تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 شهریور 1401
چگونه رودهها خود را ترمیم و تجدید میکنند؟

  چگونه رودهها خود را ترمیم و تجدید میکنند؟

سلول‌های بنیادی ساکن روده در ترمیم، بازسازی پوشش روده و حفظ سلامت این اندام نقش به سزایی دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، پوشش روده برای اینکه به‌عنوان یک مانع قوی در برابر عوامل بیماری‌زا عمل کند و در عین حال مواد مغذی مورد نیاز را جذب کند، باید به طور روزانه بازسازی شود تا بتواند به صورت متعادل به وظیفه خود عمل کند. سلول­‌های بنیادی ساکن روده مسئول رفع این نیاز برای ترمیم و بازسازی مداوم هستند، اما هر سلول بنیادی با تصمیماتی روبرو می‌شود که به شرایط کلی روده و نیازهای لحظه­‌ای آن بستگی دارد. عملکرد بد و هماهنگی­ ضعیف می‌­تواند منجر به بیماری­‌های ­روده یا سرطان شود.

 مطالعه جدید نشان داده که سلول‌های بنیادی می‌توانند نشانه‌هایی را از محیط اطراف خود دریافت کنند و رفتار خود را از طریق شبکه‌های عروقی که در مجاورت خود دارند در سراسر بافت هماهنگ کنند. محققان دریافتند که مویرگ‌های لنفاوی-عروق ظریفی که سلول‌های ایمنی را حمل می‌کنند و مایعات را از بافت‌ها تخلیه می‌کنند، یک مرکز سیگنال‌دهی را نشان می‌دهند که با سلول‌های بنیادی ارتباط برقرار می‌کند تا فعالیت آنها را تنظیم کنند. با هدایت مولکولی از غدد لنفاوی، سلول‌های بنیادی سلول‌های دختری را تولید می‌کنند تا پوشش روده را بازسازی کنند یا خود را تجدید کنند تا اندوخته سلول‌های بنیادی را ذخیره کنند. یافته‌هایی که  در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است بینش جدیدی در مورد اجزای اصلی روده ارائه کرده که اختلال در برقراری ارتباط آنها، ممکن است به اختلالات روده مانند بیماری التهابی روده کمک کند. به گفته برخی محققان چگونگی برقراری ارتباط بین سلول‌­ها و بازسازی شبکه‌­های ارتباطی بین این سلول‌­ها می‌تواند نقش کلیدی در درمان این بیماری­‌ها ایفا کند.

سلول­‌های­ بنیادی­ روده به اصطلاح در کریپت‌ها قرار دارند که در پایه تورفتگی­‌های متراکم در پوشش روده یافت می‌شوند. سلول‌های بنیادی می‌توانند تجدید شوند و در کریپت باقی بمانند یا به سلول‌های تخصصی تمایز یابند که سپس به بیرون از کریپت مهاجرت کرده تا پوشش روده را دوباره بازسازی کنند. برای درک اینکه چگونه سلول­‌های بنیادی بین خودتجدید‌ شوندگی و تمایز تعادل برقرار می­‌کنند، به تصویر کامل­تری از تورفتگی‌­های کریپت نیاز داریم. برای بزرگ‌نمایی کریپت، تیم تحقیقاتی از مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، از جمله رونویسی تک سلولی و فضایی استفاده کردند که به آنها اجازه می‌داد انواع سلول‌ها را در مکان‌های خاص شناسایی کرده و درمورد مولکول‌های سیگنال‌دهنده مطالعه کنند.

نتایج نشان داد که مویرگ‌های لنفاوی، که ارتباط نزدیکی با سلول‌های بنیادی در کریپت ایجاد می‌کنند، تعدادی پروتئین تولید می‌کنند که برای عملکرد سلول‌های بنیادی مهم هستند. یکی از پروتئین‌هایی که قبلاً کمتر مورد توجه قرار گرفته بود با نام REELIN، به عنوان یک کاندید برتر برای میانجی‌گری ارتباطات بین سلول‌های ­بنیادی و لنفاوی ظاهر شد. محققان با دستکاری مقدار REELIN در کشت‌­های ارگانوئید روده‌­ای رشد یافته در آزمایشگاه، در برخی آزمایش­‌ها و سرکوب ژنتیکی آن در موش‌­ها در برخی آزمایشات دیگر دریافتند ، REELIN مستقیماً بر رفتار بازسازی سلول­‌های­ بنیادی ­روده نظارت می­‌کند.

دخالت سیستم ­لنفاوی در عملکرد سلول­‌های ­بنیادی یک مفهوم نسبتا جدید است. مطالعه قبلی توسط محققان نشان داد که غدد ­لنفاوی نیز دارای ارتباط نزدیک با سلول‌های ­بنیادی ­پوست هستند و نقش کلیدی در بازسازی ­مو دارند. اما این سلول­‌های ­بنیادی­ فولیکول ­مو هستند که به مویرگ­‌های ­لنفاوی سیگنال می­‌دهند. سلول‌­های بنیادی با کنترل برهم‌کنش ­خود با غدد ­لنفاوی، بازسازی ­مو را در سراسر­ بافت هماهنگ می­‌کنند.

محققان می­گویند: این نشان می­‌دهد که غدد­لنفاوی ممکن است یک ویژگی حفظ شده از سلول‌­های بنیادی را داشته باشند، اما ارتباط آن‌ها با سلول­‌های بنیادی احتمالاً بر­اساس نیازهای هر­بافت تنظیم شده است.

پایان مطلب/     

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه