تاریخ انتشار: جمعه 11 شهریور 1401
موفقیت محققان ایرانی در بهبود پارکینسون با پیوند سلولهای بنیادی در مدل حیوانی

  موفقیت محققان ایرانی در بهبود پارکینسون با پیوند سلولهای بنیادی در مدل حیوانی

در نشست تخصصی «پزشکی آینده و شبکه ملی کنترل سرطان» که همزمان با نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی برگزار شد، از مهندسی بافت و پزشکی سرطان به‌عنوان چشم‌انداز عرصه پزشکی آینده نام‌برده شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست تخصصی «پزشکی آینده و شبکه ملی کنترل سرطان» چهارشنبه ۹ شهریور دکتر حسین بهاروند استاد ممتاز و رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی؛ پروفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند سلول‌های بنیادی در ایران؛ دکتر سید رمضان محسن پور معاون امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی؛ دکتر علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت و دکتر رامین صرامی فروشانی رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی همزمان با برگزاری نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی در سالن جلسات سازمان برنامه‌وبودجه کشور برگزار شد.

 

پزشکی آینده، مهندسی بافت و پزشکی سرطان است

 دکتر بهاروند در این نشست بابیان اینکه هرم سنی کشور رو به میان‌سالی است و میانگین جمعیت کشور رو به پیری است گفت: افزایش آلاینده‌های محیطی میزان افزایش جمعیت را نیز تحت تأثیر قرار داده و مشکلاتی مانند ناباروری افزایش کرده است. پلاستیک‌ها یکی از عمده‌ترین موادی هستند که بر توان باروری مردان تأثیر منفی گذاشته و سبب ناباروری می‌شود.

وی بابیان اینکه افزایش میانگین سنی تنها مختص به ایران نیست و مشکل جهانی است افزود: مسئله مهم دیگر دوران کرونا و پسا کرونا است. برای مثال بیماری پارکینسون یکی از عوارض جدی دوران بعد از کرونا است که در دراز مدت خود را نشان می‌دهد زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل این بیماری عفونت‌ها است. میانگین درگیر شدن به بیماری پارکینسون در ایران سه برابر متوسط جهانی است و پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌های آینده با شیوع بیماری‌هایی مواجه خواهیم بود که نسبت به امروز بسیار بیشتر است.

رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در رابطه با راهکار پیشنهادی در رابطه با این موضوع گفت: اقتصاد زیستی راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از این موضوع است. مبنای اقتصاد زیستی نیز این است که چگونه بتوانیم مواد تجدید ‌پذیر بیولوژیک را داشته باشیم و چگونه می‌توان ارزش‌افزوده برای مواد بیولوژیک داشته باشیم و چگونه می‌توانیم از مواد زائد ارزش‌افزوده ایجاد کنیم. 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه