تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 شهریور 1401
نقش گیرنده‌های سلولی در سلامت سیستم قلبی- عروقی

  نقش گیرنده‌های سلولی در سلامت سیستم قلبی- عروقی

با شناخت ساختار یک گیرنده مهم سلولی در سیستم قلبی – عروقی، داروسازان گام مهمی در تولید داروی کنترل فشار خون برداشته‌اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، بیماری‌های قلبی- عروقی همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. یکی از عوامل اصلی این بیماری فشار خون بالا است. در حالی که درمان‌هایی برای این بیماری وجود دارد که افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند، این درمان‌ها بدون عوارض جانبی نیستند و برخی از انواع این اختلال به درمان مقاوم هستند. بنابراین نیاز به شناسایی روش‌های درمان‌های مؤثرتر در ارتباط با بیماری‌های مرتبط با فشار خون بسیار ضروری است.

تصویر این خبر، بخشی از گیرنده pGC-A را نشان می‌دهد که از سطح یک سلول در سیستم قلبی عروقی بیرون زده است و به‌ عنوان دامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي خارج سلولی شناخته می‌شود. داروها یا همان مولکول‌های کوچک به گیرنده متصل می‌شوند و کنترل ظریفی بر فشارخون اعمال می‌کنند. تحقیقات جدید دانشمندان، در خصوص این گیرنده سلولی، گامی حیاتی در توسعه داروهای جدید برای درمان فشارخون و سایر بیماری‌ها‌ی مشابه است.

بااین‌حال، برای انجام این کار، زیست شناسان به نقشه‌های دقیق‌تری از مکانیسم‌های زیربنایی تنظیم قلبی عروقی نیاز دارند. یکی از این تنظیم‌کننده‌ها، گیرنده‌ای پروتئینی است که در سطح سلول‌های قلبی- عروقی قرار می‌گیرد و به‌ عنوان مجرای پیام‌هایی عمل می‌کند که هنگام اتصال مولکول‌های هورمونی خاص به آن‌ها منتقل می‌شوند.

این گیرنده غشایی که با نام pGC-A شناخته می‌شود، تقریبا مانند یک ترموستات عمل می‌کند و فشار خون بدن را برای حفظ تعادل هموستاتیک ضروری برای سلامتی تنظیم می‌کند. گیرنده، نه تنها به‌ عنوان یک جزء سلولی حیاتی برای هموستاز عروقی و قلبی عمل می‌کند، بلکه نقش مهمی در متابولیسم لیپیدها نیز دارد و در ایجاد سرطان نیز، نقش دارد.

در یک مطالعه جدید که در شماره فعلی مجله Scientific Reports منتشرشده است، محققان مرکز بیودایزاین دانشگاه ایالتی آریزونا- آمریکا، با همکاری محققان کلینیک مایو- روچستر، پیشرفت‌های مهمی در جهت رونمایی از ساختار pGC-A داشته‌اند. درک واضح‌تر از این گیرنده پیچیده و مکانیسم‌های سیگنال دهی آن، راه را برای مجموعه جدیدی از داروهای ضد فشار خون هموار می‌کند که می‌تواند به جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی و بهبودی بهتر پس از این ابتلا کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه