تاریخ انتشار: شنبه 29 مرداد 1401
نقش تفاوت‌های جنسی در بروز 21 نوع سرطان

  نقش تفاوت‌های جنسی در بروز 21 نوع سرطان

بررسی‌های محققان، نشان داد که تفاوت‌های جنسی بیولوژیکی ممکن است دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان در بین مردان نسبت به زنان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، میزان بروز و شیوع بیشتر انواع سرطان در مردان به دلایل نامشخص بیشتر از زنان است. نتایج یک مطالعه اخیر که توسط انتشارات Wiley و در مجله CANCER، مجله معتبر انجمن سرطان آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد که علت بروز بیشتر سرطان در مردان نسبت به زنان ممکن است تفاوت‌های جنسی بیولوژیکی باشد تا تفاوت‌های رفتاری مربوط به سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی و سایر عوامل.
درک دلایل تفاوت‌های جنسی در خطر سرطان می‌تواند اطلاعات مهمی را برای بهبود پیشگیری و درمان ارائه دهد. محققین انستیتوی ملی سرطان، بخشی از مؤسسه ملی بهداشت، تفاوت‌ها را در خطر ابتلا به سرطان برای هر یک از 21 نوع سرطان در بین 171274 مرد و 122826 زن بالغ 50 تا 71 ساله ارزیابی کردند. کسانی  که از سال 1995 تا 2011 در مطالعه رژیم غذایی و سلامت NIH-AARP شرکت داشتند.
در این مدت، 17951 سرطان جدید در مردان و 8742 مورد در زنان ایجاد شد. بروز سرطان تیروئید و کیسه صفرا در مردان کمتر از زنان بود و خطرات آن در سایر نقاط آناتومیک در مردان 1.3 تا 10.8 برابر بیشتر از زنان بود. بیشترین افزایش خطر در مردان برای سرطان مری (خطر 10.8 برابر بیشتر)، حنجره (خطر 3.5 برابر)، معده (3.5 برابر بیشتر) و سرطان مثانه (3.3 برابر بیشتر) مشاهده شد. 
مردان حتی پس از تطبیق با طیف وسیعی از رفتارهای پرخطر و قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زا، خطر ابتلا به اکثر سرطان‌ها را افزایش می‌دهند. در واقع، تفاوت در رفتارهای پرخطر و قرار گرفتن در معرض ترکیبات سرطان‌زا بین دو جنس، تنها سهم متوسطی از غلبه مردان در اکثر سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد (از 11 درصد برای سرطان مری تا 50 درصد برای سرطان ریه).
یافته‌ها حاکی از آن است که تفاوت‌های بیولوژیکی بین جنسیت‌ها (مانند تفاوت‌های فیزیولوژیکی، ایمونولوژیکی، ژنتیکی و دیگر تفاوت‌ها) نقش عمده‌ای در استعداد ابتلا به سرطان در مردان در مقابل زنان دارد.
یک سرمقاله، که ضمیمه یافته‌های این مطالعه را مورد بحث قرار می‌دهد، خاطرنشان می‌کند که یک رویکرد چند وجهی برای رسیدگی به نابرابری‌های جنسی در سرطان باید وجود داشته باشد. نویسندگان این مطالعه ابراز داشتند که از لحاظ مدیریت استراتژیک سرطان، توجه به مواردی شامل جنسیت به عنوان یک متغیر بیولوژیکی باید در کل زنجیره سرطان از پیش‌بینی خطر و پیشگیری اولیه سرطان، غربالگری سرطان و پیشگیری ثانویه گرفته تا درمان سرطان و مدیریت بیمار اعمال شود. بررسی و پرداختن به نابرابری‌های جنسی در سرطان و سایر بیماری‌ها یک جستجوی مداوم است. مطالعات اخیر که رو به بالین افزایش یافته است به طور موثر یافته‌های تحقیقاتی موجود را به عمل بالینی تبدیل می‌کند. این یافته‌ها می‌تواند به وسیله‌ای مقیاس‌پذیر برای دستیابی به پزشکی دقیق باشد و ممکن است در نهایت به کاهش موارد بروز سرطان منتج شود. 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه