تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مرداد 1401
بررسی مکانسیم مرگ سلول های تازه با مطالعه بر روی مگس سرکه

  بررسی مکانسیم مرگ سلول های تازه با مطالعه بر روی مگس سرکه

نتایج بررسی‌های دانشمندان نشان داد که سلول‌های قاتل، سلول‌های بی‌گناه را می‌کشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان کشف کردند که یک چهارم سلول‌های پیش ساز در بیضه توسط فاگوسیت‌ها به قتل می‌رسند، علیرغم این واقعیت که این سلول‌ها کار اشتباهی انجام نمی‌دهند. در تحقیقات اخیر انجام شده، فرآیندی که شامل قتل سلول‌های زنده و تازه متولد بوده، برای اولین بار کشف شده است. نتایج این تحقیق در ژورنال  Science Advances منتشر شد، که نشان داد که در طول فرآیند تمایز سلولی در مگس‌های میوه، سلول‌های فاگوسیتی، سلول‌های زنده سالم را مصرف کرده و از بین می‌برند.
فاگوسیت‌ها می‌توانند به‌عنوان «قاتل» عمل کنند و به خوبی شناخته شده است که سلول‌های فاگوسیتی سلول‌های مرده را می‌بلعند و حل می‌کنند، اما برای اولین بار نشان داده شد که آن‌ها سلول‌های طبیعی تازه ایجاد شده را نیز می‌کشند. اساساً محققین در این مطالعه مکانیسم جدیدی از مرگ سلولی را مشخص کردند. هرچه مکانیسم‌های مرگ سلولی بیشتر شناسایی شوند، بهتر می‌توان با بیماری‌های نظیر سرطان کنار آمد.
منشاء چندین بافت بدن از جمله پوست، مو، معده و بیضه‌ها ممکن است به سلول‌های بنیادی بازگردد. این سلول‌های بنیادی قدرتمند با تامین مداوم سلول‌های جدید برای جایگزینی سلول‌های قدیمی، امکان بازسازی بافت را فراهم می‌کنند. هر سلول بنیادی در این فرآیند به دو سلول تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها برای استفاده در آینده حفظ می‌شود و دیگری رشد می‌کند تا جای سلول از دست رفته را در بافت بگیرد.
در تحقیقات کنونی، گروهی از دانشمندان به سلول‌های جنسی مگس‌های میوه توجه کردند. از آنجایی که بسیاری از فرآیندهای مولکولی در مگس میوه و انسان مشابه هستند، می‌توان از آن‌ها به عنوان یک مدل موثر در این شرایط استفاده کرد. همانطور که قبلا ذکر شد، تقسیم یک سلول بنیادی به دو سلول روند تمایز اسپرم‌ها را در مگس‌های میوه نر آغاز می‌کند. این روند تا زمان تشکیل اسپرم‌های کاربردی ادامه می‌یابد. محققان قبلا می‌دانستند که یک چهارم این سلول‌های پیش ساز از بین می‌روند و به اسپرم تبدیل نمی‌شوند. هدف از مطالعه حاضر درک بهتر این بود که چه اتفاقی برای این سلول‌ها می‌افتد.
در مطالعه حاضر، محققان دریافتند که فاگوسیت‌ها یک چهارم سلول‌های پیش‌ساز بیضه را می‌کشند، اگرچه این سلول‌ها هیچ کار اشتباهی انجام نمی‌دهند و به سادگی در حال تمایز هستند. اما آن‌ها هنوز سلول‌های جدیدی هستند و از همه نظر  طبیعی‌اند. در مرحله اول، محققان از توانایی‌های غذایی فاگوسیت‌ها جلوگیری کردند و هیچ سلول مرده ای در بافت پیدا نکردند. به عبارت دیگر، فاگوسیت‌ها مسئول مرگ سلول‌های پیش ساز هستند.در مرحله دوم، محققان از تصویربرداری بلادرنگ برای نظارت بر بافت زنده استفاده و کشف کردند که سلول‌های پیش ساز زنده توسط فاگوسیت‌ها بلعیده می‌شوند و تنها پس از آن فرآیند مرگ آغاز می‌شود.

علاوه بر درک مکانیسم جدید، این مطالعه می‌تواند به توانایی‌های ما برای توسعه داروها و ابزارهایی برای کنترل مرگ سلولی، و به‌ویژه، برای درمان سرطان کمک کند. تومورها با رشد مداوم و اختلال در روند مرگ طبیعی سلول مشخص می‌شوند. اگر بتوانیم در این فرآیند فاگوسیت‌هایی را معرفی کنیم که قادر به از بین بردن سلول‌های سرطانی زنده هستند، می‌توان رشد تومور را کنترل کرد. 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه