تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 شهریور 1401
چگونه آلودگی هوا باعث ایجاد سرطان ریه می‌شود؟
یادداشت

  چگونه آلودگی هوا باعث ایجاد سرطان ریه می‌شود؟

دانشمندان انگلیسی، مکانیسمی که از طریق آن آلودگی هوا باعث ایجاد سرطان ریه در افراد غیر سیگاری می‌شود ‌را شناسایی کرده‌اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، آلودگی هوا یک "قاتل پنهان" است که تخمین زده می‎‌شود با مرگ بیش از هشت میلیون نفر در سال مرتبط است که تقریباً برابر با استفاده از تنباکو است. تحقیقات دیگر PM2.5 را با مرگ سالانه 250000 نفر، تنها در اثر سرطان ریه مرتبط دانسته است.

نتایج جدید محققان، خطر ناشی از ذرات ریز تولید شده ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی را نشان می‌دهد، که جرقه‌ی تازه‌ای را جهت اقدام فوری‌ برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی برانگیخته است. این مطالعه، همچنین راه جدیدی را در زمینه پیشگیری از سرطان پیشنهاد می‌کند.

دکتر سوانتون این تحقیق را که هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است، در کنفرانس سالانه انجمن اروپایی آنکولوژی پزشکی (ESMO) در پاریس ارائه کرد.

مدت‌ها تصور می‌شد که آلودگی هوا با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند مرتبط است. اما دانشمندان واقعاً نمی‌دانستند که آیا آلودگی مستقیماً باعث سرطان ریه می‌شود یا اینکه چگونه این کار را می‌کند. از سالیان پیش، تصور می‌شد که قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا، مانند مواد موجود در دود سیگار یا آلودگی، باعث جهش DNA می‌شود که سپس به سرطان تبدیل می‌شود. اما یک "حقیقت ناخوشایند" در مورد این مدل وجود داشت: تحقیقات قبلی نشان داده است که جهش‌های DNA می‌توانند بدون ایجاد سرطان وجود داشته باشند - و بیشتر مواد سرطان‌زای محیطی این جهش‌ها را ایجاد نمی‌کنند.

نتایج این مطالعه، مدل متفاوتی را پیشنهاد می‌کند.

قرصی برای سرطان آینده؟

تیم تحقیقاتی موسسه فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن داده‌های سلامتی بیش از 460000 نفر را در انگلیس، کره جنوبی و تایوان تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز آلودگی PM2.5 - که قطر آنها کمتر از 2.5 میکرون است - منجر به افزایش خطر جهش در ژن EGFR (Epidermal Growth Factor Receptor) می‌شود.

در مطالعات آزمایشگاهی روی موش‌ها، تیم نشان داد که این ذرات باعث تغییراتی در ژن EGFR و همچنین در ژن KRAS می‌شوند که هر دو با سرطان ریه مرتبط هستند. در نهایت، آنها نزدیک به 250 نمونه از بافت ریه انسان را که هرگز در معرض مواد سرطان‌زا ناشی از سیگار یا آلودگی شدید قرار نگرفته بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

حتی با وجود سالم بودن ریه‌ها، آنها جهش‌های DNA را در 18 درصد از ژن‌های EGFR و 33 درصد از ژن‌های KRAS  پیدا کردند. همچنین، به نظر می‌رسد جهش‌ها با افزایش سن افزایش می‌یابد.

سوانتون گفت، اما زمانی که یک سلول در معرض آلودگی قرار می‌گیرد، می‌تواند "پاسخ ترمیم زخم" را ایجاد کند که باعث التهاب می‌شود؛ و اگر آن سلول "دارای جهش باشد، سرطان ایجاد می‌کند". بر اساس نتایج این مطالعه، آلودگی هوا باعث آزاد شدن اینترلوکین 1 بتا در سلول‌های دارای جهش EGFR می‌شود و ریسک ابتلا به سرطات ریه را به شدت افزایش می‌دهد. در آزمایش دیگری روی موش‌ها، محققان نشان دادند که یک آنتی بادی می‌تواند واسطه‌ای به نام اینترلوکین 1 بتا را که جرقه‌های التهاب را ایجاد می‌کند، مسدود  و در وهله اول از شروع سرطان جلوگیری کند.

سوانتون گفت که او امیدوار است این یافته "زمینه‌های مثمر ثمری را برای آینده‌ای که ممکن است پیشگیری از سرطان مولکولی باشد، فراهم کند، جایی که می‌توانیم به مردم یک قرص، شاید هر روز، برای کاهش خطر سرطان ارائه دهیم." این بدان معناست که می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده می‌توان از اسکن ریه برای جستجوی ضایعات پیش سرطانی در ریه‌ها استفاده کنیم و یا با داروهایی مانند مهارکننده‌های اینترلوکین 1 بتا آن‌ها را درمان کنیم یا مانع پیشرفت آن شویم.

من و شما در مورد اینکه سیگار می‌کشیم یا نه، انتخابی داریم، اما در مورد هوایی که تنفس می‌کنیم، انتخابی نداریم. ما تنها زمانی می‌توانیم با این سرطان، مقابله کنیم که پیوندهای واقعا نزدیک ‌بین سلامت آب و هوا و سلامت انسان را بشناسیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه