تاریخ انتشار: شنبه 09 مهر 1401
کنترل قند خون در افراد دیابتی می‌تواند اثر آسیب مغزی را معکوس کند

  کنترل قند خون در افراد دیابتی می‌تواند اثر آسیب مغزی را معکوس کند

نتایج بررسی جدید نشان می‌دهد که آسیب مغزی ناشی از دیابت نوع 1 می‌تواند برای نوجوانان برگشت پذیر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال Nature Communications منتشر شده است، نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 که سطح قند خون خود را به شدت کنترل می‌کنند، ممکن است بتوانند اثرات مخرب این بیماری بر مغز را کاهش دهند، اثراتی که حتی در کودکان کوچک‌تر نیز نشان داده شده است. به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که بهبود کنترل گلوکز ممکن است در واقع ساختار و عملکرد مغز را در جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 تقویت کند و آنها را به همتایان غیر دیابتی خود نزدیکتر کند. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و سلامت کودکان Nemours در Jacksonville برای رهبری این مطالعه آزمایشی که تا به امروز کامل‌ترین تحقیق در مورد این موضوع است، همکاری کردند.

بیماری دیابت نوع 1 یک

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول‌های تولید کننده انسولین در لوزالمعده را از بین می‌برد. علل آن به طور کامل شناخته نشده است و در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. تخمین زده می‌شود که 244000 کودک و نوجوان در ایالات متحده به این عارضه مبتلا هستند که گاهی اوقات می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود که به سرعت باعث ایجاد اختلالات مغزی می‌شود. این مطالعه مبتنی بر تحقیقات قبلی است که نشان می‌دهد کنترل دقیق قند خون منجر به کاهش میزان عوارض دیابت مانند نابینایی، نارسایی کلیه و قطع عضو می‌شود.

مطالعات متعددی اثرات بالقوه مضر دیابت نوع 1 (T1D) بر مغز انسان را مستند کرده‌اند. اثرات مضر هیپوگلیسمی به‌خوبی شناخته شده است، به‌ویژه در کودکانی که مغز آنها در حال رشد است به شدت در برابر آسیب‌های هیپوگلیسمی آسیب‌پذیر است. اگرچه در علم پزشکی کنترل سطح قند خون در کودکان به عنوان استاندارد طلایی در مراقبت های بالینی در نظر گرفته می‌شود، ولی دستیابی به چنین اهدافی در عمل بسیار دشوار بوده است. در نتیجه، مراقبت‌های بالینی از کودکان مبتلا به T1D در طول دو دهه گذشته رو به رشد و گسترش بوده است.

سوال مطرح شده در این مطالعه

با توجه به اینکه دیابت نوع 1 (T1D) با نمرات پایین‌تر در تست‌های عملکرد شناختی و عصب روان‌شناختی و تغییرات در ساختار و عملکرد مغز در کودکان مرتبط است. این مطالعه آزمایشی اثبات مفهوم (ClinicalTrials.gov Identifier NCT03428932) را بررسی کرده است که آیا شاخص‌های رشد و عملکرد مغز  و نمرات استاندارد IQ در نوجوانان مبتلا به T1D می‌تواند با کنترل بهتر دیابت با استفاده از یک سیستم تحویل انسولین حلقه هیبریدی ترکیبی بهبود یابد یا خیر.

Nelly Mauras، متخصص غدد اطفال، دکتر دانشگاه استنفورد و سلامت کودکان Nemours در Jacksonville و پزشک اطفال در کالج پزشکی مایو کلینیک، پروفسور این طرح و به عنوان نویسنده و محقق ارشد طرح گفت: «این نتایج امیدواری ایجاد می‌کند که آسیب وارد شده به مغز در حال تکوین در بیماران دارای دیابت نوع 1 ممکن است با کنترل دقیق گلوکز، قابل برگشت باشد. در این طرح مشاهده شد که یک سیستم حلقه هیبریدی خودکار به کار رفته (به عنوان یک سیستم تحویل انسولین مرتبط با یک مانیتور مداوم گلوکز خون) با غلظت بهتر گلوکز خون همراه بود و این خود تفاوت‌های قابل سنجش در ساختار مغز و شناختی را نشان می‌داد.

سطوح بالای قند خون باعث تغییرات منفی در مغز کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت می‌شود

این مطالعه در پنج مرکز تحقیقات دیابت در کودکان (DirecNet) انجام شد، DirecNet که توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH) تأمین مالی شده است، این مراکز تقریباً  به مدت هشت سال پیاپی داده‌هایی را در مورد گروهی از کودکان مبتلا به دیابت و بدون دیابت، را ضبط می‌کند. مطالعات DirecNet این مورد را اعلام و تایید کرده است که سطوح بالای قند خون مسئول تغییرات منفی در مغز کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت است که این تغییرات شامل اثراتی مانند ضریب هوشی پایین تر از حد طبیعی است.

روش مطالعه شده در این طرح

دکتر Mauras و محققین دایرک نت در این مطالعه، 42 نوجوان 14 تا 17 ساله را که قبل از سن هشت سالگی به دیابت نوع 1 مبتلا بودند و تحت درمان با انسولین قرار داشتند، انتخاب کردند. نوجوانان به طور تصادفی به یکی از دو گروه تقسیم شدند، یکی با استفاده از سیستم تحویل انسولین حلقه هیبریدی و دیگری دریافت کننده مراقبت‌های استاندارد دیابت، محققان ارزیابی‌های شناختی و تصویربرداری چند وجهی مغز را با همه شرکت کنندگان قبل و بعد از دوره شش ماهه مطالعه انجام دادند.

نحوه عملکرد حلقه هیبریدی تحویل انسولین

اگر سیستم تحویل انسولین با حلقه هیبریدی که به درستی و به طور مداوم استفاده شود، می‌تواند مدت زمانی که قند خون در محدوده سالم قرار دارد را افزایش دهد. به‌ویژه به تثبیت قند خون در هنگام خواب کمک می‌کند، خصوصا زمانی که تشخیص و درمان علائم اولیه هیپوگلیسمی دشوارتر است. این سیستم برای اندازه گیری قند خون در هر پنج دقیقه از یک نمایشگر گلوکز (CGM) و از طریق یک سنسور زیر پوست استفاده می‌کند. بدین صورت که  CGM  به صورت بی سیم به یک پمپ انسولین متصل می‌شود تا میزان انسولین را بر اساس آخرین قرائت CGM تنظیم کند.

نتایج بدست آمده از مطالعه

شرکت‌کنندگانی که از سیستم کنترل گلوکز حلقه هیبریدی استفاده می‌کردند، نسبت به گروه مراقبت استاندارد در معیارهای کلیدی مغز که نشان‌دهنده رشد طبیعی مغز نوجوانان است، بهبود قابل‌توجه بیشتری نشان دادند به عبارت دیگر، نتایج آنها به نتایج نوجوانان بدون دیابت نزدیک‌تر بود. گروه حلقه همچنین نتایج شناختی (IQ) و فعالیت عملکردی مغز بالاتری را نشان داد که بیشتر با رشد طبیعی مغز نوجوانان همخوانی داشت.

محقق اصلی، Allan Reiss ، دکتر، هاوارد و Robbins، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری و استاد رادیولوژی در استنفورد در خصوص دستاوردهای نتایج بدست آمده گفتند: اکنون مدتی است که می‌دانیم کنترل بهتر سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می‌تواند از آسیب به تعدادی از سیستم‌های بیولوژیکی (مانند کلیه، چشم، اعصاب، رگ‌های خونی) جلوگیری کرده و یا میزان آسیب را کاهش دهد. پژوهش جدید ما به همراه سایر مطالعات دیگر تاکید می‌کند که کنترل بهتر سطح گلوکز خون در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 می‌تواند به طور بالقوه آسیب به مغز بالغ را کاهش دهد و همچنین منجر به بهبودهای قابل اندازه گیری در رشد و عملکرد مغز شود.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه