدون آسیب بازسازی می‌شوند.
 محققان طی این مطالعه تعیین کردند که چگونه نوعی پروتئین به نام TGF-beta  فرآیندی را کنترل می‌کند که طی آن سلول‌های موجود در فولیکول‌های مو از جمله سلول‌های بنیادی تقسیم می‌شوند و سلول‌های جدید را تشکیل می‌دهند یا مرگ خود را تنظیم می‌کنند، که در نهایت منجر به مرگ کل فولیکول‌های مو می‌شود.
TGF-beta دو نقش متضاد دارد. این به فعال شدن برخی از سلول‌های فولیکول مو برای تولید سلول جدید کمک می‌کند و همچنین به تنظیم آپوپتوز و فرآیند مرگ سلولی کمک می‌کند. مانند بسیاری از مواد شیمیایی، این مقدار و اندازه است که تفاوت را ایجاد می‌کند. اگر سلول، مقدار معینی از TGF-beta تولید کند تقسیم سلولی را فعال کرده که مصرف بیش از حد آن باعث آپوپتوز می‌شود. هیچ کس کاملا مطمئن نیست که چرا فولیکول‌ها خود را می‌کشند. برخی فرضیه‌ها نشان می‌دهد که این یک ویژگی ارثی از حیواناتی است که برای زنده ماندن در دمای گرم تابستان یا تلاش برای استتار، ریزش مو و خز دارند. حتی زمانی که یک فولیکول مو خود را می‌کشد هرگز مخزن سلول‌های بنیادی خود را از بین نمی‌برد. طبق گفته سرپرست این تیم تحقیقاتی وقتی سلول‌های بنیادی زنده‌ مانده و سیگنال بازسازی را دریافت می‌کنند، تقسیم شده و سلول جدید ساخته و به یک فولیکول جدید تبدیل می‌شوند.
اگر دانشمندان بتوانند روشی را که TGF-beta تقسیم سلولی را فعال می‌کند و نحوه ارتباط این ماده شیمیایی با سایر ژن‌های مهم را با دقت بیشتری تعیین کنند ممکن است سلول‌های بنیادی فولیکول را فعال کرده و رشد مو را تحریک کنند. از آنجایی که بسیاری از حیوانات از جمله انسان پوستی پوشیده از مو دارند، برای بهبود کامل زخم‌ها نیاز به بازسازی فولیکول‌های مو است. توانایی کنترل دقیق تر سطوح TGF-beta نیز می‌تواند روزی طاسی را که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان آزار می‌دهد، درمان کند.