تاریخ انتشار: شنبه 16 شهریور 1392
استنشاق انسولین : درما ن تازه ای برای آلزایمر

  استنشاق انسولین : درما ن تازه ای برای آلزایمر

ماده جدیدی که برای درمان آلزایمر یا AD مورد توجه است در واقع چندان هم جدید نیست. 90 سال پیش دانشمندان به خاطر استخراج انسولین جهت کاربرد بالینی آن موفق به کسب جائزه نوبل شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از science american، آخرین کاربرد انسولین به شکل تزریقی نیست شیوه ای که در مورد بیماران دیابتی به کار می رود یا به صورت قرص یا بسته مهارکننده cholinesterase که برای افراد دچار آلزایمر تجویز می شود. بلکه از طریق بینی است یعنی جایی که شانس به مغز رسیدن آن وجود دارد.
انسولین مولکول پپتیدی بزرگی است و از طریق خون به راحتی نمی تواند وارد مغز شود چرا که مغز را سدی به نام blood brain barrier(BBB) که نوعی "خندق " محافطت کننده عصبی است، در بر گرفته و مانع انتقال انسولین می شود. تنها مولکول های کوچک و چربی دوست که به صورت خوراکی ، تزریقی و یا ازطریق پوست  استفاده شوند، قادر به عبور از این مانع هستند. حدود 100 سال است که دانشمندان می دانند برخی از ویروس ها از طریق بینی وارد اعصاب موجود در این اندام شده و به مغز راه می یابند. این اعصاب مستقیما از مخاط بینی به داخل مغز راه می یابند. این دانسته ها  سال ها پیش ایده ای را برای دکترWilliam H. Frey  که سال ها بر روی آلزایمر مطالعه کرده است به وجود آورده است تا ا ز این مسیر جهت انتقال دارو به مغز استفاده کند گرچه روند تحقیقات وی به دلیل تامین نشدن منابع مالی سال ها به تعویق افتاده است. وی با مطالعه بر روی موش ها ثابت کرده است می توان دارو ها را ازاین طریق به سیستم عصبی مرکزی رساند.  سلول ها ی مغزی نیز مانند سایر سلول ها، به انسولین نیاز دارند تا بتوانند  گلوکز جذب کرده و انرژی کسب نمایند. تحقیقات نشان داده است که در بیماران AD نقص هایی درجذب گلوکز و استفاده از آن وجود دارد.  انسولین با آمیلوئید بتا(Aβ)  بر هم کنش می دهد. Aβ در تشکیل پلاک های سمی آمیلوئیدی در بیماران مبتلا به آلزایمر نقش دارد. طبق مطالعات، انسولین سلول ها را در مقابل اثرات ناشی از تشکیل پلاک ها محافظت می کند. در مطالعه ای در پی استنشاق انسولین، بهبود حافظه و یادگیری در این بیماران مشاهده شده است. فاز دوم و سوم مطالعه این روش درمانی نیز به زودی آغاز خواهد شد و ایمنی و کارایی این نوع درمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. علاوه بر آزمایشات مربوط به حافظه محققان موارد دیگری از جمله تحلیل عصبی و مارکرهای زیستی موجود در مایع مغزی نخاعی را نیز اندازه خواهند گرفت. در صورت رضایت بخش بودن نتایج درمان در آغاز سال 2017 برای بیماران قابل دسترس خواهد بود. دکتر Frey مبدع این روش درمانی می گوید: من ادعا نمی کنم که استنشاق انسولین همه مشکلات ناشی از آلزایمر را حل می کند یا همه بیماران بهبود می یابند. وی معتقد است برای درمان این بیماران بهتر است  علاوه بر روش های مرسوم راه های دیگری را هم مورد توجه قرار داد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه