تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 شهریور 1401
رابطه میان میزان مصرف نمک با فشار خون و نرخ بیماری
یادداشت

  رابطه میان میزان مصرف نمک با فشار خون و نرخ بیماری

محققان در مطالعه‌ای با استفاده از مدل‌های کامپیوتری تخمین زده‌اند که کاهش تنها یک گرم مصرف روزانه نمک، برای جلوگیری از میلیون‌ها حمله قلبی ضروری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، می‌دانیم که مصرف بیش از حد نمک، فشار خون را افزایش می‌دهد و این به نوبه خود می‌تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی شود. چین یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان مصرف نمک را در سراسر جهان دارد، بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله BMJ Nutrition Prevention & Health منتشر شده است، مدل‌های کامپیوتری نشان می‌دهند که کاهش مصرف نمک تنها به میزان ۱ گرم در روز می‌تواند ۹ میلیون حمله قلبی را کاهش دهد و تا سال ۲۰۳۰ جان ۴ میلیون نفر را نجات دهد.در چین، میانگین مصرف روزانه نمک 11 گرم است که بسیار بالاتر از 5 گرم توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. محققان آخرین آمار را در مورد اندازه جمعیت، مصرف نمک، فشار خون و نرخ بیماری جمع آوری کردند. محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند: «برآوردهای قبلی  این کشور، در خصوص تأثیر کاهش مصرف نمک بر سلامتی از منابع داده منسوخ یا غیرقابل اعتماد استفاده کرده و تأثیر طولانی تر کاهش نمک بر فشار خون طی چندین سال را در نظر نمی‌گرفت».

 دکتر مونیک تان از دانشگاه کوئین مری لندن این مطالعه را رهبری کرده است. دکتر تان و همکارانش از مدل‌سازی کامپیوتری برای تعیین میزان کاهش نمک لازم برای شهروندان چینی استفاده کردند تا از مزایای سلامتی بزرگی برخوردار باشند.

حقایقی واضح در مورد مصرف نمک

نمک، که به عنوان کلرید سدیم شناخته می‌شود، بخشی ضروری از رژیم غذایی است. نمک به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد و تولیدکنندگان مواد غذایی اغلب آن را به غذاهای فرآوری شده اضافه می‌کنند. این ماده معدنی به دلایل زیادی مهم است، از جمله اینکه به تعادل سطح مایعات در بدن کمک می‌کند. طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، "بدن انسان برای هدایت پیام‌های عصبی، انقباض و شل کردن عضلات و حفظ تعادل مناسب آب و مواد معدنی به مقدار کمی سدیم نیاز دارد."در حالی  است که بدن برای انجام وظایف لازم به مقدار مشخصی نمک نیاز دارد، وجود تعادل در مصرف،امری کلیدی است. طبق دستورالعمل‌های غذایی برای منبع معتبر آمریکایی‌ها، افراد 14 ساله و بالاتر باید روزانه 2300 میلی گرم سدیم مصرف کنند. مصرف بیش از حد نمک می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند سنگ کلیه، افزایش فشار خون و بیماری قلبی شود.

دکتر فون شوارتز، متخصص قلب و عروق در لس آنجلس،  اظهار داشت: "مصرف نمک، به طور کلی، با فشار خون بالا و افزایش عوامل خطر قلبی عروقی مرتبط است که به نوبه خود منجر به تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و مرگ قلبی عروقی می شود که نشان دهنده شماره یک مرگ و میر در جهان است."

مدل استفاده شده برای جمع آوری داده‌ها

نکته کلیدی برای نویسندگان این مطالعه، مدل‌سازی داده‌هایی بود که از کاهش فشار خون سیستولیک (SBP) پشتیبانی می‌کردند، که بالاترین عدد در اندازه‌گیری فشار خون است. این داده‌ها مهم هستند زیرا افزایش فشار خون سیستولیک با افزایش حوادث قلبی مرتبط است و مصرف بیش از حد نمک می‌تواند SBP را افزایش دهد.

در این خصوص نویسندگان می‌نویسند: "برای توسعه مدل خود، ما اثر کاهش نمک بر SBP را از یک متارگرسیون کارآزمایی‌های تصادفی و یک مطالعه جمعیتی با موضوع SBP و خطر بیماری‌های قلبی عروقی از مطالعات کوهورت تلفیقی استخراج کردیم." مدل سازی مطالعه نشان داد که کاهش مصرف نمک به میزان 1 گرم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی را تا 4 درصد و خطر سکته را تا 6 درصد کاهش دهد. نویسندگان می‌نویسند که با توجه به بزرگی جمعیت چین، این امر فواید زیادی برای سلامت جهانی به همراه خواهد داشت.

اقدامات لازم برای کاهش مصرف نمک

این تیم علاوه با یک نگاه بلندمدت بر تاثیر کاهش یک گرم، دو سناریو دیگر را بررسی کرد: یکی تاثیرکاهش 3.2 گرم نمک در روز (30 درصد کاهش نسبت به میانگین) تا سال 2025، و دیگری به کاهش مصرف نمک به میزان 5 گرم در روز تا سال 2030 توصیه شده است. اگر این اهداف مورد توجه قرار گیرند، به دلیل کاهش تخمینی فشار خون سیستولیک، می‌توان تا دو برابر و حتی بیشتر از مرگ‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کرد. با این حال، محققان تاکید می‌کنند که این کاهش باید طی چندین سال ثابت باشد. در این خصوص برنامه‌های آموزشی که در مدارس چین اجرا شده است و نشان داده‌اند که رسیدن به هدف کاهش ۱ گرم در روز برای اکثر مردم چندان دشوار نیست. محققان می‌نویسند: «سایر کارآزمایی‌ها، بر روی جایگزین‌های نمک کم سدیم با پتاسیم بالا، آموزش بهداشت به آشپزهای خانگی و مداخلات رستورانی در حال انجام هستند، حتی برخی از آنها نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده‌اند.

مردم باید سعی کنند از میزان نمکی که به غذای خود در هنگام پخت و پز اضافه می‌کنند آگاهی بیشتری داشته باشند و بدانند که بسته‌های ادویه آماده، اغلب دارای محتوای سدیم بالاتری هستند، که ممکن است افراد متوجه نشوند زیرا به طور مستقیم به غذای خود نمک اضافه نمی‌کنند. بنابراین باید مراقب میزان نمک مصرفی خود باشند و به برچسپ‌های مواد غذایی توجه کنند.

کمپین چین سالم 2030

مصرف بیش از حد نمک می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند سکته مغزی و حملات قلبی شود. از سویی دیگر نرخ بروز بیماری‌های قلبی عروقی عامل 40 درصد مرگ و میرها در چین است، بنابراین می‌توان گفت که شهرنشینی و افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده و غذای آماده، یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در این امر هستند.در حالی که نویسندگان این مطالعه فقط به کاهش بالقوه نمک در موارد بیماری قلبی عروقی نگاه کردند، آنها پیشنهاد کردند که کاهش مصرف نمک فواید متعدد دیگری نیز دارد. نمک زیاد نیز با انواع خاصی از سرطان‌ها و مشکلات کلیوی مرتبط است. دولت چین کمپین چین سالم 2030 را راه‌اندازی کرده است تا بتواند به هدف خود یعنی مصرف روزانه تنها 5 گرم نمک دست یابد. این کار با جمعیت 1.4 میلیارد نفری آسان نخواهد بود، اما اعداد تولید شده در این مطالعه قانع کننده هستند.

در پایان محققان می‌نویسند: «اجرای برنامه کاهش نمک قابل اجرا، منسجم، پایدار و با هدف قرار دادن منابع غذایی اصلی نمک فعلی و آتی در چین، به ضرورت برای این کشور مورد نیاز است، زیرا در حال حاضر امکان انجام آزمایش‌هایی که واقعاً ثابت کند کاهش نمک، وقایع قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، در انسان غیرممکن است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه