تاریخ انتشار: شنبه 05 شهریور 1401
واکسن  HPV درکنار جراحی راهکار جلوگیری از بازگشت ضایعات دهانه رحم

  واکسن  HPV درکنار جراحی راهکار جلوگیری از بازگشت ضایعات دهانه رحم

دریافت واکسن ویروس پاپیلومای انسانی به همراه درمان از طریق جراحی موضعی، خطر عود ضایعات دهانه رحم را کاهش می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دریافت واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در زمان جراحی برای برداشتن ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم می‌تواند خطرعود مجدد ضایعات یا سایر بیماری‌های مرتبط با HPV را کاهش دهد. از سال 2008، واکسن HPV به کودکان 13 و 14 ساله در بریتانیا تزریق می­‌شود که از سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های مرتبط محافظت می­‌کند. با این حال، تحقیقات جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که واکسن HPV در کنار درمان نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان مبتلا به CIN کاهش دهد. دراین نوع نئوپلازی(CIN)، سلول‌های دهانه رحم به‌طور غیرطبیعی تغییر می‌کنند و این تغییرات در صورت عدم درمان می‌توانند به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند. CIN دارای 3 درجه است، از بالاترین به پایین ترین: CIN1، CIN2، CIN3. زنانی که CIN درجه بالاتری دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم و بیماری های مرتبط با HPV هستند.

بر اساس مطالعاتی که برای ارزیابی خطر ابتلا به عفونت HPV یا ضایعات عود کننده (مربوط به عفونت HPV پس از جراحی) و واکسیناسیون HPV انجام شد، محققان مشاهده کردند که افراد واکسینه شده در مقایسه با افراد واکسینه نشده، 57 درصد کمتر در معرض خطر عود بیماری پیش‌تهاجمی درجه بالا (CIN2+) بودند. درمورد بیماری مربوط به HPV16 و HPV18 (که دو نوع HPV پرخطر مرتبط با اکثر سرطان‌های دهانه رحم هستند)، این کاهش به 74 درصد رسید. همچنین در بیماران واکسینه شده، خطر ابتلا به CIN3 کاهش داشت، اما این شواهد به طور کامل توسط دانشمندان تایید نشده است. این مطالعه دارای محدودیت‌هایی شامل کوتاه بودن زمان پیگیری بیماران و نامشخص بودن اثرات بلند مدت مطالعه است.

آلیس دیویس، مدیر اطلاعات بهداشتی در تحقیقات سرطان انگلستان، در بیانیه مطبوعاتی گفت: «این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا واکسن HPV می‌تواند تغییرات بیشتر سلولی را که پس از درمان برای حذف سلول‌های غیرطبیعی ناشی از عفونت HPV انجام می‌­شود، متوقف کند یا خیر». اما هنوز خیلی زود است که بگوییم استفاده از واکسن به این روش مفید است یا خیر، بنابراین به مطالعات و آزمایشات با کیفیت بالاتر نیاز است.

 

  

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه