تاریخ انتشار: شنبه 16 مهر 1401
چاقی و سرطان سینه

  چاقی و سرطان سینه

محققان نشان دادند که تغییر سلول‌های چربی می‌تواند به تهاجم و رشد تومور سینه کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مطالعه جدیدی که توسط محققان UT Southwestern انجام شده است نشان می‌دهد که سلول‌های چربی یا آدیپوسیت که در نزدیکی سرطان سینه رشد می‌کنند، می‌توانند به انواع سلول‌های دیگری که رشد تومور را افزایش می‌دهند، تغییر مکان دهند. این یافته‌ها که در Cell Reports منتشر شده است، می‌تواند منجر به راه‌های جدیدی برای مبارزه با سرطان سینه شود، بیماری که سالانه در بیش از 300000 زن آمریکایی تشخیص داده می‌شود و سالانه نزدیک به 45000 نفر را می‌کشد.
چاقی برای مدت طولانی به عنوان یک عامل خطر برای بروز سرطان سینه و پیش آگهی بدتر در نظر گرفته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که سلول‌های چربی در تماس نزدیک با سلول‌های تومور سینه، توانایی بیشتری برای تجزیه لیپیدهای خود دارند تا سوختی برای سلول‌های تومور مهاجم فراهم کنند. با این حال، محققین توضیح دادند که مشخص نیست این سلول‌های چربی چه نقش دیگری در پیشرفت سرطان سینه دارند.
برای پاسخ به این سوال، محققینی از Scherer، و همکاران از یک تکنیک ژنتیکی استفاده کردند که سلول‌های چربی را در موش‌های آزمایشگاهی «نقاشی می‌کرد» به طوری که آن‌ها به رنگ فلورسنت می‌درخشیدند و این امکان را برای پیگیری طولانی مدت این سلول‌ها فراهم می‌کرد. هنگامی که محققان تومورهای سینه را در موش‌ها کاشتند یا سلول‌های سینه خود جوندگان را به صورت ژنتیکی دستکاری کردند تا آن‌ها را به سلول‌های تومور تبدیل کنند، مشاهده کردند که سلول‌های چربی مجاور کوچک شده و شکل‌هایی متفاوت از سلول‌های چربی بومی به خود گرفتند. آزمایش ژنتیکی برای شناسایی ژن‌های فعال در این سلول‌های چربی نشان داد که این سلول‌ها ابتدا به مرحله اولیه رشد خود بازگشتند، سپس به تدریج نشانگرهای ژنتیکی سایر انواع سلول، از جمله سلول‌های بافت همبند، سلول‌های ماهیچه‌ای و سلول‌های ایمنی را توسعه دادند.
تحقیقات بیشتر نشان داد که این سلول‌های چربی تغییر یافته، تومورهای سرطان سینه را تشویق به رشد می‌کنند. با این حال، این ویژگی نیز به شدت به توانایی آن‌ها در تامین انرژی به سلول‌های تومور همسایه بستگی دارد. علاوه بر این، ویژگی‌های انواع سلولی که سلول‌های چربی پس از از دست دادن لیپیدها و هویت سلول‌های چربی به آن‌ها تبدیل می‌شوند، مهم هستند، زیرا آن‌ها به میزان قابل توجهی به فیبروز موضعی می‌افزایند که به سفتی بافت پستان کمک می‌کند. وقتی محققان ظرفیت ذخیره‌سازی لیپید سلول‌های چربی بالغ را افزایش دادند، دیگر تبدیل به سلول‌های دیگر نشدند و دیگر باعث رشد تومور نشدند.
محققین ابراز داشتند که مکانیسم چگونگی تغییر سلول‌های چربی به انواع سلول‌های دیگر هنوز مشخص نیست. با این حال، یک سیگنال شیمیایی از سلول‌های تومور احتمالا مسئول این پدیده است. محققین قصد دارند این سیگنال را جستجو کنند و به دنبال راه‌های دیگری برای دستکاری این سیستم برای جلوگیری از رشد سرطان سینه باشند.
پایان مطلب/
منبع: 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه