تاریخ انتشار: یکشنبه 23 مرداد 1401
تفاوت‌های جنسی در تشخیص، نظارت و مدیریت بیماری مزمن کلیوی در مراقبت‌های بهداشتی

  تفاوت‌های جنسی در تشخیص، نظارت و مدیریت بیماری مزمن کلیوی در مراقبت‌های بهداشتی

بررسی‌های محققان حاکی از تفاوت‌های جنسی در تشخیص، نظارت و مدیریت بیماری مزمن کلیوی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقات جدید منتشر شده در JASN تفاوت‌های جنسی عمیقی را در تشخیص، نظارت و مدیریت بیماری مزمن کلیه (CKD) در سوئد نشان می‌دهد. تلاش برای اطمینان از مراقبت عادلانه بین جنسیت‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی در کاهش بار بیماری مزمن کلیه در دنیا داشته باشد.
در سرتاسر جهان، تفاوت‌های جنسی در علل، میزان شیوع، پیشرفت و پیامدهای افراد مبتلا به CKD وجود دارد که می‌تواند با تفاوت‌های بیولوژیکی بین مردان و زنان، همچنین با تفاوت در کیفیت مراقبت‌های ارائه شده به آن‌ها توضیح داده شود. نکته مهم این است که دستورالعمل‌ها توصیه‌های خوبی در مورد نحوه غربالگری، تشخیص، نظارت و مراقبت از افراد در معرض خطر CKD یا مبتلا به CKD ایجاد شده دارند و این توصیه‌ها بر اساس جنسیت نیستند.
تیمی از موسسه کارولینسکا، سوئد، انواع شاخص‌های مراقبت از بیماری مزمن کلیه را در بین 227847 نفر مورد مطالعه قرار دادند. محققان دریافتند که در مقایسه با مردان با ویژگی‌های مشابه، زنان کمتر احتمال دارد کد تشخیصی مربوط به CKD را دریافت کرده، و به یک نفرولوژیست ارجاع داده شوند و عملکرد کلیه‌شان کنترل شود. علاوه بر این، زنان کمتر احتمال داشت داروهای توصیه شده بر اساس دستورالعمل دریافت کنند. تجزیه و تحلیل روندهای زمانی در طول دهه گذشته نشان داد که بسیاری از شاخص‌ها در طول زمان بهبود می‌یابند. برای مثال، افزایش نرخ برخی از آزمایشات عملکرد کلیه در طول زمان افزایش یافته است. اما میزان آزمایش در میان زنان مبتلا به CKD برای سال‌ها، به طور مداوم کمتر از مردان بوده است.
محققین اکنون می‌توانند دلایل بین این عدم مدیریت بالقوه را شناسایی کرده و در مورد علل احتمالی، مانند چالش‌هایی در تفسیر کراتینین سرم، یک نشانگر عملکرد کلیه و یک محصول زائد ناشی از ساییدگی طبیعی ماهیچه‌های بدن، حدس بزنند. همچنین ممکن است سوگیری‌های ناخودآگاه در میان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی عمل کند، با این باور که CKD در زنان کمتر مشکل ساز است، یا خود زنان بیشتر احتمال دارد بیماری خود را انکار کنند. در هر صورت، مطالعه حاضر توجه به شکاف‌های مراقبت‌های بهداشتی قابل اصلاح را ابراز می‌کند.
اگرچه مشخص نیست که آیا این یافته‌ها قابل تعمیم به سایر سیستم‌های بهداشتی هستند، مشاهدات مجزا در گزارش‌های دیگر از وجود چنین شکاف‌های جنسی در بریتانیا، کانادا و ایالات متحده حمایت می‌کنند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه