تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 مهر 1401
  درمان سلول‌‌های بنیادی آسیب دیده به کمک نانوذرات

  درمان سلول‌‌های بنیادی آسیب دیده به کمک نانوذرات

محققان با رویکرد جدیدی، به بازیابی سلول‌های بنیادی آسیب دیده در اثر عوارض بارداری کمک می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، در خون بندناف نوزادان، سلول­‌های بنیادی بالقوه نجات دهنده زندگی وجود دارد که می‌­توانند برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند لنفوم و لوسمی مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل است که اخیرا بسیاری از والدین ترجیح می‌­دهند خون بندناف غنی از سلول­‌های بنیادی نوزادشان را ذخیره کنند. اما در 6 تا 15 درصد از بارداری‌هایی که مادر مبتلا به دیابت بارداری است، والدین این گزینه را ندارند زیرا این بیماری به سلول‌های بنیادی آسیب می‌زند و آنها را بدون استفاده می‌کند. در حال حاضر، در مطالعه­‌ای که درحال انجام است، محققان در دانشگاه نوتردام یک استراتژی جدید را برای بررسی بازیابی سلول‌های بنیادی آسیب دیده و رشد مجدد بافت‌ها مورد تحقیق قرار دادند.

در بطن این رویکرد جدید، نانوذرات مهندسی شده ویژه‌­ای قرار دارند. هر نانوذره کروی با قطر فقط 15نانومتر تقریباً یک چهارم اندازه یک گلبول قرمز،  قادر است دارو را ذخیره کرده و با اتصال مستقیم به سطح سلول‌های بنیادی، دارو را فقط به خود سلول‌های بنیادی می‌رساند. به دلیل ترکیبات خاص، این ذرات، دارو را به آرامی آزاد کرده و آن را حتی در دوزهای بسیار کم بسیار موثر می­‌کنند.

طبق گفته نویسنده اصلی این مطالعه، فرآیند هر سلول بنیادی مانند یک سرباز هوشمند و موثر است. این سلول می‌داند کجا برود و چه کار کند. اما "سرباز"هایی که این تیم تحقیقاتی با آن کار می‌کنند مجروح و ضعیف هستند. با تهیه این "backpack" نانوذرات، آنچه را که این سلول­‌ها برای دوباره کار کردن به صورت موثر، نیاز دارند به آن‌ها داده می‌شود.

آزمایش اصلی برای سلول­‌های بنیادی جدید مجهز به backpack این بود که آیا می‌­توانند بافت­‌های جدیدی تشکیل دهند یا خیر. این تیم تحقیقاتی سلول‌های آسیب دیده را بدون "backpack" آزمایش کردند و مشاهده کردند که آنها به آرامی تحریک شده و بافت‌های ناقصی را تشکیل می‌دهند. اما زمانی که از "backpack" در دو محیط ازمایشگاهی شامل پلیمرهای مصنوعی و زیر پوست موش‌های آزمایشگاهی استفاده شد، سلول‌های بنیادی آسیب‌دیده قبلی شروع به تشکیل رگ‌های خونی جدید کردند که دو محیط استفاده شده به منظور شبیه‌سازی، شرایطی مشابه بدن انسان داشت. اگرچه ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این تکنیک جدید به مراکز مراقبت بهداشتی برسد، اما این روش روشن‌ترین مسیر را در بین هر روش دیگری که تاکنون توسعه یافته، داشته است. به گفته محققان، روش‌هایی که شامل تزریق مستقیم دارو به جریان خون است، خطرات و عوارض جانبی ناخواسته زیادی را به همراه دارد. علاوه بر این، روش‌های جدید مانند ویرایش ژن با زمانی طولانی تا تایید سازمان غذا و دارو (FDA) روبرو هستند. اما این تکنیک تنها از روش‌ها و موادی استفاده می‌کند که قبلاً برای تنظیمات بالینی توسط FDA تأیید شده بودند.

محققان امیدوارند از رویکرد آنها برای بازگرداندن سلول‌های آسیب دیده در اثر انواع عوارض بارداری مانند پری اکلامپسی استفاده شود. محققان این مطالعه امیدوارند پزشکان بتوانند به جای دور انداختن سلول‌های بنیادی در آینده آنها را بازیابی کرده و برای بازسازی بدن استفاده کنند.

پایان مطلب/.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه